СТВ та вищі екоподатки — допомога держави для бізнесу у зеленому переході, — Варнавський shutterstock

СТВ та вищі екоподатки — допомога держави для бізнесу у зеленому переході, — Варнавський

Ганна Велика

На жодну підтримку підприємцям наразі не доводиться розраховувати, посадовці готують тільки “закручування гайок” 

В умовах воєнного часу українська держава не пропонує жодної допомоги вітчизняним виробникам. Ба більше: вона ставить бізнеси у ще важче становище, запроваджуючи систему торгівлі викидами парникових газів (СТВ), та підвищуючи екоподаток на СО2.

Про це заявив директор з екології та промислової безпеки “Інтерпайп” Владислав Варнавський під час круглого столу, проведеного Комітетом Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування щодо переходу до кліматичної нейтральності.

“Обов‘язковий моніторинг, звітність і верифікація, впровадження системи торгівлі викидами та підвищення ставки екоподатку на СО2 – ось таку допомогу пропонує держава українському бізнесу на шляху до кліматичної нейтральності”, – так Варнавський резюмував результати круглого столу.

Він погодився із думкою, що якщо не розглядати тему відступу від СВАМ для України у зв‘язку із форс-мажорними обставинами під час війни, то розробка і впровадження національної СТВ, яка буде визнана ЄС, як еквівалентна – це дійсно один із способів адаптації до нових вимог.

Але він нагадав не забувати, що регламент СВАМ – це суто митний механізм, який діє тільки на імпортерів певних товарів до ЄС, а СТВ та екоподаток – це вимоги, які діятимуть для всіх українських операторів, що здійснюють викиди парникових газів, включаючи державні та комунальні підприємства.

Експерт розповів, що для українських експортерів це не змінить майже нічого. Адже вони у будь-якому випадку змушені будуть платити таку ж ціну за СО2, як і на європейському ринку квот. Єдина різниця полягає в тому, яка частина грошей залишиться в Україні у вигляді екоподатку або платежів в рамках національної СТВ.

“Але мені здається, що це вже не про допомогу бізнесу, а скоріше навпаки – про підтримку бізнесом державного бюджету”, – зауважив Варнавський.

Також він нагадав про створений 1 січня цього року Державний фонд декарбонізації та енергоефективної трансформації. Експерт зауважив дві основні проблеми, які наразі існують із цією установою:

  • порядок використання коштів фонду поки що не прийнятий Кабміном;
  • сума планового накопичення коштів у 1,6 млрд грн, передбачена на 2024 р., є мізерною порівняно з реальними потребами.

Тобто структура, покликана сприяти бізнесу у “зеленому переході” не може запрацювати вже п’ятий місяць, і зовсім не покриває потреби на модернізацію виробництв. За словами Варнавського “навіть голова Держенергоефективності сама визнає, що така сума – це “ні про що”.

Раніше ЕкоПолітика розповідала, що станом на травень Державний фонд декарбонізації та енергоефективної трансформації фактично не працює.
Також ми писали, що у 2023 році в ЄС на декарбонізацію металургії виділили €8,7 млрд.

У травні ми розповідали, що промисловість Великобританії отримає від уряду $240 мільйонів на декарбонізацію.

Читайте також
Норвегія має намір запровадити CBAM з 2027 року
Норвегія має намір запровадити CBAM з 2027 року

Цей крок позиціонується як перемога для норвезької промисловості та конкурентоспроможності

У ЄС знизилися ціни на викиди вуглецю після пропозиції Єврокомісії щодо спрощення CBAM
У ЄС знизилися ціни на викиди вуглецю після пропозиції Єврокомісії щодо спрощення CBAM

На думку аналітиків, вплив механізму вуглецевого коригування імпорту на них поки що обмежений

CBAM: стали відомі основні нововведення для імпортерів, які пропонує Єврокомісія
CBAM: стали відомі основні нововведення для імпортерів, які пропонує Єврокомісія

Їх мають розглянути у Європейському парламенті та Раді

Єврокомісія пропонує відтермінувати продаж сертифікатів CBAM до лютого 2027 року 
Єврокомісія пропонує відтермінувати продаж сертифікатів CBAM до лютого 2027 року 

Але заплатити доведеться і за товари, імпортовані у 2026 році