UBTA закликала парламент проголосувати за проєкт щодо промвикидів із поправками бізнесу shutterstock

UBTA закликала парламент проголосувати за проєкт щодо промвикидів із поправками бізнесу

Олена Яценьо

Інші два альтернативні проєкти містять норми, які можуть призвести до численних корупційних зловживань і тиску на підприємства.

Законопроєкт № 6004-1 враховує зауваження представників бізнесу та міжнародних експертів і може бути ухвалений Радою з умовою подальшого доопрацювання.

Про це з посиланням на відкритий лист Української асоціації бізнесу і торгівлі (UBTA) до голови екологічного комітету ВР Олега Бондаренка повідомила РБК-Україна.

Водночас із трьох альтернативних проєктів щодо промислових викидів, зареєстрованих у Верховній Раді, два (№ 6004 та № 6004-2) містять норми, які можуть призвести до численних корупційних зловживань та тиску на підприємства.

Автори листа нагадали: після того як Верховна Рада відхилила законопроєкт №4167 "Про промислове забруднення", депутати подали три альтернативні редакції: проєкт "Про інтегроване запобігання та контроль забруднення" № 6004, "Про інтегроване запобігання та контроль забруднення, що виникає у результаті промислової діяльності" № 6004-1 та проєкт "Про забезпечення конституційних прав громадян на безпечне життя і здоров’я довкілля" № 6004-2.

"Ми провели аналіз усіх трьох проєктів і констатуємо: усі три проєкти потребують техніко-юридичного доопрацювання, оскільки містять низку зауважень загальноправового характеру. Зокрема: неоднозначність трактування основоположних термінів, відсутність чіткого предмета правового регулювання та визначення поняття низки технічних термінів, а також неузгодженість із базовими нормативними актами в екологічній сфері", — наголосили представники UBTA.

Зокрема, експертний аналіз показав, що проєкти № 6004 та № 6004-2 надають органам виконавчої влади виняткові права щодо участі у процесі видачі інтегрованого дозволу. Проте зосередження владних повноважень в одному органі сприяє можливим корупційним проявам, тому доречним було б розподілити ці повноваження між двома державними структурами, як це пропонується у проєкті № 6004-1. До того ж питання, які матимуть значний вплив на економіку держави та функціонування підприємств і бізнесу, доцільно визначати саме на рівні Кабінету міністрів, як це й передбачає проєкт.

"Також законопроєкт № 6004-1 у якості невіддільної частини оцінки відступу визначає план модернізації установки для досягнення нормативів, визначених у висновках НДТМ. Отже, позиція проєкту спрямована на захист підприємств від значного фінансового навантаження через потребу модернізуватися у стислі терміни", — поясняють автори листа.

Експерти наголошують: проєкти № 6004 та № 6004-2 визначають, що строк надання відступу не може перевищувати 7 років та не підлягає продовженню, тоді як альтернативний № 6004-1 надає можливість 7-річного відступу, якщо потрібна модернізація виробництва, а якщо ж потрібно змінити технологію — передбачається відступ в 15 років, які є більш прийнятними для українських підприємств.

"Проєкти № 6004 та № 6004-2 містять норми на кшталт "не спричиняти забруднення, внаслідок порушуватимуться екологічні, санітарні та гігієнічні нормативи". Такі норми є оціночними та загальними, що створює підґрунтя для можливих зловживань і тиску на підприємства. Проєкт № 6004-1 водночас не містить таких вимог — натомість він зобов’язує операторів "запобігати забрудненню" та "вживати заходів для запобігання аваріям", — йдеться в листі.

Також проєкт № 6004 не містить чіткого переліку документів, які повинні бути в реєстрі інтегрованих довкільних дозволів, що також створює підстави для зловживань. Крім того, проєкти № 6004 і № 6004-2 містять норму, згідно з якою інтегрований дозвіл може в судовому порядку оскаржити "будь-яка фізична та юридична особа", навіть та, права якої не були жодним чином порушені. Це суперечить засадам судового захисту — який передбачає, що правосуддя здійснюється для захисту порушених прав і свобод.

"Проєкт № 6004-1 також пропонує продовжити дію поточних технологічних нормативів допустимих викидів, затверджених до набрання чинності закону, до дня введення в дію висновків НДТМ. Крім того, він передбачає встановлення на національному рівні Перехідного плану скорочення окремих видів викидів. Така пропозиція сприятиме поступовому впровадженню нових технологій і надасть можливість підприємствам зменшити фінансове навантаження у разі модернізації, без руйнівного впливу на економіку держави", — наголосили в UBTA.

Тому автори листа, привітавши наміри влади реформувати законодавство щодо промислового забруднення, закликали взяти за основу законопроєкт № 6004-1 як такий, що враховує більшість зауважень і пропозицій від бізнесу.

Як писала ЕкоПолітика напередодні, Європейська бізнес-асоціація (EBA) закликала парламент не займатися саботажем реформ у сфері промислового забруднення та державного екологічного контролю.

Читайте також
У ВРУ зареєстровано законопроєкт "Про ратифікацію Дунайської регіональної програми"
У ВРУ зареєстровано законопроєкт "Про ратифікацію Дунайської регіональної програми"

Угода спрямована на створення умов для залучення міжнародної технічної допомоги

Перший квартал року: що зробили в Міндовкіллі для реформи галузі охорони довкілля
Перший квартал року: що зробили в Міндовкіллі для реформи галузі охорони довкілля

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів провело чимало роботи, але корупційні ризики залишились

ЄС чекає від України у 2024 році ухвалення нового законопроєкту про екоконтроль
ЄС чекає від України у 2024 році ухвалення нового законопроєкту про екоконтроль

Захист навколишнього середовища – це одна з основних функцій держави