Оператори газотранспортних систем (ГТС) України, Німеччини, Чехії та Словаччини оголосили про партнерство для створення Центральноєвропейського водневого коридору, який доставлятиме водень з України до Європейського Союзу.
Про започаткування проєкту в четвер, 23 вересня, повідомили на сайті українського оператора ГТС.
Його партнерами виступлять EUSTREAM (оператор ГТС Словаччини), NET4GAS (оператор ГТС Чехії) і OGE (провідний оператор ГТС Німеччини).
"Ініціатива спрямована на створення водневої "магістралі" в Центральній Європі для транспортування водню з перспективних районів постачання водню в Україні, яка має гарні умови для виробництва зеленого водню, через Словаччину і Чехію в райони підвищеного попиту в ЄС", — йдеться в повідомленні ОГСТУ.
Водночас водневий коридор дасть змогу транспортувати водень із виробничих підприємств також до споживачів водню в Чеській Республіці та Словаччині.
Очікується, що Німеччина стане ключовим регіоном попиту на водень в Європі, який імпортуватиме значні обсяги для забезпечення потреб.
"Природний газ залишиться ключовим джерелом енергії і важливим фактором програми з декарбонізації найближчими двома десятиліттями. Проте водень, ймовірно, відіграватиме значну роль до 2050 року, коли європейська економіка, як очікується, досягне вуглецевої нейтральності. Саме тому ми повинні почати дослідження цих можливостей вже сьогодні", — зазначив заступник гендиректора з розвитку і трансформації Оператора ГТС Павло Станчак.
Він наголосив, що нині водень є перспективною технологією, яку світова економіка тільки починає впроваджувати. "Партнерство із сусідніми операторами ГТС створить синергетичний ефект для розвитку зеленого водню", — упевнений Станчак.
Повідомляється, що водневий коридор може бути створено частково шляхом перепрофілювання наявної газової інфраструктури в поєднанні з цільовими інвестиціями в нові спеціалізовані водневі трубопроводи та компресорні станції. Зокрема, газотранспортні системи Словаччини, Чехії та Німеччини можуть перепрофілювати для транспортування водню.
Це дасть змогу забезпечити транспортування водню на великі відстані за доступною ціною, зазначили учасники проєкту. Сторони вивчать можливості технічної реалізації транспортування до 120 гігават-годин водню на добу.
Гендиректор EUSTREAM Ростіслав Нуковіч додав, що словацька “надійна система транспортування могла б забезпечити гнучкий і дуже економічно вигідний спосіб подальшого транспортування екологічно чистої енергії на ринки ЄС”.
Зі свого боку, керівний директор NET4GAS Андреас Рау очікує, що завдяки такому міжнародному партнерству вже наступного року будуть перші результати з перевірки можливостей здійснення проєкту в частині потужностей і вартості транспортування водню.
Нарешті, гендиректор OGE Йорґ Берґман зазначив, що створення такого водневого коридору дасть можливості доставки великих обсягів водню в промислові центри попиту вже до 2030 року.
Нагадаємо, що Міністерство енергетики України приєдналося до Європейського альянсу з чистого водню (European Clean Hydrogen Alliance).
Раніше ЕкоПолітика вирішила з'ясувати, чи готова Україна до запуску водневої економіки. У першій частині матеріалу йдеться про стан світового ринку водню, новітні українські розробки, вартість такого ринку і перші водневі проєкти в Україні.
У другій частині ми розповіли, чи є можливість транспортування водню по наявних магістральних трубопроводах та які перспективи його видобутку і зберігання в нашій країні.