Одноразові маски для обличчя, яких щодня використовують близько 6,8 мільярдів для запобігання поширенню COVID-19, можна переробити для будівництва доріг.
Такого висновку дійшли вчені Мельбурнського королівського технологічного університету (RMIT). Своє дослідження вони опублікували у виданні Science of the Total Environment.
Науковці пропонують змішати подрібнені маски з переробленим бетоном, який отримують із відходів знесених будівель. Суміш може зробити дороги міцнішими, пластичнішими та гнучкішими, ніж просто використання переробленого бетону, заявляє провідний автор дослідження, доктор Мохаммад Саберіан.
Причина в тому, що в одноразових масках є пластик, зокрема поліпропілен, який важко розкладається, вказують дослідники. Вони також пояснюють, що поліпропіленові волокна в масках підсилюють зв'язки між частинками щебеню, що робить дорогу міцнішою.
Зі свого боку, керівник експерименту професор Джи Лі зазначає, що бетон, змішаний із масками, можна використовувати у двох із чотирьох шарів дороги. За оцінками авторів технології, для прокладки двосмугової дороги протяжністю 1 км буде потрібно близько 3 млн масок для обличчя – це 93 тонн відходів.
Використання суміші знизить витрати під час будівництва на 30%, додають учені. Тільки видобуток бетону з кар'єру коштує близько $50 за тонну, а вартість переробленого бетону становить близько $26. Зважаючи на витрати під час збору й дезінфекції масок, готова суміш може коштувати від $32 до $78 за тонну, пояснює Лі.
Також, на думку науковців, такий підхід до переробки масок має також зменшити кількість викидів, які виділяються під час їх спалювання.
Однак інші експерти в цій галузі висловили стурбованість щодо того, чи є використання масок на дорогах оптимальним варіантом.
Наприклад, Самі Кара, професорка сталого виробництва в Школі машинобудування і виробничої інженерії Університету Нового Південного Уельсу вважає, що склад маски і те, що з нею відбувається протягом її життєвого циклу, потрібно вивчити докладніше, щоб її повторне використання не призвело до інших екологічних проблем.
Як писала ЕкоПолітика, у Центрі управління відходами розповіли про досвід зарубіжних країн у будівництві доріг із переробленого пластику. Зокрема, з цього матеріалу успішно будують дороги в Індії, Великобританії та Нідерландах.