Європейська бізнес-асоціація (EBA) закликала парламент ґрунтовно доопрацювати законопроєкт № 5342 щодо захисту диких тварин під час роботи вітрових електростанцій (ВЕС). Документ винесли на розгляд екокомітету ВРУ 2 червня.
Ухвалення проєкту закону в поточній редакції може мати суттєвий негативний вплив на подальші прагнення України до створення вуглецево-нейтральної економіки, стверджують в асоціації.
Зазначимо, що документ встановлює вимогу щодо обов’язкового оснащення лопатей вітроелектростанцій (ВЕС) спеціальними приладами для запобігання загибелі диких тварин – радіолокаційними системами в разі наближення птахів та ультразвуковими системами відлякування для захисту кажанів.
"Європейська бізнес-асоціація поділяє прагнення щодо збереження біорізноманіття, однак звертає увагу на критичні положення проєкту закону, які потребують ґрунтовного доопрацювання", – йдеться в пресслужбі EBA.
По-перше, проєкти будівництва ВЕС (що мають 2 і більше турбіни або висота яких становить 50 метрів і більше) передбачають здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД). У межах ОВД, зокрема, здійснюється вивчення/обстеження наявності екологічного впливу від експлуатації певної вітроелектроустановки/станції ВЕС у частині дослідження та встановлення факту завдання шкоди від ВЕС диким птахам/кажанам; факту наявності або відсутності міграційних шляхів птахів, а також дослідження рівня небезпеки та/або шкоди для диких тварин від експлуатації конкретної вітроустановки тощо. Отже, економічно та екологічно доцільним буде покладення зобов’язань щодо установки радіолокаційних та ультразвукових систем тільки в разі виявлення під час ОВД значного негативного впливу на птахів і кажанів від експлуатації конкретної ВЕС.
По-друге, законопроєкт пропонує заборонити розміщення вітрових електроустановок ближче, ніж 500 метрів до лісонасаджень і житлових будівель, а також на шляхах міграції птахів. Фактично така пропозиція суперечить чинним вимогам національних стандартів України, які були у 2015 році гармонізовані з міждержавними стандартами. Зокрема, ДСТУ 8339:2015 "Вітроенергетика. Вітроелектростанції. Оцінення впливу вітроелектростанцій на навколишнє середовище" ВЕС може розташовуватись на відстані від 400 до 800 м залежно від її характеристик.
По-третє, проєкт закону пропонує заборонити експлуатацію ВЕС без зазначених приладів і примусово від'єднати їх від електромережі. З одного боку, така практика не використовується в ЄС, з іншого – це суперечить низці нормативно-правових актів, які регулюють порядок, умови, строки та випадки фактичного від’єднання електроустановок від електричних мереж. Тож є ймовірність появи ризику порушення технологічної цілісності електромережі, а також аварійних знеструмлень інших приєднаних користувачів/споживачів.
Також нагадали, що у 2020 році частка ВЕС у структурі виробництва електроенергії становила 2%, а встановлена потужність збільшилася до 1,11 ГВт (близько +8% порівняно з 2019 роком). Ці показники й надалі зростатимуть, адже Енергетичною стратегією України на період до 2035 планується збільшити частку електроенергії з відновлювальних джерел (зокрема, електроенергії з ВЕС) у структурі загального первинного постачання енергії до 25%.
Зазначимо, що Комітет Верховної Ради з питань екологічної політики та природокористування на своєму засіданні в середу, 2 червня, підтримав цей законопроєкт. За відповідне рішення проголосувало 10 членів комітету. Водночас документ дуже негативно сприйняли представники сфери вітроенергетики.
Раніше ЕкоПолітика писала, що, згідно з прогнозами аналітиків Міжнародного енергетичного агентства (МЕА), вітроенергетика у 2021 році зазнає рекордного річного зростання.
Також уже в наступні 5 років вітрова генерація створить додаткові 3,3 мільйона робочих місць у всьому світі.