Основна причина відсутності повноцінного робочого ринку біометану — недосконалість відповідного законодавства.
Про це в коментарі Kosatka.Media розповів виконавчий директор "Кліар Енерджі Груп" Сергій Савчук.
Він підкреслив, що біогазова галузь настільки стрімко розвивається у всьому світі, що навіть ухвалений у 2015 році Закон України "Про ринок природного газу" вже технічно застарів.
Тому зараз існує два законопроєкти про ринок біометану: урядовий — "Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку виробництва і споживання біометану" і депутатський — "Про внесення змін до Закону України "Про альтернативні види палива" щодо розвитку виробництва биометана".
Обидва законопроєкти передбачають створення реєстру біометану, гарантії походження і сертифікату на біометан. Гарантія походження передається на підставі договору купівлі-продажу біометану, а для реалізації за межами митної території України — на основі сертифікатів походження і відповідних записів реєстрів країн купівлі-продажу.
Одна з різниць між законопроєктами в тому, що згідно з редакцією народного депутата Андрія Жупанин до біометану буде ставитися не тільки газ для закачування в газові мережі, а й биометан в якості моторного палива. Це особливо актуально з огляду на те, що в 2020-му Україна витратила на імпорт нафтогазової продукції майже $4 млрд.
Створення повноцінного ринку биометана надасть наступні переваги для економіки України:
Відкриття ринку біометану дозволить ефективно використовувати звалища газу.
"Компанії, які працюють з біогазом, зараз можуть тільки спалювати його в двигунах внутрішнього згоряння для вироблення електрики. А створення Біометанові ринку дозволить транспортувати видобутий газ - після очищення і доведений до якості природного газу, - по магістральних і розподільних газових мереж. Тобто, з нього можна буде не тільки генерувати електрику, а й тепло, заміщаючи при цьому імпортний газ", — пояснив Савчук.
Сприяти відкриттю міжнародного біогазового ринку для українських компаній.
За словами Савчука, європейці вже готові купувати український биометан, головне, щоб його походження і якість були підтверджені сертифікатами. А це допоможе заощадити фінансові резерви на закупівлю імпортного газу і дозволить отримувати валютні надходження від дегазації полігонів і звалищ.
"Якщо порівнювати представлені законопроєкти, то проєкт закону, який був ініційований народними депутатами України в скороченому вигляді, вже зареєстрований у ВР. Саме через спрощений вид депутатський законопроєкт має більше шансів на підтримку законодавців. Якщо закон про біометан буде ухвалений в редакції народного депутата Жупаніна, то більшість його регулюючих положень будуть детально прописані в додаткових підзаконних актах", — зазначив виконавчий директор компанії.
Урядовий законопроєкт, розроблений і запропонований Держенергоефективності спільно з Міненерго та біоенергетичної асоціації України, більш деталізований, тому потребують мінімум підзаконних актів, скоротить час на повний запуск ринку біометану в Україні. Обидва законопроєкти дієві і невідкладні, вважає експерт. Проєкт народного депутата Андрія Жупаніна має всі шанси бути ухвалений найближчим часом, що прискорить створення українського ринку біометану. Але необхідність розробки і узгодження підзаконних актів потребують певного часу.
"Будемо ми крокувати в "зелене" майбутнє по дорожній карті нардепів або уряду, головне — розуміти, що діючий ринок біометану — це валютні надходження, безпека навколишнього середовища, нові робочі місця, зменшення енергетичної залежності та збільшення "доданої вартості" самої України", — підсумував експерт.
Як повідомляла ЕкоПолітика, раніше експерти Біоенергетичної асоціації України розповіли, як з соняшнику отримують біогаз.