В Українському союзі промисловців і підприємців (УСПП) переконані, що проєкт закону про промислові викиди в запропонованій редакції не може бути ухвалений. Тому Верховну Раду закликали повернути документ на повторне доопрацювання.
Відповідного листа УСПП надіслав на адресу спікера парламенту Дмитра Разумкова.
У діловому союзі звертають увагу, що законопроєкт містить низку внутрішніх невідповідностей та неузгодженостей термінологічного апарату. У ньому немає чіткого визначення деяких критеріїв і понять. А це може призвести до неоднозначного трактування прав та обов’язків як суб’єкта господарювання, так і повноважень органів державного екологічного контролю.
Ні в чинному законодавстві України, ні в проєкті № 3091 не наведено визначення термінів і чітких критеріїв: "найвищий ступінь екологічного ризику", "план патрулювання", "системні порушення та/або значне погіршення стану довкілля або окремих його компонентів" та інші.
Запропонований порядок здійснення позапланових перевірок ("у вихідні, неробочі, святкові дні та/або у нічний час", "без попередження суб’єкта господарювання" суперечить як основним принципам державного нагляду, так і безпосередньо п. 3. ст. 5 самого законопроєкту.
Визначені в документі повноваження інспектора щодо тимчасової зупинки перевірки (на невизначений час) є необґрунтованими. Фактично це є завуальованим збільшенням встановленого граничного терміну проведення заходу державного нагляду лише за рішенням перевіряльника.
Вказані у ст. 19 законопроєкту повноваження щодо тимчасової заборони (обмеження) діяльності окремих одиниць обладнання, цехів та загалом суб’єктів господарювання тільки за приписом органу державного екологічного контролю — без відповідного рішення суду — є неприпустимими. Це суперечить вимогам ст. 50 ЗУ "Про охорону навколишнього природного середовища" та ст. 293 Цивільного Кодексу України.
До того ж зупинення виробничої діяльності великих підприємств на хоча б три робочих дні може призвести до збитків у десятки, а то й сотні мільйонів гривень.
В УСПП вважають не досить обґрунтованими й розміри штрафів за порушення природоохоронного законодавства.
Зокрема, штрафи за промислове забруднення вже затверджено відповідними урядовими постановами згідно з методикою нарахування збитків. Останні розраховуються та стягуються із суб’єктів господарювання органами Держекоінспекції.
Також потребує вилучення норма про щорічне письмове повідомлення підприємствами встановленого робочого часу, а в разі його зміни — упродовж найближчих 12 годин.
Усі ці неузгодженості можуть збільшити адміністративний тиск на промисловість, переконані в УСПП. Тож закликали спікера і Раду врахувати висловлену позицію та суттєві зауваження й повернути законопроєкт на повторне доопрацювання.
Напередодні ЕкоПолітика повідомляла, що Комітет Верховної Ради з питань екологічної політики та природокористування на засіданні 19 травня рекомендував ухвалити в першому читанні законопроєкт № 5414 "Про державний екологічний контроль".