Професійна асоціація екологів України (ПАЕУ) звернулась до КМУ, МЕРТ, Міндовкілля та екологічного комітету ВР з пропозицією реформування регуляторної системи з метою спрощення всіх економічно значущих процедур, зокрема оцінки впливу на довкілля (ОВД).
Відсутність ефективного регулювання процедури ОВД у період воєнного та поствоєнного стану частково відтермінує інвестування у нові проекти, а частково зробить таке інвестування неможливим, повідомляє Ecobusiness Group.
ПАЕУ попередньо провели консультацій з підприємствами різних сфер та дискусії в експертному середовищі.
Законом України "Про оцінку впливу на довкілля" чітко регламентовано процедуру її проведення, дотримання якої за умов воєнного часу неможливо.
Зокрема:
- Відсутність гласності оцінки впливу на довкілля та своєчасного, адекватного та ефективного інформування громадськості.
Оскільки доступ до Реєстру з ОВД закрито, а також відсутня можливість розмістити оголошення у друкованих ЗМІ. За відсутності доступу громадськості процедура оцінки впливу на довкілля себе нівелює.
- Відсутність можливості підготовки звіту.
Зупинено доступ для багатьох ресурсів, більше 60 з яких використовується для оцінки впливу на довкілля та підготовки звіту та його опрацювання УЦО та УТО.
Окрім того організації, які виконують такі роботи, мають проводити додаткові польові та натурні дослідження щодо стану місцевості, наявності флори та фауни на території планованої діяльності, відслідковувати шляхи міграції фауни та ін. Виконання польових досліджень в умовах воєнного стану є небезпечним на територіях як з активними бойовими діями, так і сусідніх. У зв’язку з такою небезпекою, профільні організації, які займаються підготовкою звіту з оцінки на довкілля, свідомо відмовляються від виконання зазначених робіт з метою збереження життя та здоров’я працівників.
- Відсутність можливості здійснення післяпроектного моніторингу.
На територіях, на яких ведуться чи велися бойові дії, окупованих територіях та прилеглих до них здійснення післяпроектного моніторингу є взагалі не можливим. Навіть за умови його проведення, отримані дані будуть не репрезентативними, оскільки проведені під час вибухів та техногенних подій надзвичайного характеру. А на територіях, де відсутні активні бойові дії, на підставі листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, згідно якого військова агресія Російської Федерації проти України, визнана форс-мажором (обставиною непереборної сили), виконавці послуг з післяпроектного моніторингу відмовляються їх здійснювати протягом періоду військового часу.
Лабораторні дослідження також ускладненні можливістю логістики по території України, дотримання вимог безпеки під час "повітряних тривог", перевірки на блокпостах, тощо.
В окремих випадках через військові дії впровадження планованої діяльності не можливо.
“Водночас висновок з ОВД втрачає силу через п’ять років у разі, якщо не було прийнято рішення про провадження планованої діяльності. В зв’язку з чим є необхідність зупинення перебігу терміну дії висновку з оцінки впливу на довкілля на період воєнного стану”, – йдеться у матеріалі.
ПАЕУ зазначає, що для стимулювання економіки під час війни необхідне реформування регуляторної системи з метою спрощення всіх економічно значущих процедур.
Щоб забезпечити безперервність господарської діяльності ПАЕУ пропонує:
- Внести зміни до додатку 2 до Постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану" від 18 березня 2022 р. № 314 та виключити з переліку видів господарської діяльності, які не можуть провадитися на підставі подання декларації в умовах воєнного стану спеціальне водокористування та оцінку впливу на довкілля, крім планованої діяльності в межах територій особливого природоохоронного інтересу (Смарагдової мережі) та суцільних та поступових рубок головного користування та суцільних санітарних рубок на площі понад 1 гектар, які не призначені для оборонних цілей держави та ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій, а також усіх суцільних санітарних рубок на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду.
- Зупинити на період воєнного стану та протягом 3-х місяців після його припинення обов’язковість виконання ч. 1 статті 13 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля".
- Зупинити на період воєнного стану та протягом 3-х місяців після його припинення пп. 2, 3, 6, 7 ч. 1 статті 15 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" в частині інформування громадськості та проведення громадських обговорень, неврахування у встановленому порядку результатів оцінки впливу на довкілля при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності, провадження планованої діяльності, яка підлягає ОВД, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності, недотримання під час провадження господарської діяльності, експлуатації об’єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі з видобуванням корисних копалин, використанням техногенних родовищ корисних копалин, екологічних умов, визначених у висновку з оцінки впливу на довкілля, щодо післяпроектного моніторингу.
- Зупинити на час воєнного стану та протягом 3-х місяців після його припинення перебіг терміну дії висновку з оцінки впливу на довкілля.
Пропозиції також направлені на адресу Державної регуляторної служби України (ДРС), яка їх підтримала та висловила готовність до участі в підготовці відповідних змін до законодавства.
Нагадаємо, понад 100 представників бізнесу та влади обговорили роботу еколога у воєнний час.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, екоактивісти розкритикували скасування ОВД на період післявоєнної відбудови.