Верховна Рада втретє провалила законопроєкт "Про промзабруднення" shutterstock

Верховна Рада втретє провалила законопроєкт "Про промзабруднення"

Валентина Гембарська

Згідно документу, підприємства мають понад 12 років на впровадження НДТМ, за умови отримання відступу у Міндовкілля

Верховна Рада на позачерговому засіданні у четвер, 15 липня, втретє провалила голосування за законопроєкт 4167, що передбачає встановлення системи контролю промислового забруднення в рамках проєкту "Найкращих доступних технологій та методів управління для України".

"За" документ проголосувало лише 193 народних депутати, проти — 1, утримались — 48 (щоб переглянути результати поіменного голосування, доскрольте до кінця сторінки).

Під час виступу у парламенті голова екологічного комітету Олег Бондаренко підкреслив, що дві третини населення проживають на територіях, де стан повітря не відповідає технічним нормативам. За його словами, промисловість спричиняє забруднення вод та грунтів, що призводить до онкологічних та респіраторних хвороб.

"В Україні один з найвищих показників смертності через забруднення повітря. Основними причинами незадовільного стану довкілля є недооотримання природоохоронного законодавства та низькі темпи впровадження новітніх технологій", — зазначив нардеп.

  • Законопроєкт 4167 "Про запобігання, зменшення та контроль забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності". Автор — Кабінет міністрів України.

Мета документа — імплементувати в українське законодавство положення Директиви 2010/75/ЄС про промислові викиди, а саме: об'єднати природоохоронні дозволи в один — інтегрований, ввести найкращі доступні технології та методи управління (НДТМ), створити реєстр промислових підприємств, які повинні отримувати такий дозвіл і т . д.

Документ був зареєстрований ще в кінці вересня 2020 року. Він передбачає впровадження системи контролю промислового забруднення в рамках проєкту "Найкращі доступні технології та методи управління для України" (НДТМ), який реалізується за підтримки Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ) за дорученням уряду Німеччини.

Що він ще передбачає:

  • впровадження інтегрованого довкілевого дозволу на викиди для підприємств-забруднювачів;
  • визначення видів діяльності, які вимагають інтегрованого довкілевого дозволу;
  • вимоги щодо застосування найкращих доступних технологій і методів управління (НДТМ);
  • моніторинг викидів і контролю суб'єктів господарювання, які отримали інтегрований довкілевий дозвіл.

У доопрацьованому документі промисловості пропонується більш тривалий період для впровадження НДТМ. підприємства матимуть понад 12 років, за умови отримання відступу в Міністерстві захисту навколишнього середовища і природних ресурсів.

"Крім того, Мінприроди та Німецьке товариство міжнародного співробітництва GIZ забезпечать повну підготовку промислових підприємств і держслужбовців до запуску системи видачі інтегрованих екологічних дозволів на основі НДТМ згідно із законопроєктом №4167", — пояснили в Мінприроди.

Зокрема, проєкт GIZ Ukraine "Найкращі доступні технології та методи управління (НДТМ) для України" попередньо передбачає пілотний запуск фінансового механізму на підприємствах, які впроваджують НДТМ, з безповоротним фінансуванням до 2 млн євро для кожного.

Результати поіменного голосування:

Законопроєкт став скандальним, оскільки проти нього виступили багато галузевих організацій та представників бізнесу. 19 травня парламентський комітет з питань економічного розвитку рекомендував доопрацювати законопроєкт.

Федерація роботодавців України вже наполягала на доопрацюванні законопроєкту №4167 "Про промислове забруднення".

Президент об'єднання підприємств "Укрметалургпром" Олександр Каленков розкритикував доопрацьований законопроєкт. Водночас Українська науково-промислова асоціація "Укркокс" заявила, що ухвалення проєкту "Про промислове забруднення" в поточній редакції паралізує всю коксохімічну галузь України та скоротить виробництво сталі й чавуну.

В РНБО закликали доопрацювати проєкт закону, залучаючи до цього представника апарату Ради національної безпеки і оборони.

Як повідомляла ЕкоПолітика, 16 лютого Верховна Рада провалила голосування за цей проєкт закону. Пізніше скандальний законопроєкт "Про промзабруднення" доопрацювали. Головне нововведення — інтегрований довкільний дозвіл.

21 травня Верховна Рада України вдруге провалила та відправила на доопрацювання проєкт закону №4167.

Протягом місяця було зареєстровано ще два альтернативних законопроєкти – № 4167-2 та № 4167-3. Окрім того, 17 червня зареєстрували третю версію законопроєкту.

Читайте також
В Україні готують до другого читання законопроєкт "Про промислове забруднення": названо "слабкі" сторони
В Україні готують до другого читання законопроєкт "Про промислове забруднення": названо "слабкі" сторони

“Гострі кути” можуть ускладнити процес екомодернізації української промисловості

Екокомітет надав висновок щодо нового законопроєкту "Про промислове забруднення"
Екокомітет надав висновок щодо нового законопроєкту "Про промислове забруднення"

Нардепам рекомендують ухвалити доопрацьований документ в першому читанні

Екокомітет розглянув альтернативний законопроєкт щодо промислового забруднення
Екокомітет розглянув альтернативний законопроєкт щодо промислового забруднення

Також існує 3 "довоєнні" законопроєкти у сфері запобігання промисловому забрудненню

Бізнес закликав доопрацювати законопроєкт “Про промислове забруднення”
Бізнес закликав доопрацювати законопроєкт “Про промислове забруднення”

Запропоновані вимоги до моніторингу викидів, забруднення земель і підземних вод дещо закону “Про охорону атмосферного повітря”