Верховна Рада провалила скандальний законопроєкт "Про промислове забруднення" shutterstock

Верховна Рада провалила скандальний законопроєкт "Про промислове забруднення"

Документ не зміг зібрати мінімально необхідної кількості голосів

Верховна Рада України у вівторок, 16 лютого, провалила голосування й відправила на доопрацювання скандальний законопроєкт №4167 "Про запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення".

Таке рішення було ухвалено на засіданні парламенту. За ухвалення документа за основу проголосував 221 нардеп за мінімально необхідних 225 голосів, проти — 9, утримались — 72 (щоб подивитися результати поіменного голосування, доскрольте нижче).

"Слуга народу" дала 164 голоси за законопроєкт, "Європейська солідарність" — 22 голоси, "За майбутнє" — 7, "Голос" — 12, "Довіра" — 11, позафракційні — 5.

Відповідно, законопроєкт відправили на доопрацювання — за висловилися 277 нардепів.

Під час представлення законопроєкту №4167 міністр охорони довкілля та природних ресурсів Роман Абрамовський заявив, що документ "про наше чисте та безпечне довкілля хоча б для наших дітей у майбутньому".

"Законопроєкт про сучасні європейські практики, найкращі доступні технології. Ми мусимо досягнути чистоти повітря, водних об'єктів. Пропонується зменшити кількість дозвільних процедур із трьох до однієї. Щоб українські підприємства були конкурентно здатними на європейських ринках, щоб до них не застосовувалися торговельні бар'єри. Закон впроваджується протягом 7-12 років, щоб у цій перспективі люди могли отримати чисте та безпечне майбутнє", — сказав міністр.

Під час представлення законопроєкту №4167-1 Олег Марусяк розкритикував основний документ. На його думку, чотири роки, передбачені законопроєктом для екомодернізації підприємств, це дуже мало.

"Чотири роки для екомодернізації — це дуже короткий термін. Тоді як в ЄС це відбувалося протягом кількох десятиліть. Можливість відстрочення переходу на нові екологічні норми, яка прописана в законопроєкті, не працює. Оскільки немає порядку її надання. Це просто додаткова корупційна можливість для Міндовкілля. Закон передбачає, що найкращі доступні технології та методи управління, які визначатимуть граничні норми викидів, будуть визначатися Міндовкілля, хоча це рівень Кабінету міністрів", — сказав нардеп.

Результати поіменного голосування:

Що передбачають законопроєкти

  • №4167 "Про запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення". Автор — прем'єр-міністр Денис Шмигаль.
  • №4167-1 "Про запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення". Автор — нардеп Олег Марусяк.

№4167

Мета документа — імплементувати в українське законодавство положення Директиви 2010/75/ЄС про промислові викиди, а саме: об'єднати природоохоронні дозволи в один — інтегрований, ввести найкращі доступні технології та методи керування (НДТМ), створити реєстр промислових підприємств, які повинні отримувати інтегрований дозвіл і т. д.

Документ був зареєстрований ще в кінці вересня 2020 року. Він передбачає впровадження системи контролю промислового забруднення в межах проєкту "Найкращі доступні технології та методи керування для України" (НДТМ для України), який реалізується за підтримки Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ) за дорученням уряду Німеччини.

Законопроєкт пропонує ввести інтегрований дозвіл на викиди забруднювальних речовин для підприємств, які є забруднювачами навколишнього середовища.

Документ визначає основні вимоги до інтегрованого вирішення, перелік видів діяльності, які вимагають отримання такого дозволу, процедуру його видачі, особливості моніторингу викидів, а також контролю суб'єктів господарювання, які отримали дозволи.

Також буде введено електронну систему видачі інтегрованих дозволів. Вона покликана зменшити навантаження на суб'єктів господарювання, а також оптимізувати взаємодію держави, бізнесу й громадськості.

Потребує доопрацювання:

  • Введення інтегрованого дозволу поширюється на всі видобувні підприємства України.
  • Встановлює нереалістично малі для української економіки терміни реалізації вимог Нацплану зі скорочення викидів.
  • Надає надмірні повноваження органам контролю.
  • Створює умови спотворення конкуренції через надмірну відкритість комерційної інформації (публічного Реєстру інтегрованих дозволів) про власників інтегрованих дозволів.

Висновок: законопроєкт має суттєві огріхи.

№4167 -1

Позитив:

  • Регулює порядок видачі, відмови, зупинки, анулювання інтегрованого дозволу.
  • Уповноважує ВРУ/КМУ визначати критерії "найкращих доступних технологій і методів управління".
  • Формує зрозумілий винятковий перелік обов'язкової інформації в Реєстрі інтегрованих дозволів, яка буде публічно розкриватися в інтернеті.
  • Встановлює достатній термін перехідного періоду для операторів установок (можливість адаптувати діяльність до нових регуляторних вимог і отримати дозволи).

Висновок: альтернативний законопроєкт більш збалансований. 

Критика законопроєкту

Законопроєкт украй негативно сприйняли представники бізнесу. Зокрема, документ розкритикували в Європейській бізнес-асоціації, "Укрметалургпромі" та Федерації роботодавців України. На думку експертів, законопроєкт суперечить Директиві 2010/75/ЄС.

Зокрема, голова Федерації роботодавців України Дмитро Олійник вважає, що ухвалення законопроєкту №4167 знищить промисловість, якщо влада не запропонує інструменти для фінансової підтримки.

Народний депутат України Сергій Магера заявив, що запропоновані Міндовкілля екологічні нормативи не відповідають європейським і створюють можливості для зловживань із боку чиновників, а не для захисту навколишнього середовища. За його словами, у бізнес-спільноти є багато зауважень до законопроєкту "Про промислове забруднення", які повинні бути враховані під час його доопрацювання.

Водночас експрем'єр, президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах заявив, що ухвалення законопроєкту про промислові викиди в теперішньому вигляді завдасть удару по підприємствах і поглибить промислову кризу.

Європейська бізнес-асоціація закликала підтримати альтернативний законопроєкт — №4167-1. На думку бізнесу, у документі передбачено більш комплексний і системний підхід до реформи системи видачі дозволів на викиди забруднювальних речовин. Асоціація пропонує доопрацювати альтернативний законопроєкт і ухвалити його з урахуванням пропозицій бізнесу. 

Читайте також
В Україні готують до другого читання законопроєкт "Про промислове забруднення": названо "слабкі" сторони
В Україні готують до другого читання законопроєкт "Про промислове забруднення": названо "слабкі" сторони

“Гострі кути” можуть ускладнити процес екомодернізації української промисловості

Екокомітет надав висновок щодо нового законопроєкту "Про промислове забруднення"
Екокомітет надав висновок щодо нового законопроєкту "Про промислове забруднення"

Нардепам рекомендують ухвалити доопрацьований документ в першому читанні

Екокомітет розглянув альтернативний законопроєкт щодо промислового забруднення
Екокомітет розглянув альтернативний законопроєкт щодо промислового забруднення

Також існує 3 "довоєнні" законопроєкти у сфері запобігання промисловому забрудненню

Бізнес закликав доопрацювати законопроєкт “Про промислове забруднення”
Бізнес закликав доопрацювати законопроєкт “Про промислове забруднення”

Запропоновані вимоги до моніторингу викидів, забруднення земель і підземних вод дещо закону “Про охорону атмосферного повітря”