На Одещині хочуть побудувати дорогу в зоні, яка має 4 охоронні статуси zeleniy-list.od.ua

На Одещині хочуть побудувати дорогу в зоні, яка має 4 охоронні статуси

Катерина Бєлоусова

Служба автомобільних доріг запевняє, що дорога не завдасть шкоди природі та здоровʼю людей

На Одещині у заплаві Куяльницького лиману хочуть побудувати 11,6 км 4-смугової дороги загального користування державного значення М-28 Одеса – Южний з мінімальною шириною земляного полотна 28,5 м.

Ця територія входить до Смарагдової та екологічної мереж, має статус  об’єкту природно-заповідного фонду та курорт національного значення, повідомляє ГО “Зелений лист”.

Проєктом передбачено, що інтенсивність руху по дорозі становить 12680 автомобілів на годину зі швидкістю 110 км. Пропонується чотири територіальні альтернативи дороги, альтернатива №1 пролягає по заплаві Куяльницького лиману.

Служба автомобільних доріг в Одеській області запевняє, що всі чотири варіанти дороги абсолютно безпечні для довкілля та здоров’я людей.

З твердженням про те, що дорога в заплаві Куяльник безпечна, категорично не згодні спеціалісти у сфері екології та екологічного права, які кілька місяців докладно вивчали проєкт дороги та аналізували можливі наслідки будівництва. Свої пропозиції щодо запланованого будівництва вони направили до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.

Територія, на якій планується будівництво дороги за альтернативою № 1, має кілька охоронних статусів:

  • Як об’єкт Смарагдової мережі (код території UA0000143)

Територія Куяльницького лиману є об’єктом Смарагдової мережі та підпадає під охорону на підставі Конвенції про охорону дикої флори та фауни й природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція) 1979 р., яка була ратифікована Україною ще у 1996 році.

Куяльницький лиман має міжнародний природоохоронний статус і є домівкою для 117 видів дикої флори та фауни, які занесені до додатків "Види фауни, що підлягають особливій охороні" Бернської конвенції.

  • Як об’єкт природно-заповідного фонду

Територія Куяльницького лиману зарезервована для заповідання на підставі рішення Одеської обласної ради народних депутатів з 1993 року.

Станом на сьогодні, створення Національного природного парку "Куяльницький" загальною площею 10801, 1980 га перебуває на фінальній стадії – проект указу Президента України "Про створення національного природного парку "Куяльницький", схвалений Кабінетом Міністрів України, перебуває в Офісі Президента України та очікує підписання. 

  • Як курорт національного значення

Територія Куяльницького лиману має статус курорту ще з 1985 року, а у 2018 році природні території Куяльницького лиману Одеської області були оголошені курортом державного значення — курортом Куяльник.

Дорога за територіальною альтернативою № 1 проходить у першій зоні (зоні суворого режиму), де забороняється, зокрема, спорудження будь-яких будівель та інших об’єктів, не пов’язаних з експлуатаційним режимом та охороною природних і лікувальних факторів курорту; влаштування стоянок автомобілів, пунктів їх обслуговування; проїзд автотранспорту, не пов’язаний з обслуговуванням цієї території, використанням родовищ лікувальних ресурсів або природоохоронною діяльністю.

  • Як об’єкт екологічної мережі

Територія Куяльницького лиману є об’єктом екологічної мережі та підлягає охороні на підставі Закону України "Про екологічну мережу". Територія, з одного боку, є частиною регіонального екологічного коридору – Велико-Куяльницький екологічний коридор, та, з іншого боку, є частиною елементу національної екологічної мережі – Азово-Чорноморського прибережно-морського природного коридору.

Проте ці цінності та особливий статус території не враховані у плани будівництва.

Будівництво дороги призведе до знищення екосистеми очеретяних заростей, незворотного порушення функціонування водно-болотних угідь гирлової частини Куяльницького лиману, псуванню води і лікувальних грязей через забрудненням нафтопродуктами та важкими металами, погіршення якості пелоїдів (основа лікувальної грязі), що наразі утворюються природним чином в непорушеній екосистемі лиману, втораті більшості джерел прісної води, адже вони будуть засипані.

Також дорога буде перешкоджати природному шляху розвантаження поверхневого стоку навіть у випадку каналізованого варіанту.

Це призведе до знищення унікальної екосистеми водно-болотних угідь Куяльницького лиману.

“Важко навіть спрогнозувати, яку колосальну шкоду не лише навколишньому середовищу Одеської області, а й здоров’ю жителів прилеглих територіальних громад, зокрема мешканцям Одеси, завдасть знищення цих земель”, – зазначають в матеріалі.

Нагадаємо, на Київщині хочуть побудувати автобан на місці лісу.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, в Україні заборонили створити 7 кар'єрів, які б зашкодили природі.

Читайте також
ОВД в Україні не працює, а лісгоспи витрачають мільйони на її проведення, — Держлісагентство
ОВД в Україні не працює, а лісгоспи витрачають мільйони на її проведення, — Держлісагентство

З 2018 року державні лісгоспи витратили 65 мільйонів гривень на проведення ОВД

В Україні вкотре підняли тему неефективності процедури ОВД: в мережі розгорілась дискусія
В Україні вкотре підняли тему неефективності процедури ОВД: в мережі розгорілась дискусія

Позиція PAEW викликала жваву та жорстку дискусію в екоспільноті

Міндовкілля презентувало новий реєстр оцінки впливу на довкілля
Міндовкілля презентувало новий реєстр оцінки впливу на довкілля

Оновлена процедура дозволила скоротити строки ОВД та змінити способи інформування громадськості