За даними PwC, у другій половині 2020 року та першій половині 2021 року інвестори з усього світу вклали $87,5 млрд у стартапи з кліматичних технологій, що на 210% більше, ніж за попередні 12 місяців.
Компанії перебувають під зростаючим тиском щодо скорочення викидів парникових газів та створення більш стійких бізнес-моделей, а новий тип кліматичних технологічних стартапів може запропонувати рішення для низки галузь, повідомляє Financial Times.
Кліматичні технології це широке поняття, а рішення, які розробляють підприємці, численні й різноманітні. Щоб досягти цілей, а не сплачувати компенсацію за викиди вуглецю доведеться кардинально змінити спосіб ведення бізнесу, а стартапи показують шлях у цьому напрямку.
Галузь доставки
"Промисловість транспортує великий відсоток світових товарів, і існує тиск на неї з метою декарбонізації", — каже Роб Генізер, керуючий партнер у лондонському фонді кліматичних технологій ETF Partners.
Регулятори вводять цільові показники викидів, а швидко зростаючі ціни на паливо означають зростання економічного стимулу до зниження споживання. Стартапи працюють над більш чистим паливом з низьким вмістом вуглецю для суден, а також над інструментами для оптимізації маршрутів. Також були певні досягнення в електричних кораблях.
Проте існує чітка різниця між декарбонізацією сектора та досягненням поступового прогресу в секторі. В матеріалі підкреслили, що перехід на аміачне паливо є чіткою стратегію декарбонізації в порівнянні з додатковими виграшами, які можна було б отримати, наприклад, за допомогою більш ефективної технології маршрутизації.
Харчовий сектор
"Багато компаній займаються цим простором і є активними інвесторами в інновації харчових технологій. Багато з них зосереджено на пошуку альтернативних білків, які потребують менше енергії та ресурсів, ніж те, що ми маємо сьогодні", – каже Себастьян Хайтманн, співзасновник фонду кліматичних технологій Extantia.
Наприклад, Nestlé запускає програму-акселератор для стартапів і нещодавно підтримала Sundial Foods, американський харчовий бізнес на рослинній основі, який планує випустити веганські курячі крильця в США у 2022 році.
Однак різні рішення сильно відрізняються за своїми перспективами.
"Багато компаній підписали цілі щодо сталого розвитку, і єдиний спосіб досягти їх — це працювати з технологіями наступного покоління, багато з яких просуваються стартапами", — говорить Генізер.
Мобільність і транспорт
За даними PwC цей сектор отримує найбільше фінансування на кліматичні технології. У другій половині 2020 року та першій половині 2021 року компанія залучила $58 мільярдів, що становить дві третини загальних інвестицій. Основну частину цього становлять електромобілі, які за цей період отримали $33 мільярди.
"Це єдиний сектор, у якому є реальний достаток капіталу в порівнянні з плодами, які він приносить. Великі проблеми виникають у галузях, які використовують сталь і бетон, але там не так багато інновацій у порівнянні з масштабом проблеми", – каже Хайтманн.
З останньою тезою погоджується і Камілла Маццоліні, керівник інвестиційної компанії Firstminute Capital на ранній стадії. Її особливо цікавлять досягнення в будівельній галузі та інших сферах з недостатнім фінансуванням.
"Це одна з найважчих частин економіки для декарбонізації, а також один з секторів, які мають найменше фінансування. Минулого року шведська компанія використала водневу технологію для виробництва першої сталі без викопних матеріалів”, – каже Маццоліні.
Інші компанії працюють над низьковуглецевими альтернативами звичайному цементу. До них відноситься каліфорнійський стартап Biomason, який використовує мікроорганізми для вирощування так званого біоцементу.
Іншою сферою інтересів є підвищення енергоефективності будівель, каже Крістіан Ернандес, співзасновник 2150, фірми венчурного капіталу, зосередженої на забудованому середовищі. Стартапи розробляють нові технології опалення та охолодження, привабливість яких зростатиме в міру зростання цін на паливо.
Обладнання лише частина картини. Минулого року венчурні капіталісти вклали $1,2 мільярда у так звані "кліматичні фінтех", згідно з дослідженням франкфуртської венчурної компанії CommerzVenture.
З цієї суми $410 мільйонів пішли на платформи "вуглецевого обліку". Це допомагає компаніям виміряти викиди вуглецю та, в ідеалі, визначити цільові області для скорочення.
Недоліком, каже Маццоліні, є те, що вони не вимагають від компаній змінювати бізнес-моделі, вони можуть просто компенсувати викиди. Але програмне забезпечення є привабливою ставкою для інвесторів у кліматичні технології, несучи набагато менший ризик, ніж підтримка іноді неперевірених і дорогих апаратних рішень.
Нагадаємо, виробники авто та побутової техніки домовилися про постачання зеленої сталі з H2 Green Steel.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, Airgas випробує "найпотужнішу" вантажівку Hyzon на водневому двигуні.