У Верховній Раді зареєстрували альтернативний законопроєкт "Про Смарагдову мережу": що передбачає shutterstock

У Верховній Раді зареєстрували альтернативний законопроєкт "Про Смарагдову мережу": що передбачає

Валентина Гембарська

15 липня парламент не ухвалив у першому читанні законопроєкт

На сайті Верховної Ради України з’явився альтернативний проєкт Закону №4461-1 "Про збереження природних оселищ та видів природної флори та фауни, що підлягають особливій охороні (про території Смарагдової мережі в Україні)".

ЕкоПолітика проаналізувала текст документу і пропонує своїм читачам ознайомитись з його основними положеннями.

Автор документу: нардеп від "Слуги народу" Павло Якименко. Цей законопроект є альтернативним законопроектом до проекту Закону № 4461 "Про території Смарагдової мережі" та пропонує концепцію більш виваженого підходу врегулювання питань збереження природних оселищ та видів природної флори та фауни, що підлягають особливій охороні.

Мета: визначення правових та організаційних засад формування територій Смарагдової мережі в Україні, проведення оцінки впливу на території Смарагдової мережі та управління такими територіями для збереження природних оселищ та видів природної флори та фауни, що підлягають особливій охороні в Європі, згідно з вимогами Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі та з урахуванням вимог Пташиної та Оселищної директив.

Законопроєкт пропонує підходи, за якими заходи щодо збереження природних оселищ та видів природної флори та фауни мають враховувати економічні, соціальні та культурні потреби, а також  регіональні та місцеві особливості (стаття 2 Оселищної директиви).

У пояснювальній записці сказано, що при розробленні законопроекту бралися до уваги сьогоденні політичні тренди, вагомими складовими яких є як екологізація та декарбонізація навколишнього середовища, так і інші пріоритети нашої держави, зокрема, боротьба з корупцією, інвестиційний розвиток, розвиток інфраструктурних проєктів, зокрема доріг.

Законопроєкт передбачає такі нововведення:

  • впровадження прозорого механізму формування Смарагдової мережі з залученням громадськості та об’єднаних територіальних громад в особі відповідних сільських, селищних, міських рад, а також Кабінету Міністрів України, а також розроблення планів управління із залученням об’єднаних територіальних громад;
  • забезпечення можливості провадження господарської діяльності з огляду на суспільний, зокрема економічний інтерес відповідно до ст. 6 п. 4 Оселищної Директиви (в законопроекті – планована діяльність у зв’язку з суспільною необхідністю);
  • усунуто положення щодо необхідності заснування окремого органу центральної влади відповідно до зауважень Міністерства фінансів України, Національного агентства з запобігань корупції та Головного науково-експертного управління Верховної Ради України;
  • нівельовано правові колізії щодо планованої діяльності, яка підлягає процедурі оцінки впливу на довкілля;
  • встановлено чіткий перелік видів планованої діяльності, що підлягають оцінці впливу на території Смарагдової мережі;
  • встановлення повноважень Кабінету Міністрів України щодо затвердження критеріїв визначення ймовірності негативного впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі;
  • забезпечено більш сприятливий термін перехідного періоду для введення в дію положень законопроекту.

Що ще змінили у доопрацьованому документі:

  1. Управління територіями Смарагдової мережі буде здійснювати Міндовкілля. Моніторинг за територіями Смарагдової мережі здійснюють представники природно-заповідного фонду на місцях.
  2.  Збільшено з шести місяців до 12 місяців термін введення Закону в дію.
  3. Оцінку впливу на території Смарагдової мережі (ОВТСМ) включено до загальної процедури ОВД або СЕО (Стратегічної екологічної оцінки).
  4. Види діяльності, що вже пройшли ОВД, не мусять проходити процедуру ОВТСМ.
  5. Висновок з ОВТСМ повинен буди наданий не пізніше ніж за п'ять робочих днів. Сам дозвільний документ є дійсним протягом п'яти років.
  6. Тривалість громадського обговорення про необхідність здійснення ОВТСМ для проєктів планованої діяльності на територіях Смарагдової мережі може тривати не більше десяти днів.
  7. У рамках проєктів землеустрою не потрібно надавати інформацію про межі та плани управління територіями Смарагдової мережі для проєктів землеустрою.
  8. З плану управління територіями Смарагдової мережі виключено положення про необхідність визначення переліку видів діяльності, які заборонені, чи які обмежуються на її території.
  9. Інформація про плани управління територіями Смарагдової мережі повинна вноситися до Нацреєстру про території Смарагдової мережі не довше ніж 5 днів.
  10. Уточнено вимогу здійснювати ОВТСМ виключно для територій, що вже включені до Нацреєстру.
  11.  Заборони та обмеження територій Смарагдової мережі не поширюються на види діяльності, що вже здійснюються на основі чинних дозвільних документів.

Як повідомляла ЕкоПолітика, 15 липня Верховна Рада України не ухвалила у першому читанні законопроєкт №4461 "Про території Смарагдової мережі". За відповідне рішення проголосували лише 199 народних депутати. За результатами голосування законопроєкт не набрав необхідної кількості голосів для прийняття у першому читанні і 237 голосами був направлений на доопрацювання.

Читайте також
Дії росіян в Україні загрожують знищенням 2,9 млн га Смарагдової мережі
Дії росіян в Україні загрожують знищенням 2,9 млн га Смарагдової мережі

Ці території охороняються на загальноєвропейському рівні

Верховна Рада провалила законопроєкт "Про Смарагдову мережу"
Верховна Рада провалила законопроєкт "Про Смарагдову мережу"

В Україні до Смарагдової мережі належить 377 територій площею близько 8 млн га

Екокомітет схвалив законопроєкт "Про території Смарагдової мережі": що він передбачає
Екокомітет схвалив законопроєкт "Про території Смарагдової мережі": що він передбачає

Витрати для реалізації його положень на найближчі шість років становитимуть 800 млн грн