У четвер, 15 липня, Верховна Рада України не прийняла у першому читанні законопроєкт №4461 "Про території Смарагдової мережі".
За відповідне рішення проголосували лише 199 народних депутати.
За результатами голосування законопроект не набрав необхідної кількості голосів для прийняття у першому читанні і 237 голосами був направлений на доопрацювання.
Автор законопроєкту — нардепка від "Слуги народу" Юлія Овчинникова.
Як відомо, Смарагдова мережа — це мережа територій особливого природоохоронного значення. Загалом в Україні до Смарагдової мережі належить 377 територій площею близько 8 млн га. Закон повинен забезпечити збереження типів природних оселищ і видів природної фауни та флори на цих територіях.
Сума витрат для реалізації положень закону на найближчі шість років мала становити 800 млн гривень, або 133 млн гривень на рік.
Законопроєкт передбачає:
- зміну підходу до управління природоохоронною територією з "охорони" території до "збереження окремих природних оселищ та природної фауни і флори" шляхом планування та реалізації заходів, які необхідні для підтримання або відновлення природних оселищ та популяцій видів природної флори і фауни у сприятливому статусі збереження;
- встановлення чітких критеріїв відбору територій Смарагдової мережі та визначення переліків видів флори і фауни, типів природних оселищ, для яких визначаються території Смарагдової мережі;
- функціонування Національного реєстру територій Смарагдової мережі та системи моніторингу статусу збереження типів природних оселищ та видів природної фауни і флори;
- розроблення планів управління територіями Смарагдової мережі, які включають заходи для збереження кожного пріоритетного виду флори і фауни та природного оселища; впровадження механізму оцінки впливу на територію Смарагдової мережі;
- створення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони та використання природно-заповідного фонду, екологічної та Смарагдової мереж, збереження біорізноманіття.
Згідно з документом, процедуру оцінки впливу на довкілля на території Смарагдової мережі потрібно обов’язково здійснювати у процесі:
- затвердження документів державного планування, що підлягають стратегічній екологічній оцінці в порядку та відповідно до Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку";
- здійснення землеустрою на загальнодержавному, регіональному і місцевому рівнях;
- ухвалення рішень про провадження планованої діяльності, яка може мати негативний вплив на території Смарагдової мережі в порядку та відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля";
- планування господарської діяльності в межах територій Смарагдової мережі, яка не підпадає під дію Закону України "Про оцінку впливу на довкілля".
Попри низку зауважень від представників бізнесу редакція документа залишилася без змін. Як повідомлялося, деякі положення законопроєкту можуть мати неоднозначне трактування, а отже стати підставою для виникнення потенційних корупційних ризиків та ускладнити реалізацію інвестиційних бізнес-проєктів:
- підприємства вимушені будуть отримувати додатковий документ дозвільного характеру для здійснення господарської діяльності, а саме висновок з оцінки впливу на території (другий висновок з оцінки впливу на довкілля – ОВД), та фактично двічі здійснювати процедуру, яка має на меті оцінити та зменшити негативний вплив планованої діяльності на навколишнє середовище;
- відсутність критеріїв для оцінки наявності/відсутності негативного впливу та чіткого переліку видів діяльності, які будуть обмежені та заборонені у зв’язку з неповною імплементацією Директиви 92/43/ЄС, яка таку інформацію наводить, а також робить виключення для проєктів, що становлять суспільний інтерес;
- відсутність чіткого переліку видів діяльності, щодо яких необхідно здійснювати оцінку впливу на території може призвести до розбіжностей у застосуванні норм проєкту Закону та корупційних ризиків, адже такі рішення на власний розсуд зможуть приймати уповноважені органи влади;
- відсутність чіткого розуміння, чи буде застосовуватись вимога щодо здійснення оцінки впливу на території для підприємств, які вже отримали дозвільні документи, але розпочали діяльність після прийняття проєкту Закону;
- необхідність проведення оцінки впливу на території у процесі здійснення землеустрою, а також перед отриманням низки документів дозвільного характеру. На практиці, це може призвести до необхідності проведення процедури кілька разів для реалізації одного проєкту. Особливу загрозу такий підхід становить для підприємств у сфері надрокористування, де може бути заблокована діяльність компаній, які придбали свої ліцензії через аукціони за сотні мільйонів гривень;
- відсутність перехідного періоду для імплементації планів управління територіями Смарагдової мережі, які розробляються протягом 6 років та потенційно встановлюватимуть заходи зі збереження біорізноманіття та перелік видів діяльності, які заборонені чи які обмежуються на території Смарагдової мережі.
Раніше ЕкоПолітика повідомляла про те, що українські екологи наполягають на якнайшвидшому ухваленні законопроєкту №4461 "Про території Смарагдової мережі".
Також повідомлялося, що представники бізнесу та НАЗК заявляли про необхідність доопрацювання документу.