Законопроєкт № 5611 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо енергетичної утилізації відходів", який Комітет із питань екологічної політики та природокористування Верховної Ради розгляне 16 червня, не передбачає комплексного підходу до розвитку галузі управління відходами.
Як наголосили в пресслужбі Європейської бізнес-асоціації (EBA), бізнес-спільнота послідовно виступає за розвиток ринку альтернативних видів палива та енергії з відходів, але закликає відправити проєкт закону на доопрацювання.
За словами представників асоціації, поточна редакція законопроєкту не передбачає комплексного підходу до розвитку галузі управління відходами, зокрема, в частині залучення інвестицій у проєкти будівництва та запуску ліній переробки відходів у паливо, створення нових робочих місць, спрощення регуляторного поля тощо.
Зазначається, що до документа доцільно було б внести положення про розроблення відповідного стандарту на RDF (Refuse Derived Fuel – паливо, отримане під час видалення вторинної сировини та негорючих матеріалів із ТПВ. – Ред.), гармонізованого з європейським, а також створення в Українській класифікації товарів зовнішньо-економічної діяльності (УКТЗЕД) відповідного коду для RDF, який збігається з європейським кодом 19.12.10, та для SRF (Solid Recovered Fuel, SRF – тверде паливо, отримане з безпечних відходів. – Ред.) – відповідно.
Окрім того, проєкт закону містить інші положення, які можуть призвести до спотворення конкуренції на ринку енергетичних послуг, а саме:
1. Встановлення пріоритетного доступу до мереж та будівництво "прямої лінії" для виробників електричної енергії з відходів (SRF, RDF) незалежно від пропускної здатності та механізму покладання спеціальних обов’язків (ПСО).
2. Забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з використанням відновлюваного палива з відходів (SRF, RDF) призведе до запровадження нових видів ПСО, які будуть покладені на операторів системи передачі (ОСП), постачальника універсальних послуг (ПУП) і Гарантованого покупця.
3. Обов’язок Гарантованого покупця купувати електричну енергію, вироблену з відходів (SRF, RDF), що не була продана на ринку і за двосторонніми договорами за середньозваженою аукціонною ціною попереднього року покупки електричної енергії з біомаси / біогазу (з урахуванням надбавки).
4. Обов’язок укладення суб’єктами господарювання комунальної форми власності, а також бюджетними установами й організаціями прямих договорів на постачання теплової та електричної енергії на період 10 і більше років з виробниками енергії з відходів (SRF, RDF), а також інше пріоритетне їм сприяння запроваджує додаткові неринкові стимулювальні привілеї, що, зокрема, суперечать чинним законам про публічні закупівлі та про державну допомогу суб’єктам господарювання.
5. Встановлення пріоритетності виробників електроенергії з відходів (SRF, RDF) під час диспетчеризації ОСП прирівнює електроенергію з SRF, RDF до відновлюваних джерел енергії (ВДЕ).
З огляду на це в Європейській бізнес-асоціації не підтримують проєкту закону в поточній редакції. Там переконані, що законопроєкт потребує ретельного доопрацювання.
Нагадаємо, що експерт із поводження з відходами в Українському інституті майбутнього Олександр Лимар розкритикував законопроєкт.
Як повідомляла ЕкоПолітика, компанія Recycling Solutions продала майже 2 млн тонн металургійних відходів у 2020-му.