У Професійній асоціації екологів України (ПАЕУ) запропонували концепцію реформи екологічного податку, що надасть місцевим бюджетам ефективні інструменти для здійснення природоохоронних заходів.
Про це 12 травня повідомила пресслужба ПАЕУ.
"Державний та місцевий бюджети є механізмом перерозподілу фінансового ресурсу. Поточний механізм збору та перерозподілу екологічного податку є неефективним із погляду цільового використання всіх коштів на фінансування природоохоронних заходів", — йдеться в повідомленні.
Зазначимо, що нині інструменти для спрямування коштів на природоохоронні заходи є в місцевих бюджетів. Відповідно до чинного законодавства, кошти екологічних фондів повинні використовуватися тільки цільово — для фінансового забезпечення здійснення природоохоронних заходів, спрямованих на охорону довкілля.
Утім, наголошують у ПАЕУ, річ у тому, що:
- по-перше, кошти екоподатку та збитків за шкоду довкіллю частково зараховуються до загального фонду державного бюджету й використовуються не тільки та не стільки на цілі, пов’язані з охороною навколишнього природного середовища;
- по-друге, єдиним підзаконним нормативно-правовим актом, який визначає "природоохоронність" заходів, є Постанова КМУ від 17 вересня 1996 р. N 1147 "Про затвердження переліку видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів", яка є застарілою і за часом ухвалення, і за переліком, що в ній міститься, та не може бути поліпшена шляхом внесення змін. Тому, вважають експерти, уряд має затвердити принципово новий документ, який передбачатиме повний і вичерпний перелік природоохоронних заходів, зважаючи на сучасні технології та можливості й з урахуванням того, що такі заходи можуть здійснюватися на рівні держави, на будь-якому рівні органів місцевого самоврядування, а також можуть здійснюватися юридичними та фізичними особами.
Після ухвалення Податкового кодексу України екологічний податок знову набрав чинності. За спостереженням членів ПАЕУ, пропорції розподілу коштів від екологічного податку та фонди його спрямування змінювалися майже щороку. До того ж у деяких роках такі зміни були кардинальними. Тож екологічний податок не міг виконувати своїх функцій у повному обсязі через нецільове спрямування надходжень від нього.
Що передбачає концепція реформи екоподатку, запропонована Професійною асоціацією екологів України
Концепція реформування екологічних фінансів, яку пропонує ПАЕУ, гарантує 100% використання коштів на проєкти екологічної модернізації, зокрема мінімізує потребу бюджетного фінансування та збільшує загальну суму коштів, яку буде спрямовано на екологічні проєкти. Це, безперечно, допоможе більш ефективно досягати потрібної екологічної мети, для якої й існує екологічний податок, стверджують в асоціації.
"Метою нашою концепції є впровадження системи спрямування коштів екологічного податку та стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, так, щоб вони були джерелом фінансових ресурсів для фінансування заходів з охорони та відновлення навколишнього середовища – як із державного бюджету, так і з місцевих бюджетів усіх рівнів", – зазначають екологи.
Завданням законопроєкту є переміщення більшої частини коштів екологічного податку та стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, у місцеві бюджети – для надання їм ефективного інструмента для здійснення природоохоронних заходів.
Також концепція передбачає збільшення розміру екоподатку, що самостійно нараховується та сплачується платником податку – автоматично щорічно на індекс цін виробників промислової продукції.
Нагадаємо, що ПАЕУ наполягала на суттєвому доопрацюванні Рекомендацій щодо складання звіту з ОВД.
Раніше ЕкоПолітика писала, що Члени Професійної асоціації екологів України закликали заборонити на місцевому рівні використання штучних прикрас на кладовищах.