Комітет Верховної Ради з питань екологічної політики та природокористування на своєму засіданні у середу, 16 червня, підтримав низку важливих довкілевих законопроєктів.
Про це стало відомо за підсумками засідання, яке відбулось в онлайн форматі.
- № 4167 Проєкт Закону про запобігання, зменшення та контроль забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності.
Комітет ухвалив рішення відправити документ на повторне перше читання. "За" таке рішення проголосувало 10 членів комітету, двоє утримались — Сергій Шахов та Анжеліка Лабунська.
Голова Наглядової Ради при Міндовкілля Світлана Берзіна заявила, что викликає питання затверджений перелік НДТМ, запровадження яких передбачає документ. Вона підкреслила, що це основні зауваження громадськості до проєкту закону стосуються саме НДТМ.
Також присутній на засіданні член ПАЕУ Владислав Антипов розкритикував документ і озвучив позицію Професійної Асоціації Екологів України — законопроєкт в нинішньому вигляді призведе до росту корупції.
Мета документа — імплементувати в українське законодавство положення Директиви 2010/75/ЄС про промислові викиди, а саме: об'єднати природоохоронні дозволи в один — інтегрований, ввести найкращі доступні технології та методи управління (НДТМ), створити реєстр промислових підприємств, які повинні отримувати такий дозвіл і т.д.
Документ зареєстрували ще у кінці вересня 2020 року. Він передбачає впровадження системи контролю промислового забруднення в рамках проєкту "Найкращі доступні технології та методи управління для України" (НДТМ для України), який реалізується за підтримки Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ) за дорученням уряду Німеччини.
Голова екологічного комітету Олег Бондаренко детальніше розповів про зміни, які відбулися з законопроєктом:
- Перш за все враховано рекомендації Головного науково-експертного управління ВРУ, пропозиції НАЗК, пропозиції РНБО, рекомендації Комітету ВРУ з питань антикорупційної політики за результатами спільного засідання комітетів 17.05.2021, рекомендації Мін’юсту, рекомендації згідно Звіту про оцінку відповідності законодавству ЄС, проекту Association4U, що впроваджується за підтримки Делегації ЄС в Україні, а також опрацьовані пропозиції народних депутатів України Дирдіна М.Є, Торохтія Б.Г., Магомедова М.С. та низки громадських організацій, бізнес асоціацій;
- доопрацьовані визначення викиду, забруднення, заінтересованих органів, запропоновано визначення висновків найкращих доступних технологій та методів управління, з врахуванням коментарів;
- розширено положення про відступ та про моніторинг довкілля;
- перенесено на розгляд суду підстави для анулювання інтегрованого довкільного дозволу у випадку подання недостовірної інформації і невиконання рішення про зупинення;
- уточнено нечіткі правові конструкції щодо високого рівня захисту довкілля, значного забруднення тощо;
- приведено у відповідність терміни у тексті законопроекту до діючого законодавства, зокрема що стосується Закону України "Про відходи";
- уточнено у статті 13 можливість надання відступу в разі отримання вперше інтегрованого довкільного дозволу для діючих установок;
- надано більш тривалий час для підготовки до впровадження НДТМ, зокрема запропоновано зміни про затвердження висновків НДТМ не раніше 1 січня 2024 року;
- запропоновано положення щодо розроблення урядом концепції державної цільової програми підтримки підприємств, що впроваджують найкращі доступні технології та методи управління та передбачено до 1 січня 2023 року КМУ проведення оцінки впливу впровадження положень цього Закону на економічну та соціальну сферу;
- закріплено обов’язок Кабінету Міністрів України провести моніторинг стану здоров’я населення, аналіз причин та наслідків впливу забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності, на здоров’я населення і розроблення відповідних середньо- та довгострокового прогнозів покращення показників стану здоров’я населення, пов’язаних із впливом забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності;
- враховано рекомендації щодо залучення інших органів виконавчої влади до розроблення висновків НДТМ, щодо уточнення суб’єкта розроблення висновків НДТМ та правил технічної експлуатації установок;
- доопрацьовано термін "узгоджувальна комісія", замінено в новій редакції законопроекту на "узгоджувальну нараду";
- доопрацьовано Перехідні та прикінцеві положення у частині внесення змін до Законів України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Законопроєкт став скандальним, оскільки проти нього виступили багато галузевих організацій та представників бізнесу.
Федерація роботодавців України вже наполягала на доопрацюванні законопроєкту №4167 "Про промислове забруднення".
Президент об'єднання підприємств "Укрметалургпром" Олександр Каленков розкритикував доопрацьований законопроєкт. Водночас Українська науково-промислова асоціація "Укркокс" заявила, що ухвалення проєкту "Про промислове забруднення" в поточній редакції паралізує всю коксохімічну галузь України та скоротить виробництво сталі й чавуну.
В РНБО закликали доопрацювати проєкт закону, залучаючи до цього представника апарату Ради національної безпеки і оборони.
16 лютого Верховна Рада провалила голосування за цей проєкт закону. Пізніше скандальний законопроєкт "Про промзабруднення" доопрацювали. Головне нововведення — інтегрований довкільний дозвіл.
- № 5159 Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо запровадження відповідальності за порушення порядку здійснення стратегічної екологічної оцінки
Комітет рекомендував документ до розгляду у парламенті. "За" таке рішення проголосувало 10 членів комітету.
- № 5442 Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо проведення робіт на землях водного фонду
Комітет рекомендував документ до розгляду у парламенті. "За" таке рішення проголосувало 11 членів комітету.