Будівництво водного шляху в Білорусі може спричинити екологічну катастрофу в Україні Shuttestock

Будівництво водного шляху в Білорусі може спричинити екологічну катастрофу в Україні

Романа Слісар

Північним регіонам нашої держави загрожує обміління водойм, висихання лісів та пожежі на торфовищах

Заплановане у Білорусі будівництво водного шляху Е40 матиме катастрофічний вплив на довкілля в кількох областях України.

Про це йдеться у повідомленні Української Природоохоронної Групи (UNCG).

Як зазначається, українські екологи проаналізували всі можливі ризики даного проєкту.

За даними фахівців, будівництво Е40 потребує колосальних інженерних втручань у долину річки Прип'ять на території Республіки Білорусь. Це загрожує зменшенням водності та зміною погодно-кліматичних умов усього Західного Полісся.

"Інженерне втручання відбуватиметься на білоруській частині басейну, а найбільш відчутні (і, очевидно, катастрофічні) наслідки будуть переважно на території України", – заявляють екологи.

Зокрема, за звітом UNCG, в північних регіонах можливе висихання лісів, збільшення частоти та масштабів пожеж у лісах та на торфовищах. Крім того, є загроза колосальних викидів парникових газів внаслідок пожеж та через втрату зволоження торфовищ.

"Такі ризики є вкрай тривожними з огляду на те, що Україна вже тепер є найменш забезпеченою водними ресурсами державою Європи", – наголошують у звіті.

На думку експертів, зміни в довкіллі, викликані інженерним перетворенням долини р. Прип'ять, призведуть до руйнування біорізноманіття, знищення рідкісних видів флори та фауни, зміни та втрати рідкісних типів природних оселищ.

Крім того, за проєктом, Е40 проходить через Чорнобильську зону відчуження, а це загрожує вивільненням радіонуклідів, похованих у ґрунтах та осаді на дні водойм, та подальшу їх міграцію до водосховищ Дніпровського каскаду.

Екологи закликали Міндовкілля, профільні комітети ВРУ та Раду нацбезпеки та оборони звернути увагу на ситуацію, провести транскордонну оцінку та вжити заходів для захисту довкілля.

Довідка:

Водний шлях E40 — спроєктований судноплавний транспортний маршрут, який має на меті з'єднати Балтійське та Чорне моря. Довжина приблизно 2000 км.

Маршрут проходить від м. Гданська в Польщі, вздовж річок Вісли та Західного Бугу до м. Тересполя на польсько-білоруської кордоні, а згодом через територію Білорусі по руслу р. Прип’ять до м. Херсона в Україні.

Українська частина водного шляху Е40 має пролягти руслом р. Прип’ять, через Чорнобильську зону відчуження, та р. Дніпро. Довжина української частини шляху — 970 км.

Офіційно проєкт водного шляху E40 ще на ранній стадії, але в Україні вже ведуться підготовка стратегічних документів, реалізуються окремі блоки проєкту. У 2020 році проведено днопоглиблення річки Прип’ять у межах зони відчуження.

На думку низки фахівців, будівництво негативно вплине на екологію та культурну спадщину Полісся, погіршить гідрологічну та радіаційну ситуацію.

Раніше ЕкоПолітика повідомляла, що екологи закликали зупинити проєкт Е40 та попросили українців підписати петицію за збереження екосистеми Полісся.

Читайте також
1 листопада відзначають Всесвітній день екології: чому варто дбати про довкілля щодня
1 листопада відзначають Всесвітній день екології: чому варто дбати про довкілля щодня

Свято нагадує нам, що кожна людина може зробити свій внесок у збереження природи

Фахівці розповіли, як зменшити вплив міст на довкілля
Фахівці розповіли, як зменшити вплив міст на довкілля

Він є багатогранним і потребує комплексного підходу щодо його мінімізації

Українські онлайн-медіа стали ще менше писати про екологічні проблеми
Українські онлайн-медіа стали ще менше писати про екологічні проблеми

І до повномасштабної війни ЗМІ приділяли обмаль уваги проблемам захисту довкілля

Скільки екологів за освітою у 2022-2023 роках випустила Україна: МОН оприлюднило статистику
Скільки екологів за освітою у 2022-2023 роках випустила Україна: МОН оприлюднило статистику

Яку кількість фахівців довкіллєвих спеціальностей щороку готують українські ЗВО