Верховна Рада внесла в порядок денний низку екологічних законопроєктів: що розглядатимуть нардепи на тижні Радіо Свобода

Верховна Рада внесла в порядок денний низку екологічних законопроєктів: що розглядатимуть нардепи на тижні

Валентина Гембарська

За традицією, важливі довкілеві законопроєкти стоять на непрохідних місцях

Верховна Рада з 29 червня по 2 липня розгляне внесення змін у законопроєкт "Про атмосферне повітря", законопроєкт "Про спецплату за користування об’єктами тваринного та рослинного світу" та низку інших.

ЕкоПолітика підготувала для своїх читачів аналіз екологічного порядку денного парламенту.

29 червня (вівторок)

  • Законопроєкт №5200 "Про плату за спеціальне використання об'єктів тваринного світу та природних рослинних ресурсів". Авторства Кабінету міністрів України.

Мета: приведення у відповідність з Бюджетним кодексом України законів України "Про тваринний світ", "Про мисливське господарство та полювання", "Про рослинний світ" у частині плати за спеціальне використання об’єктів тваринного світу та природних рослинних ресурсів. Законопроєкт повинен урегулювати принципи щодо удосконалення механізму стягнення плати за спеціальне використання об’єктів тваринного світу.

30 червня (середа)

  • Законопроєкт №4259 Про внесення змін до статті 16 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" щодо регулювання господарської діяльності з озоноруйнівними речовинами та фторованими парниковими газами. Авторства Кабінету міністрів України.

Мета документа: створення умов для виконання Україною міжнародних зобов'язань у сфері охорони озонового шару та запобігання зміни клімату, а також адаптації законодавства України до законодавства ЄС про чистоту повітря.

"Закон України "Про охорону атмосферного повітря" передбачає, що підприємства, установи, організації та громадяни-суб'єкти підприємницької діяльності зобов'язані відповідно до міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, скорочувати та надалі повністю припинити виробництво та використання хімічних речовин, які шкідливо впливають на озоновий шар, а також проводити роботу щодо зменшення викидів речовин, накопичення яких в атмосферному повітрі може призвести до негативних змін клімату, проєктом Закону передбачено внесення змін до статті 16 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", - сказано в пояснювальній записці.

Запропоноване уточнення спрямоване на адаптацію законодавства України до законодавства ЄС з вимогами Монреальського протоколу, який передбачає зобов’язання України скорочувати та надалі повністю припинити виробництво та використання хімічних речовин, що шкідливо впливають на озоновий шар.

Відзначимо, що проєкт - технічний. Він має намір увідповіднювати законодавство до закону "Про регулювання господарської діяльності з озоноруйнівними речовинами та фторованими парниковими газами" в частині визначення правових та організаційних основ.

  • Законопроєкт №4407 "Щодо об'єктів підвищеної небезпеки".

Документ був поданий Кабінетом міністрів, а головним розробником є Державна служба з надзвичайних ситуацій України. Його мета — гармонізації українського законодавства до норм ЄС, а саме імплементації Директиви 2012/18/ ЄС про контроль загроз виникнення значних аварій, пов’язаних із використанням небезпечних речовин (Директива Севезо ІІІ).

Суть законопроєкту полягає у:

упорядкуванні процедури віднесення до об’єктів підвищеної небезпеки (ОПН);

передачі функцій із забезпечення безпеки та захисту населення за межами ОПН на місцеві органи виконавчої влади;

визначення відповідального органу, який буде розпорядником інформації про ОПН і буде займатись передачею та отриманням інформації щодо об’єктів підвищеної небезпеки серед держав-членів ЄС;

удосконалення координації між відповідальними органами; зобов’язати суб’єктів господарювання самостійно призупиняти діяльність виробництва (експлуатацію обладнання), на якому виникла аварія;

скасування декларації безпеки на ОПН із заміною її на звіт про заходи безпеки на об’єктах підвищеної небезпеки, який готується за спрощеною процедурою, та надання громадськості доступу до нього;

удосконалення процедури надання інформації після нещасного випадку на ОПН;

Мета документа — затвердження переліку платних послуг, які надаються бюджетними установами, що належать до сфери управління Державного агентства водних ресурсів.

Завданнями законопроєкту є:

законодавче врегулювання питання обов’язковості укладення господарського договору первинними водокористувачами з підприємствами водної галузі, необхідність законодавчого закріплення організації надання платних послуг, пов’язаних із постачанням води юридичним і фізичним особам із меліоративних систем і водних джерел для поливу зрошуваних або зволоження осушених земель, промислових і комунальних потреб, а також поливу городів, садів і богарних земель та наповнення наливних водойм;

збереження і відновлення державного майна на стратегічних об’єктах України завдяки наданню платних послуг.

  • Законопроєкти 2360 і 2360-1 "Про вдосконалення законодавства щодо хутрового виробництва в Україні". Ініціатором став нардеп від "Слуги народу" Сергій Литвиненко.

Метою ухвалення законопроєкту є вдосконалення правового регулювання здійснення хутрового виробництва в Україні.

Завдання законопроєкту:

  • забезпечення належного законодавчого регулювання ліцензування діяльності у сфері хутрового виробництва,
  • гарантування реалізації громадянами права на безпечне для життя і здоров’я довкілля,
  • захисту навколишнього природного середовища від шкідливого впливу діяльності підприємств, які здійснюють діяльність з розведення, вирощування, утримання хутрових тварин,
  • захисту тварин від жорстокого поводження з ними, шляхом гуманізації державної політики у сфері промислового тваринництва та встановлення достатнього рівня відповідальності за невиконання передбачених законом положень.

Проєкт Закону передбачає вдосконалення норм законодавства щодо розведення, вирощування, утримання хутрових тварин з метою виробництва хутра.

Зокрема, проєктом пропонується віднести підприємницьку діяльність з розведення, вирощування, утримання хутрових тварин до видів діяльності, що підлягають ліцензуванню, шляхом доповнення новим пунктом статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності".

Водночас передбачається встановлення з 1 січня 2025 року заборони на здійснення підприємницької діяльності з розведення, вирощування та утримання хутрових тварин, а також передбачається кримінальна відповідальність за здійснення відповідної діяльності.

1 липня (четвер)

  • Законопроєкт №5254 "Про внесення зміни до статті 62 Кодексу цивільного захисту України щодо утворення пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої пожежної охорони". Ініціаторкою стала нардепка від "Слуги народу" Ірина Верещук.

Метою є необхідність унормування питання щодо правових та організаційних засад створення пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої пожежної охорони, які здійснюватимуть роботу щодо запобігання виникненню пожеж, організації їх гасіння та проведення аварійно-рятувальних робіт в сільській місцевості.

Законопроєктом передбачається врегулювати на законодавчому рівні питання стосовно ухвалення рішення про створення пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої пожежної охорони у селах та селищах, де немає таких підрозділів.

  • Законопроєкт №2765 "Щодо охорони водних біоресурсів та середовища їх існування". Автор — нардеп від "Слуги народу" Олександр Маріковський.

Мета — сприяння раціональному використанню і охороні навколишнього природного середовища, створенню більш ефективного механізму щодо припинення порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та усунення їх негативних наслідків.

Проєктом закону пропонується посилити відповідальність за порушення громадянами та посадовими особами правил використання водних біоресурсів та порушення умов та середовища їх існування, а саме:

експлуатації на водних об'єктах водозабірних споруд, не забезпечених рибозахисним обладнанням;

вимог щодо охорони середовища перебування і шляхів міграції, переселення, акліматизації та схрещування диких тварин;

обсягу затверджених лімітів (квот добування (вилову), часток (добування (вилову) та нормативів використання водних біоресурсів;

проведення робіт на рибогосподарських водних об’єктах без погодження відповідно до законодавства та невжиття заходів щодо збереження середовища існування та умов відтворення водних біоресурсів.

  • Законопроєкт №3950 "Про внесення зміни до статті 121 Кодексу цивільного захисту України" та альтернативний №3950-1;

2 липня (п'ятниця)

  • Законопроєкти №3200 і 3200-1 "Щодо вдосконалення законодавства у сфері мисливського господарства та полювання й запобігання незаконному полюванню" (перше читання). Автор основного — голова екокомітету Олег Бондаренко, альтернативного — нардеп від "Слуги народу" Сергій Литвиненко.

Документ має на меті встановити плату за користування мисливськими угіддями з розрахунку за 1 га мисливських угідь (відповідно в процентному співвідношенні неоподаткованого мінімуму доходів громадян, що становить 17 гривень, відповідно до пункту 5 підрозділу 1 розділу XX Податкового кодексу України).

  • Лісових – 1,70 грн (10%);
  • польових – 1,36 грн (8%);
  • водно-болотних – 0,85 грн (5%).

Враховуючи наведене, додаткове надходження до бюджетів органів місцевого самоврядування за користування мисливськими угіддями становитиме 53,8 млн грн.

Читайте також
У ВРУ зареєстровано законопроєкт "Про ратифікацію Дунайської регіональної програми"
У ВРУ зареєстровано законопроєкт "Про ратифікацію Дунайської регіональної програми"

Угода спрямована на створення умов для залучення міжнародної технічної допомоги

Парламентський екокомітет проведе засідання 5 лютого: порядок денний
Парламентський екокомітет проведе засідання 5 лютого: порядок денний

Нардепи розглянуть звіт про роботу екокомітету за вересень 2023 року – лютий 2024 року

Парламентський екокомітет проведе засідання 26 січня: порядок денний
Парламентський екокомітет проведе засідання 26 січня: порядок денний

Наразі екокомітет опрацьовує 63 законопроєкти та 40 інших актів