Засновниця проєкту “Україна без сміття” Євгенія Аратовська розкритикувала варіант законопроєкту Міндовкілля про відходи №2207-1-д, адже розділ щодо спалювання сміття не відповідає надважливим Директивам ЄС.
На своїй Facebook-сторінці вона підтримала варіант законопроєкту команди заступник голови екокомітету Верховної Ради Олександра Маріковського, який забезпечує належне спалювання.
Аратовська зазначила, що за головування Остапа Семерака в Міндовкілля екоактивісти виборювали на зустрічах температурний пункт в законі, посилаючися на Директиву 75 (DIRECTIVE 2010/75/EU on industrial emissions).
Перше читання законопроєкт пройшов с зафіксованими температурними умовами. Проте у версії Міндовкілля цю температурну правку прибрали.
Вона наголосила, що Міндовкілля має захищати саме довкілля, а не інтереси бізнесу, зокрема безвідповідального. А також висловила обурення щодо відсутності зауважень від очільника Міндовкілля Руслана Стрільця.
Аратовська зазначила, що у версії Міндовкілля прибрали загальні умови експлуатації сміттєспалювальних заводів з Директиви 75 та передали право затверджувати правила в Міндовкілля.
Основні умови, зокрема температури, необхідно повернути в закон. Також закон має містити й інший пункт, який прибрали, а саме НДТМ (найкращі доступні технології та методи).
Директива 75 про промислове забруднення містить такі терміни технологічних споруд для спалювання:
- installation - установка;
- combustion plants - спалювальний завод;
- waste incineration plants - сміттєспалювальний завод;
- waste co-incineration plants - завод сумісного спалювання відходів.
Проте у версії Міндовкілля всі споруди називають установками. Однак під установкою, згідно з Директивою 75, мається на увазі стаціонарна технічна одиниця, а завод може бути представленим також мобільною технічною одиницею та обладнанням.
“Якщо не будуть описані всі види спалювального обладнання, то будемо мати проблеми з обладнанням, яке не увійшло в закон і є "поза законом", що призведе до зловживань”, – пояснює Аратовська.
Вона зазначила, що у версії Маріковського правильна термінологія, імплементовано всі вимоги до спалювання, щоб запобігати промисловому забрудненню, є пункт про НДТМ.
Температурні умови забезпечать захист громад від нетехнологічних і отруйних сміттєспалювальних заводів, адже підприємство не зможе отримати висновок ОВД.
“Громада зможе себе захистити від такого сусідства на громадських слуханнях, не дозволити будівництво”, – додала вона.
У версії Маріковського на заводі спалювання, або сумісного спалювання, відходів температура газу має підійматися, після останнього впорскування повітря згоряння до щонайменше 850°C на щонайменше дві секунди. А при спалюванні небезпечних відходів із вмістом галогенізованих органічних речовин, таких як хлор, що перевищує 1%, температура має складати щонайменше 1 100°C.
Експлуатація заводу спалювання відходів повинна відбуватися у такий спосіб, щоб досягнути рівня спалювання, за якого вміст загального органічного вуглецю в шлаку та зольних залишках складає менше 3%.
Технічні регламенти експлуатації заводу визначаються на основі висновків найкращих доступних технологій та методів управління для спалювання відходів Кабінетом Міністрів України.
“Під виглядом реформи нам пропонується прийняти недозакон, за який нам всім буде соромно! Це не реформаторський закон, і аніскільки не євроінтеграційний”, – пише Аратовська.
Вона пояснила, що цей закон не зупиняє захоронення відходів на звалищах, що є найважливішою ціллю сміттєвої реформи, і не імплементує надважливі Директиви ЄС – 21, 31, 75, 98 повною мірою і навіть їх повністю порушує.
Нагадаємо, заступник голови екокомітету Верховної Ради Олександр Маріковський розкритикував альтернативний варіант законопроєкту про відходи №2207-1-д.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, екокомітет схвалив законопроєкт "Про відходи" до другого читання.