УСПП закликав Раду доопрацювати законопроєкт про промислові викиди: індустрія може втратити сотні мільйонів гривень shutterstock

УСПП закликав Раду доопрацювати законопроєкт про промислові викиди: індустрія може втратити сотні мільйонів гривень

Олекса Франко

Промислова спільнота переконана, що закон у запропонованій редакції не може бути ухвалений

В Українському союзі промисловців і підприємців (УСПП) переконані, що проєкт закону про промислові викиди в запропонованій редакції не може бути ухвалений. Тому Верховну Раду закликали повернути документ на повторне доопрацювання.

Відповідного листа УСПП надіслав на адресу спікера парламенту Дмитра Разумкова.

У діловому союзі звертають увагу, що законопроєкт містить низку внутрішніх невідповідностей та неузгодженостей термінологічного апарату. У ньому немає чіткого визначення деяких критеріїв і понять. А це може призвести до неоднозначного трактування прав та обов’язків як суб’єкта господарювання, так і повноважень органів державного екологічного контролю.

Ні в чинному законодавстві України, ні в проєкті № 3091 не наведено визначення термінів і чітких критеріїв: "найвищий ступінь екологічного ризику", "план патрулювання", "системні порушення та/або значне погіршення стану довкілля або окремих його компонентів" та інші.

Запропонований порядок здійснення позапланових перевірок ("у вихідні, неробочі, святкові дні та/або у нічний час", "без попередження суб’єкта господарювання" суперечить як основним принципам державного нагляду, так і безпосередньо п. 3. ст. 5 самого законопроєкту.

Визначені в документі повноваження інспектора щодо тимчасової зупинки перевірки (на невизначений час) є необґрунтованими. Фактично це є завуальованим збільшенням встановленого граничного терміну проведення заходу державного нагляду лише за рішенням перевіряльника.

Вказані у ст. 19 законопроєкту повноваження щодо тимчасової заборони (обмеження) діяльності окремих одиниць обладнання, цехів та загалом суб’єктів господарювання тільки за приписом органу державного екологічного контролю — без відповідного рішення суду — є неприпустимими. Це суперечить вимогам ст. 50 ЗУ "Про охорону навколишнього природного середовища" та ст. 293 Цивільного Кодексу України.

До того ж зупинення виробничої діяльності великих  підприємств на хоча б три робочих дні може призвести до збитків у десятки, а то й сотні мільйонів гривень.

В УСПП вважають не досить обґрунтованими й розміри штрафів за порушення природоохоронного законодавства.

Зокрема, штрафи за промислове забруднення вже затверджено відповідними урядовими постановами згідно з методикою нарахування збитків. Останні розраховуються та стягуються із суб’єктів господарювання органами Держекоінспекції.

Також потребує вилучення норма про щорічне письмове повідомлення підприємствами встановленого робочого часу, а в разі його зміни — упродовж найближчих 12 годин.

Усі ці неузгодженості можуть збільшити адміністративний тиск на промисловість, переконані в УСПП. Тож закликали спікера і Раду врахувати висловлену позицію та суттєві зауваження й повернути законопроєкт на повторне доопрацювання.

Напередодні ЕкоПолітика повідомляла, що Комітет Верховної Ради з питань екологічної політики та природокористування на засіданні 19 травня рекомендував ухвалити в першому читанні законопроєкт № 5414 "Про державний екологічний контроль".

Читайте також
Уряд зробив ще один крок для реалізації реформи промзабрудення: який документ затвердили
Уряд зробив ще один крок для реалізації реформи промзабрудення: який документ затвердили

Успішне впровадження положень рамкового закону про контроль промислового забруднення можливе тільки за наявності фахово підготованих підзаконних актів

Закон №3855-IX про промзабруднення: які підзаконні акти варто очікувати найближчим часом
Закон №3855-IX про промзабруднення: які підзаконні акти варто очікувати найближчим часом

У профільному міністерстві планують до 8 серпня фіналізувати підготовку всіх необхідних нормативно-правових актів

Уряд визначив вимоги до висновків щодо видачі інтегрованих довкіллєвих дозволів в Україні
Уряд визначив вимоги до висновків щодо видачі інтегрованих довкіллєвих дозволів в Україні

Це перша постанова, яка схвалена на виконання Закону “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення”