На особисті автівки у Києві має припадати не більше 10% пасажирських перевезень. На такий показник міська влада хоче вийти вже через 10 років. Решту пасажирів планують пересадити на громадський транспорт, електромобілі та велосипеди.
Бажане співвідношення транспортних засобів відбите у "Екологічної стратегії міста Києва до 2030 року". Її депутати Київради ухвалили 20 грудня.
ЕкоПолітика досліджує транспортний аспект цього документу.
Саме на транспорт нині припадає 85% забруднення атмосферного повітря у Києві. 70% транспортних викидів дає особистий автотранспорт. Зараз його питома частка набагато більша, ніж бажані 10%. У Києві офіційно зареєстровано 1,2 млн автівок. На 2-3 мешканця столиці припадає один автомобіль. До 2025 року, за прогнозами, кількість автівок має зрости ще на 60%. Що планують зробити у Києві, аби за ще 5 років увібгати цей залізний потік у ті 10%?
Розвантажити місто від транзиту
Сьогодні 40% авто, що проїжджають дорогами Києва, – транзитні. Тож суттєво знизити навантаження на екологію та інфраструктуру столиці можна, пустивши їх в обхід міста. Це стане можливим після завершення будівництва Великої кільцевої дороги. Буквально днями, 17 грудня, відкрили проїзд її новою ділянкою – від вулиці Сім'ї Кульженко до вулиці Богатирської.
Строк завершення будівництва Великої кільцевої дороги неодноразово переносили. За нинішніми планами її мають здати 2025 року.
Якісно і кількісно оновити громадський транспорт
Він має стати комфортнішим, аби привабити киян, та більша екологічним, щоб за мінімумом забруднювати повітря столиці. Якщо говорити про автобуси з двигунами внутрішнього згорання, то тут може прислужитися використання газу в якості пального – природного, або, в перспективі, біометану чи водню. Це європейська практика, перевірена вже десятиріччями.
До 2030 року всі пасажирські перевезення мають здійснюватися електричним громадським транспортом. На додачу до метро, трамваїв і тролейбусів у столиці планують активно використовувати електробуси. Вони не потребують контактної мережі, а з розвитком технологій, передусім – акумуляторних, стають дедалі доступнішими. Вже до кінця наступного року Київ має отримати перші 17 електробусів. Тендер на їхню закупівлю КП "Київпастранс" оголосило кілька місяців тому.
Сприяти мікромобільності
Якщо простіше - створити умови, аби кияни могли комфортно та безпечно користуватися велосипедами, в тім числі – й електричними. Слід подбати про велодоріжки, місця для паркування, систему прокату електровелосипедів і електросамокатів тощо. Сюди ж автори концепції додали і зарядні станції до електромобілів. Хоча цей напрямок – створення інфраструктури для повноцінних електричних легковиків – можливо, заслуговував би на окремий пункт – бо це не про велосипеди та самокати.
Створити оптимізоване міське середовище
Місто має стати таким, щоб більшість питань можна було вирішити в межах пішохідної доступності. Інфраструктуру слід наблизити до місця проживання. Свій внесок тут може зробити й подальший розвиток дистанційних послуг. Найменше навантажує довкілля той транспорт, якого просто немає.
Заходи, спрямовані на те, щоб зменшити кількість викидів від транспорту в атмосферу столиці, виглядають доречними і реалістичними. Деякі з них, як-от створення системи прокату велосипедів і електросамокатів, здійснюються, по суті, автоматично в межах бізнесових проектів. Теж саме стосується сектору електричних легковиків. Тут якісь бюджетні надзусилля, вже, либонь, і не потрібні.
Найпроблемнішим виглядає механізм, котрий мав би відправити у брухт старі автівки. Хоча комфортний міський транспорт – коли його справді зроблять таким, вкупі з дорогим пальним та можливими екологічними обмеженнями цілком може зробити так, що бензинові авто на вулицях столиці таки стануть новішими, чистішими і менш чисельними.
Раніше ЕкоПолітика повідомляла, що з-поміж українських регіонів лише Одещина збільшила рівень шкідливих викидів у атмосферу протягом останніх 10 років.