Фото – У Києві 85% викидів припадає на транспорт: як будуть боротися Сергій Долженко / EPA

У Києві 85% викидів припадає на транспорт: як будуть боротися

Іван Шевчук

Щоб зменшити кількість транспортних викидів, у Києві планують пересадити пасажирів на громадський транспорт, електромобілі та велосипеди, або ж просто дати змогу рідше їздити містом

На особисті автівки у Києві має припадати не більше 10% пасажирських перевезень. На такий показник міська влада хоче вийти вже через 10 років. Решту пасажирів планують пересадити на громадський транспорт, електромобілі та велосипеди.

Фото – У Києві 85% викидів припадає на транспорт: як будуть боротися

Бажаний розподіл користування транспортом

Бажане співвідношення транспортних засобів відбите у "Екологічної стратегії міста Києва до 2030 року". Її депутати Київради ухвалили 20 грудня.

ЕкоПолітика досліджує транспортний аспект цього документу.

Фото – У Києві 85% викидів припадає на транспорт: як будуть боротися

Джерела викидів у Києві

Саме на транспорт нині припадає 85% забруднення атмосферного повітря у Києві. 70% транспортних викидів дає особистий автотранспорт. Зараз його питома частка набагато більша, ніж бажані 10%. У Києві офіційно зареєстровано 1,2 млн автівок. На 2-3 мешканця столиці припадає один автомобіль. До 2025 року, за прогнозами, кількість автівок має зрости ще на 60%. Що планують зробити у Києві, аби за ще 5 років увібгати цей залізний потік у ті 10%?

  • Розвантажити місто від транзиту

Сьогодні 40% авто, що проїжджають дорогами Києва, – транзитні. Тож суттєво знизити навантаження на екологію та інфраструктуру столиці можна, пустивши їх в обхід міста. Це стане можливим після завершення будівництва Великої кільцевої дороги. Буквально днями, 17 грудня, відкрили проїзд її новою ділянкою – від вулиці Сім'ї Кульженко до вулиці Богатирської.

Строк завершення будівництва Великої кільцевої дороги неодноразово переносили. За нинішніми планами її мають здати 2025 року.

  • Якісно і кількісно оновити громадський транспорт

Він має стати комфортнішим, аби привабити киян, та більша екологічним, щоб за мінімумом забруднювати повітря столиці. Якщо говорити про автобуси з двигунами внутрішнього згорання, то тут може прислужитися використання газу в якості пального – природного, або, в перспективі, біометану чи водню. Це європейська практика, перевірена вже десятиріччями.

Фото – У Києві 85% викидів припадає на транспорт: як будуть боротися

Розвиток електротранспорту у Києві

До 2030 року всі пасажирські перевезення мають здійснюватися електричним громадським транспортом. На додачу до метро, трамваїв і тролейбусів у столиці планують активно використовувати електробуси. Вони не потребують контактної мережі, а з розвитком технологій, передусім – акумуляторних, стають дедалі доступнішими. Вже до кінця наступного року Київ має отримати перші 17 електробусів. Тендер на їхню закупівлю КП "Київпастранс" оголосило кілька місяців тому.

  • Сприяти мікромобільності

Якщо простіше - створити умови, аби кияни могли комфортно та безпечно користуватися велосипедами, в тім числі – й електричними. Слід подбати про  велодоріжки, місця для паркування, систему прокату електровелосипедів і електросамокатів тощо. Сюди ж автори концепції додали і зарядні станції до електромобілів. Хоча цей напрямок – створення інфраструктури для повноцінних електричних легковиків – можливо, заслуговував би на окремий пункт – бо це не про велосипеди та самокати.

  • Створити оптимізоване міське середовище

Місто має стати таким, щоб більшість питань можна було вирішити в межах пішохідної доступності. Інфраструктуру слід наблизити до місця проживання. Свій внесок тут може зробити й подальший розвиток дистанційних послуг. Найменше навантажує довкілля той транспорт, якого просто немає.

Заходи, спрямовані на те, щоб зменшити кількість викидів від транспорту в атмосферу столиці, виглядають доречними і реалістичними. Деякі з них, як-от створення системи прокату велосипедів і електросамокатів, здійснюються, по суті, автоматично в межах бізнесових проектів. Теж саме стосується сектору електричних легковиків. Тут якісь бюджетні надзусилля, вже, либонь, і не потрібні.

Найпроблемнішим виглядає механізм, котрий мав би відправити у брухт старі автівки. Хоча комфортний міський транспорт – коли його справді зроблять таким, вкупі з дорогим пальним та можливими екологічними обмеженнями цілком може зробити так, що бензинові авто на вулицях столиці таки стануть новішими, чистішими і менш чисельними.

Раніше ЕкоПолітика повідомляла, що з-поміж українських регіонів лише Одещина збільшила рівень шкідливих викидів у атмосферу протягом останніх 10 років.

Читайте також
Фото – Влада звітує про скорочення викидів на 75% від плану до 2030 року: чому не варто радіти
Влада звітує про скорочення викидів на 75% від плану до 2030 року: чому не варто радіти

Нижче розповідаємо про реальний стан справ, аби ніхто не мав ілюзій

Фото – ЄС може пом'якшити правила щодо викидів метану, щоб не конфліктувати з Трампом
ЄС може пом'якшити правила щодо викидів метану, щоб не конфліктувати з Трампом

Зміни потенційно торкнуться вимог щодо вимірювання викидів цього парникового газу та його максимальних допустимих рівнів

Фото – Зеленський підписав Закон “Про відновлення звітності з моніторингу, звітності та верифікації”
Зеленський підписав Закон “Про відновлення звітності з моніторингу, звітності та верифікації”

Він набуде чинності на наступний день після опублікування

Фото – У Міндовкілля розповіли про функціонування Реєстру викидів та переносу забруднювачів
У Міндовкілля розповіли про функціонування Реєстру викидів та переносу забруднювачів

Створення та ведення такого реєстру є одним з міжнародних зобов’язань України