Законопроєкт "Про території Смарагдової мережі" містить корупційні ризики — EBA Shutterstock

Законопроєкт "Про території Смарагдової мережі" містить корупційні ризики — EBA

Зоряна Бердник

Представники бізнесу та НАЗК наполягають на доопрацюванні документа

Європейська бізнес-асоціація (EBА) та Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) звернули увагу, що поточна редакція проєкту закону "Про території Смарагдової мережі" містить низку корупціогенних факторів.

Зазначається, що Комітет ВРУ з питань екологічної політики та природокористування 14 квітня рекомендував проєкт до ухвалення в першому читанні за основу. Про це йдеться на сайті Європейської бізнес-асоціації.

"У поточній редакції законопроєкт містить низку моментів, які можуть ускладнити реалізацію інвестиційних проєктів бізнесу, зокрема, через можливість неоднозначного трактування та застосування окремих його положень, та можуть стати підставою для виникнення потенційних корупційних ризиків", — йдеться в повідомленні.

В асоціації виділили такі проблемні положення документа:

  • Абсолютна заборона діяльності за браку обґрунтованих підстав для визначення її негативного впливу на території Смарагдової мережі.

"По-перше, це не відповідає положенням Директиви №92/43/ЄС, яка все ж надає можливість реалізації проєктів, що становлять суспільний інтерес. По-друге, зважаючи на те, що критерії для встановлення такого негативного впливу пропонується визначити в підзаконному акті (що було окремо ідентифіковано НАЗК як корупціогенний фактор), це підсилює наявні корупціогенні ризики, оскільки за таких умов отримання негативного висновку за результатами оцінки за критеріями, які визначаються не законом, фактично означатиме неможливість ведення подальшої діяльності та втрати інвестицій", — зазначають у бізнес-спільноті.

Щоб знизити такі ризики, експерти Комітету Асоціації та НАЗК наголошують на потребі визначити критерії негативного впливу на території Смарагдової мережі безпосередньо в законопроєкті, а також ввести термін "суспільні потреби", відповідно до Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об’єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" №1559-VI.

  • Необхідність отримання від органу виконавчої влади рішення про відсутність потреби здійснювати оцінки впливу на території Смарагдової мережі (ОВТСМ) або рішення про відсутність негативного впливу на території Смарагдової мережі як дозволу на здійснення господарської діяльності на цій території.

"По-перше, це може призвести до розбіжностей у застосуванні норм проєкту закону. По-друге, така відсутність визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням і відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення може призвести до потенційного встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади та є очевидним корупціогенним фактором", — вказують в асоціації.

На думку представників EBA та НАЗК, доцільно передбачити безпосередньо в проєкті закону чіткий перелік видів діяльності, щодо яких необхідно здійснювати ОВТСМ за прикладом Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" №2059-VIII, або критерії визначення відсутності негативного впливу на території Смарагдової мережі.

  • Необхідність проведення ОВТСМ у процесі здійснення землеустрою, а також перед отриманням низки документів дозвільного характеру.

"По-перше, такий підхід не повною мірою відповідає положенням Директиви 92/43/ЄЕС, згідно з якими аналіз впливу на території має проводитися щодо плану або проєкту, а не стосовно будь-яких проміжних дій, що можуть мати стосунок до плану або проєкту. По-друге, на практиці, це може призвести до необхідності проведення ОВТСМ кілька разів для реалізації одного проєкту", — упевнені в EBA.

Особливу загрозу такий підхід становить для підприємств у сфері надрокористування, адже проєкт закону передбачає здійснення ОВТСМ перед отриманням спеціального дозволу на користування надрами, зокрема на геологічне вивчення та дослідно-промислове розроблення родовищ корисних копалин. Отже, може бути заблоковано діяльність компаній, які купили свої ліцензії через аукціони за сотні мільйонів гривень, що, відповідно, збільшує ризик для отримання неправомірної вигоди можновладцям. Тож є потреба внести зміни в ч. 2 ст. 11 проєкту закону.

  • Відсутність чіткої відповіді на запитання, чи потрібно проходити ОВТСМ підприємствам, які вже отримали всі дозвільні документи та пройшли процедуру оцінки впливу на довкілля (ОВД).

Зокрема, висновок з ОВД, який видається після здійснення процедури ОВД, дійсний протягом 5 років. Тож у бізнесу є перестороги, що ті висновки з ОВД, які були видано до ухвалення проєкту закону, але діяльність за якими розпочалась після ухвалення проєкту закону, можуть бути оскаржені в судовому порядку через відсутність висновку з ОВТСМ.

В асоціації вважають за необхідне показати у проєкті закону, що ОВТСМ не поширюватиметься на тих суб’єктів господарювання, які вже отримали всі потрібні дозвільні документи та пройшли процедуру ОВД на дату набрання чинності проєктом закону, як це було виписано в редакції проєкту закону "Про території Смарагдової мережі", розробленого Міністерством довкілля та природних ресурсів України у 2019 році.

  • Відсутність перехідного періоду для набрання чинності планів управління територіями Смарагдової мережі, які встановлюють перелік заборон та обмежень на певні види діяльності.

Після визначення та внесення територій Смарагдової мережі до Національного реєстру для такої території протягом 6 років розробляється план управління, що потенційно встановлюватиме заходи зі збереження біорізноманіття та перелік видів діяльності, які заборонено чи які обмежуються на території Смарагдової мережі.

"По-перше, це не відповідає Директиві 92/43/ЄЕС, де визначено перелік видів діяльності, які не можуть бути здійснені на таких територіях. По-друге, відшкодування збитків, які виникають внаслідок дії заборон чи обмежень діяльності на територіях Смарагдової мережі, відстрочене до моменту затвердження плану управління такою територією, може призвести до неочікуваних негативних наслідків для компаній", — зазначають в асоціації.

Отже, додають представники бізнесу, потрібно прямо передбачити вичерпний перелік обмежень і заборон на ведення господарської діяльності безпосередньо у проєкті закону, а також передбачити перехідний період для набрання чинності положеннями проєкту закону, що встановлюють такі обмеження для бізнесу.

З огляду на ці проблемні моменти представники Асоціації та НАЗК вважають, що законопроєкт "Про території Смарагдової мережі" потребує суттєвого доопрацювання. Вони також додали, що готові повторно надати експертну підтримку з метою усунення корупціогенних факторів і прогалин, які створюють умови для тиску на бізнес.

Раніше ЕкоПолітика проаналізувала законопроєкт №4461 "Про території Смарагдової мережі" та виокремила його основні положення.

Читайте також
У ЄБА назвали 4 ключові умови ефективної кліматичної політики в Україні
У ЄБА назвали 4 ключові умови ефективної кліматичної політики в Україні

Відповідно до них, кліматична політика має стимулювати інновації та модернізацію промисловості, а не шкодити їй

Є дві необхідні передумови запуску Системи торгівлі викидами в Україні, — Ольга Бойко
Є дві необхідні передумови запуску Системи торгівлі викидами в Україні, — Ольга Бойко

Доцільно проєктувати параметри системи української СТВ максимально наближено до європейської моделі

В ЄБА вказали на критичні прогалини в нових правилах фіксації екошкоди
В ЄБА вказали на критичні прогалини в нових правилах фіксації екошкоди

Ймовірно, Постанова першочергово спрямована на запровадження нового виду позапланових екологічних перевірок

Рушієм післявоєнної відбудови має стати економіка за принципами Green Deal — EBA
Рушієм післявоєнної відбудови має стати економіка за принципами Green Deal — EBA

Наразі економіка ЄС стикається з чотирма викликами в контексті енергетики та декарбонізації