Комітет Європейського зеленого курсу UBTA вважає, що законопроєкт № 3091 "Про державний екологічний контроль" не може бути підтриманий у поточній редакції.
Про це сказано у листі глави правління UBTA Дмитра Лося до голови парламентського комітету з питань екологічної політики Олега Бондаренка (щоб прочитати документ, доскрольте до кінця сторінки).
"Поточна версія проєкту Закону України "Про державний екологічний контроль" № 3091 не може бути підтримана. Його норми монополізують контрольні функції в руках одного органу влади та наділяють його надто широкими правами на втручання у діяльність суб’єктів господарювання. Модель правового регулювання здійснення контрольних заходів, запропонована у Проєкті, порушує загальноправовий принцип пропорційності, спрямований на забезпечення у правовому регулюванні розумного балансу приватних і публічних інтересів, відповідно до якого цілі обмежень прав мають бути істотними, а засоби їх досягнення обґрунтованими і мінімально обтяжливими для осіб, чиї права обмежуються", — вважають в Асоціації.
Нижче наводяться ключові зауваження до проєкту Закону №3091:
- Екологічний контроль виводиться з-під дії Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", який є базовим актом у цій сфері і приймався з метою створення єдиного узгодженого правового поля, яким буде регулюватися порядок проведення заходів контролю суб’єктів господарювання.
- Занадто широкі повноваження запропонованого контрольно-регуляторного органу створює підґрунтя для великої кількості безпідставних позапланових перевірок та передбачає можливість проведення заходу контролю без керівника чи уповноваженої особи суб’єкта господарювання. Це, на думку членів UBTA, створює значний тиск для підприємств.
- Допускається можливість зупинення перевірки на невизначений строк на розсуд посадової особи органу державного екологічного контролю. Сам орган екоконтролю наділяється повноваженнями виносити припис щодо усунення виявлених порушень, у тому числі і щодо повного або часткового зупинення виробництва без рішення суду.
- Відсутня співрозмірність між встановленим розміром штрафу за недопущення інспектора до проведення заходу контроля – 300 мінімальних заробітних плат (1,8 млн грн) з розмірами інших штрафів за фактично вчинені порушення екологічного законодавства – від 30 до 60 мінімальних заробітних плат (180 – 360 тис. грн).
Асоціація переконана, що розробка та обговорення цього Проєкту суттєво відрізняється від цивілізованих процедур, які використовуються у світі і встановлені міжнародною спільнотою. Цей процес відбувався без врахування зауважень всіх зацікавлених сторін, у тому числі бізнесу і профільних асоціацій.
"UBTA, виголошуючи позицію членів – представників українського бізнесу, вважає, що без приведення цього Проекту закону у відповідність із Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а також без врахування висловлених зауважень, його прийняття не може бути підтримане. Цей документ підлягає ґрунтовному перегляду", — резюмували в Асоціації.
Повний текст листа нижче:
Як повідомляла ЕкоПолітика, 13 травня у Верховній Раді зареєстрували проєкти постанов про винесення на голосування законопроєктів №4167 "Про промислове забруднення" та №3091 "Про екоконтроль".