Верховна Рада з 1 по 5 березня розгляне низку екологічних законопроєктів: порядок денний pon.org.ua

Верховна Рада з 1 по 5 березня розгляне низку екологічних законопроєктів: порядок денний

Деякі з документів викликали негативний резонанс у суспільстві

Верховна Рада в перший пленарний тиждень березня внесла у свій порядок денний низку законопроєктів у сфері захисту довкілля. 

ЕкоПолітика проаналізувала план засідань і пропонує вам ознайомитися з головними законопроєктами цього тижня.

2 березня 

  • Законопроєкт №4407 "Щодо об'єктів підвищеної небезпеки". Автор – прем’єр-міністр Денис Шмигаль.

Документ має на меті привести українське законодавство у відповідність із законодавством Європейського Союзу.

Загалом проєкт акта спрямовано на:

  • упорядкування процедури віднесення об’єктів до ОПН (ідентифікації);
  • зменшення адміністративного тиску на суб’єкти господарювання шляхом скасування погоджень плану локалізації та ліквідації аварій (далі – План) і передачі функцій із забезпечення безпеки та захисту населення за межами ОПН на місцеві органи виконавчої влади;
  • визначення компетентного органу та його повноважень щодо надання інформації державам-членам ЄС, які можуть постраждати від аварій із транскордонними наслідками на підприємствах вищого рівня небезпеки, та одержання аварійного оповіщення в разі аварії на ОПН в інших державах-членах ЄС;
  • удосконалення механізму координації між відповідними органами нагляду з урахуванням повноважень компетентного органу;
  • зобов’язання суб’єкта господарювання самостійно призупиняти діяльність виробництва (експлуатацію обладнання), на якому виникла аварія;
  • скасування декларації безпеки на об’єкті підвищеної небезпеки із заміною її на звіт про заходи безпеки на об’єктах підвищеної небезпеки, який готується за спрощеною процедурою, та надання громадськості доступу до нього;
  • удосконалення процедури надання інформації після нещасного випадку на ОПН;
  • гармонізацію законодавства України із законодавством Європейського Союзу у сфері безпеки об’єктів підвищеної небезпеки.

3 березня

  • Законопроєкт №4507 "Про енергетичну ефективність". Автор – нардеп від "Слуги народу" Сергій Нагорняк.

Законопроєкт має на меті встановити основні засади у сфері забезпечення енергоефективності, здійснення енергоефективних заходів під час виробництва, транспортування, передачі, розподілу, постачання та споживання енергії.

Що передбачає документ:

  1. Запровадження фінансових і податкових механізмів здійснення заходів з енергоефективності.
  2. Створення Національного плану дій з енергоефективності, який затверджується КМУ та переглядається що три роки.
  3. Створення та роботу Фонду енергоефективності, через який, імовірно, буде профінансовано заходи з енергоефективності для підприємств.
  4. Запровадження інтелектуальних систем обліку енергоспоживання.
  • Законопроєкти №3200 і 3200-1 "Щодо вдосконалення законодавства у сфері мисливського господарства та полювання та запобігання незаконному полюванню". Автор основного — глава екокомітету Олег Бондаренко, альтернативного — нардеп від "Слуги народу" Сергій Литвиненко.

Документ має на меті встановити плату за користування мисливськими угіддями з розрахунку за 1 га мисливських угідь (відповідно в процентному співвідношенні неоподаткованого мінімуму доходів громадян, що становить 17 гривень, відповідно до пункту 5 підрозділу 1 розділу XX Податкового кодексу України).

  • Лісових – 1,70 грн (10%);
  • польових – 1,36 грн (8%);
  • водно-болотних – 0,85 грн (5%).

Враховуючи наведене, додаткове надходження до бюджетів органів місцевого самоврядування за користування мисливськими угіддями становитиме 53,8 млн грн.

  • Проєкт закону №3563 "Щодо захисту дітей від спостерігання за полюванням". Автор — нардеп від "Слуги народу" Олександр Дубінський.
Документ має на меті заборонити проведення полювання в присутності дітей до 18 років, а також удосконалити ст. 85 КУпАП України в розрізі притягнення до відповідальності за порушення правил полювання.
"Метою проєкту закону України є захист дітей від моральних страждань та узгодження окремих норм чинного законодавства, підвищення відповідальності за порушення правил полювання. Завданнями є забезпечення мінімально необхідного законодавчого регулювання захисту дітей від моральних страждань, які виникають від спостерігання ними за вбивством тварин під час полювання, їхнім болем і мученням від цього", — сказано в пояснювальній записці.
5 березня
  • №2051-1 "Про обмеження обігу пластикових пакетів на території України" (повторне друге читання). Автор — нардеп від "Слуги народу" Олександр Кривошеєв.

Документ має на меті заборонити поширення в об’єктах роздрібної торгівлі, громадського харчування та надання послуг: надлегких пластикових пакетів; легких пластикових пакетів завтовшки до 50 мкм, оксорозкладних (оксобіорозкладних) пластикових пакетів.

Обмеження не будуть поширюватися тільки на надлегкі пластикові пакети з товщиною стінки до 15 мікронів і розмірами 225 х 345 х 450 ​​мм, які використовуються як первинне упакування для м’яса, риби та продуктів із них, а також сипучих продуктів.

Їх буде заборонено з 2023 року, після появи на ринку відповідних альтернатив. Планується, що заборона на пластикові пакети почне діяти через дев’ять місяців із дня ухвалення законопроєкту. Відповідно, буде забезпечено поступовий перехід на більш екологічні альтернативи, зокрема пакети й сумки багаторазового використання, паперові пакети, біорозкладні пакети.

  • №3091 і №3091-1 "Про державний екологічний контроль". Автор основного — нардеп від "Слуги народу" Олександр Маріковський, альтернативного — нардеп від "Слуги народу" Сергій Кузьміних.

Стадія проходження – підготовка до повторного першого читання.

Документ передбачає реформу державного екологічного контролю, зокрема, йдеться про створення єдиного органу державного екологічного контролю. Він розширює повноваження Держекоінспекції та передбачає надання їй статусу правоохоронного органу, надає право інспектору на позапланові перевірки та встановлює нові штрафи за порушення законодавства про охорону навколишнього середовища.

Вводяться такі санкції: штраф, тимчасова заборона на діяльність, призупинення або анулювання ліцензії, припинення діяльності.

На думку бізнесу, жоден із законопроєктів не може бути ухвалений у поточній редакції.

Водночас Професійна асоціація екологів України не раз висловлювала критичну оцінку обох законопроєктів.

Раніше ЕкоПолітика писала, що Державну екологічну інспекцію визнали одним із трьох головних "ворогів" бізнесу в Україні. Діяльність ДЕІ повинна допомогти впровадити найкращі європейські практики щодо захисту навколишнього середовища, але на ділі екоінспектори й далі "кошмарять" підприємства.

Нагадаємо, що 24 лютого законопроєкт №5128 "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо використання екологічного податку", який подала нардепка від "Голосу" Леся Василенко, з’явився на сайті парламенту. ЕкоПолітика проаналізувала текст документа.

Читайте також
У ВРУ зареєстровано законопроєкт "Про ратифікацію Дунайської регіональної програми"
У ВРУ зареєстровано законопроєкт "Про ратифікацію Дунайської регіональної програми"

Угода спрямована на створення умов для залучення міжнародної технічної допомоги

Парламентський екокомітет проведе засідання 5 лютого: порядок денний
Парламентський екокомітет проведе засідання 5 лютого: порядок денний

Нардепи розглянуть звіт про роботу екокомітету за вересень 2023 року – лютий 2024 року

Парламентський екокомітет проведе засідання 26 січня: порядок денний
Парламентський екокомітет проведе засідання 26 січня: порядок денний

Наразі екокомітет опрацьовує 63 законопроєкти та 40 інших актів