Законопроєкт № 6004-1 враховує зауваження представників бізнесу та міжнародних експертів і може бути ухвалений Радою з умовою подальшого доопрацювання.
Про це з посиланням на відкритий лист Української асоціації бізнесу і торгівлі (UBTA) до голови екологічного комітету ВР Олега Бондаренка повідомила РБК-Україна.
Водночас із трьох альтернативних проєктів щодо промислових викидів, зареєстрованих у Верховній Раді, два (№ 6004 та № 6004-2) містять норми, які можуть призвести до численних корупційних зловживань та тиску на підприємства.
Автори листа нагадали: після того як Верховна Рада відхилила законопроєкт №4167 "Про промислове забруднення", депутати подали три альтернативні редакції: проєкт "Про інтегроване запобігання та контроль забруднення" № 6004, "Про інтегроване запобігання та контроль забруднення, що виникає у результаті промислової діяльності" № 6004-1 та проєкт "Про забезпечення конституційних прав громадян на безпечне життя і здоров’я довкілля" № 6004-2.
"Ми провели аналіз усіх трьох проєктів і констатуємо: усі три проєкти потребують техніко-юридичного доопрацювання, оскільки містять низку зауважень загальноправового характеру. Зокрема: неоднозначність трактування основоположних термінів, відсутність чіткого предмета правового регулювання та визначення поняття низки технічних термінів, а також неузгодженість із базовими нормативними актами в екологічній сфері", — наголосили представники UBTA.
Зокрема, експертний аналіз показав, що проєкти № 6004 та № 6004-2 надають органам виконавчої влади виняткові права щодо участі у процесі видачі інтегрованого дозволу. Проте зосередження владних повноважень в одному органі сприяє можливим корупційним проявам, тому доречним було б розподілити ці повноваження між двома державними структурами, як це пропонується у проєкті № 6004-1. До того ж питання, які матимуть значний вплив на економіку держави та функціонування підприємств і бізнесу, доцільно визначати саме на рівні Кабінету міністрів, як це й передбачає проєкт.
"Також законопроєкт № 6004-1 у якості невіддільної частини оцінки відступу визначає план модернізації установки для досягнення нормативів, визначених у висновках НДТМ. Отже, позиція проєкту спрямована на захист підприємств від значного фінансового навантаження через потребу модернізуватися у стислі терміни", — поясняють автори листа.
Експерти наголошують: проєкти № 6004 та № 6004-2 визначають, що строк надання відступу не може перевищувати 7 років та не підлягає продовженню, тоді як альтернативний № 6004-1 надає можливість 7-річного відступу, якщо потрібна модернізація виробництва, а якщо ж потрібно змінити технологію — передбачається відступ в 15 років, які є більш прийнятними для українських підприємств.
"Проєкти № 6004 та № 6004-2 містять норми на кшталт "не спричиняти забруднення, внаслідок порушуватимуться екологічні, санітарні та гігієнічні нормативи". Такі норми є оціночними та загальними, що створює підґрунтя для можливих зловживань і тиску на підприємства. Проєкт № 6004-1 водночас не містить таких вимог — натомість він зобов’язує операторів "запобігати забрудненню" та "вживати заходів для запобігання аваріям", — йдеться в листі.
Також проєкт № 6004 не містить чіткого переліку документів, які повинні бути в реєстрі інтегрованих довкільних дозволів, що також створює підстави для зловживань. Крім того, проєкти № 6004 і № 6004-2 містять норму, згідно з якою інтегрований дозвіл може в судовому порядку оскаржити "будь-яка фізична та юридична особа", навіть та, права якої не були жодним чином порушені. Це суперечить засадам судового захисту — який передбачає, що правосуддя здійснюється для захисту порушених прав і свобод.
"Проєкт № 6004-1 також пропонує продовжити дію поточних технологічних нормативів допустимих викидів, затверджених до набрання чинності закону, до дня введення в дію висновків НДТМ. Крім того, він передбачає встановлення на національному рівні Перехідного плану скорочення окремих видів викидів. Така пропозиція сприятиме поступовому впровадженню нових технологій і надасть можливість підприємствам зменшити фінансове навантаження у разі модернізації, без руйнівного впливу на економіку держави", — наголосили в UBTA.
Тому автори листа, привітавши наміри влади реформувати законодавство щодо промислового забруднення, закликали взяти за основу законопроєкт № 6004-1 як такий, що враховує більшість зауважень і пропозицій від бізнесу.
Як писала ЕкоПолітика напередодні, Європейська бізнес-асоціація (EBA) закликала парламент не займатися саботажем реформ у сфері промислового забруднення та державного екологічного контролю.