Компанії занепокоєні можливим запровадженням окремої процедури оцінки впливу на території Смарагдової мережі для ухвалення рішень про здійснення планованої діяльності, яка, по суті, буде аналогічною до вже наявної вимоги проведення оцінки впливу на довкілля (ОВД).
Як повідомляється на сайті Європейської бізнес-асоціації (EBA), компанії будуть вимушені отримувати додатковий документ дозвільного характеру для здійснення господарської діяльності – висновок з оцінки впливу на території – та двічі здійснювати процедуру, яка має на меті оцінити та зменшити негативний вплив планованої діяльності на навколишнє середовище.
Ба більше, наголошують у повідомленні, це призведе до збільшення фінансових витрат підприємств і затримки реалізації проєктів.
Раніше ЕкоПолітика писала про те, що нинішні органи екологічного контролю дуже корумповані — це доводить те, що буквально щотижня екоінспекторів ловлять на хабарях. А сам бізнес визнав Держекоінспекцію одним зі своїх головних ворогів. Розцінити появу нової процедури оцінки, яка до того ж аналогічна вже чинній, можна як ще один корупційний прецедент.
Зазначимо, що в кінці 2020 року у Верховній Раді зареєстрували проєкт закону "Про території Смарагдової мережі" №4461. Смарагдова мережа виступає аналогом європейської Мережі NATURA 2000, до якої відносять спеціальні природоохоронні території.
"Бізнес-спільнота підтримує необхідність врегулювання процесу управління територіями Смарагдової мережі в Україні, передбачені законопроєктом, а саме: створення Національного реєстру територій Смарагдової мережі з визначенням географічних меж, системи моніторингу статусу збереження типів природних оселищ та видів природної фауни та флори, розроблення загальнодержавних планів управління територіями Смарагдової мережі тощо", – йдеться в повідомленні EBA.
З метою врахування позиції всіх стейкхолдерів Європейська Комісія 2001 року в межах спеціальних рекомендацій щодо оцінки впливу проєктів планованої діяльності на території NATURA 2000 запропонувала внести оцінку впливу на території Смарагдової мережі як окремий складник загальної процедури ОВД.
Водночас законопроєкт №4461 містить низку інших положень, які не повною мірою відповідають європейським практикам і можуть ускладнити реалізацію інвестиційних проєктів бізнесу. Це такі:
- Рішення про відсутність необхідності здійснювати оцінку впливу на територію Смарагдової мережі ухвалюватиме Міндовкілля. На думку бізнесу, це може призвести до розбіжностей у трактуванні законопроєкту та спричинити корупційні ризики.
- Процедура отримання рішення про відсутність негативного впливу на території Смарагдової мережі може стати причиною збільшення строків реалізації проєктів орієнтовно на 50-60 робочих днів.
- Необхідність проведення оцінки впливу на території Смарагдової мережі у процесі здійснення землеустрою на практиці може призвести до необхідності проведення оцінки впливу на території кілька разів для реалізації одного проєкту. Такий підхід не повною мірою відповідає Директиві 92/43/ЄЕС, якою пропонується проводити аналіз впливу на території щодо плану або проєкту, а не стосовно будь-яких проміжних дій, що можуть мати стосунок до плану чи проєкту.
- Брак чіткого розуміння, чи поширюватимуться вимоги щодо оцінки впливу на території Смарагдової мережі на компанії, які вже отримали всі дозвільні документи та пройшли процедуру ОВД. Так, доцільно було б, у разі наявності висновку з ОВД, отриманого до набуття чинності проєктом закону, уточнити відсутність вимоги проводити додаткову оцінку впливу на території.
- Відсутність визначених наслідків отримання негативного висновку за результатами оцінки впливу на території Смарагдової мережі.
- Відсутність перехідного періоду для набрання чинності планів управління територіями Смарагдової мережі, які розробляються протягом 6 років і встановлюють заходи зі збереження біорізноманіття, а також заборони й обмеження на певні види діяльності. На переконання бізнесу, такий перехідний план потрібно прив’язати до дати затвердження планів управління територіями Смарагдової мережі.
З огляду на вищенаведене бізнес-спільнота звернулася до парламентарів із проханням доопрацювати законопроєкт №4461 з урахуванням коментарів і пропозицій Європейської бізнес-асоціації.
Як писала ЕкоПолітика, Міндовкілля призначило додаткові ОВС двом проєктам із видобутку торфу на Поліссі.