Як вже казали сьогодні неодноразово, і Роман Шахматенко, Олександр Маріковський, велика кількість органів державного контролю часткоао чи повністю вийшла з-під основних засад державного нагляду і контролю у сфері господарської діяльності.
Перше, потезово, ті проблеми, з якими ми стикаємося. Протягом минулого року зафіксовано понад 300 недопусків до перевірки державних екологічних інспекторів. Мова йде саме про найбільші забруднювачі, про топ-забруднювачі — ТЕЦ, металургійні заводи, гірничо-добувні комбінати. Саме найбільші забруднювачі впевнені в тому, що вони працюють не в межах тих дозволів, не в межах нормативів екологічного спрямування. Їм набагато легше заплатити штраф в 750 гривень — це мінімальна цифра. Абсолютно не має про що говорити — 750 гривень штраф.
Сьогодні говорили про судовий збір. Скажу також мовою цифр. У нас на сьогодні не висунутих претензій більше, ніж на 2 мільярди гривень нарахованих збитків. Через те, що не було фінансування по судовому збору. Дійсно, в цьому році вдалося збільшити на 6,5 мільйонів гривень фінансування на оплату судового збору. Але навіть цих коштів, судячи з динаміки, по завершенню півріччя вже не буде вистачати.
Держекоінспекція — орган, який на 100% фінансується за рахунок державного бюджету і більша частина коштів іде на заробітну плату. В минулому році майже 95% коштів пішло на заробітну плату державних екологічних інспекторів. Стягнені кошти йдуть в державний бюджет. 100% коштів зі штрафів, збитків, завданих природі, йдуть в державний бюджет. Тому, ще з державного бюджету фінансувати ці претензії, на мою особисту думку, не є вірним — це безглуздо.
Що стосується функціоналу чи надмірного тиску на бізнес. Я б сказав навпаки — певні норми, які закладені законопроєктом, як усунення дублювання низки функцій тим же Держгеокадастром, Держгеонадрами, Держрибоохороною, дозволяють бізнесу відійти від подвійних перевірок цими органами. Це спростить можливість ведення господарської діяльності бізнесу.
Якщо коротко резюмувати, більшість колег провели велику кількість нарад в Державній екологічній інспекції з територіальними підрозділами, з державними екологічними інспекторами і, безумовно, всі підтримують необхідність реформування.
Я особисто повторюю готовий взяти участь у конкурсі новоствореного органу. Може буде більше достойна людина, яка буде керувати цим органом. Я не тримаюся за цю посаду. Але повторюю, в такому форматі орган державного екологічного контролю, який діє сьогодні, не працює ефективно без законопроєкту 3091 "Про державний екологічний контроль".