Професійна асоціація екологів України (ПАЕУ) звернулися до Уряду з пропозицією передбачити для висновку з ОВД декларативний принцип з обов’язковим проходженням процедури після війни.
Ці зміни можуть бути відображені як в перехідних положенням Закону, так і шляхом виключення висновку з ОВД з додатку 2 постанови КМУ №314, повідомляє ECOBUSINESS.
Людмила Циганок, президентка ПАЕУ, пояснила, що практика проходження ОВД для діючих підприємств наявна, сформована на виконання приписів Держекоінспекції.
“Всі ризики ретельно зважені. Вважаємо таке тимчасове рішення виправданим, державницьким і проукраїнським", – додавла вона.
Український бізнес потребує швидких і дієвих кроків для розвитку економіки. Окрім того, європейські прагнення України мають бути підкріплені реальними правилами і в сфері охорони довкілля. Також для залучення інвестицій мають бути чіткі, гарантовані державою правила.
Для планової діяльності в мирний час існує європейський інструмент оцінки впливу на довкілля – дозвільна процедура ОВД, яка включає участь громадськості. Однак це процедура мирного часу.
Висновок з ОВД це дозвіл відносно 115 видів діяльності, передбачених ч.2 і ч. 3 ст. 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля",зокрема щодо їх зміни, переоснащення, перепрофілювання, розширення і т.д.
В критичних умовах, порушеннях логістичних ланцюгів, підприємства змушені змінювати сировину, що позначається на якісних і кількісних обсягах утворення відходів, викидів забруднюючих речовин, та формально є підставою для проходження ОВД. При цьому, види планованої діяльності, вказані у Законі є бюджетоутворюючими, здійснюються суб’єктами великого підприємництва.
Проходження ОВД затягнуто в часі і триває 4-6 місяців, що є неприпустимим в умовах війни.
Також через війну, з метою безпеки, закритий доступ громадськості до Єдиного реєстру з ОВД, а процедура має включати гласність. Відповідно до вимог Закону всі етапи процедури охоплені інформуванням громадськості як через реєстр, так і через друковані ЗМІ. Без доступу до реєстру елемент гласності не дотримано, що є підставою для скасування висновку з ОВД.
“Тобто всі, висновки видані після закриття реєстру та розпочаті справи можуть бути скасовані у майбутньому з формальних причин. Інвестиції в такому форматі практично неможливі і фахівці це знають”, – зазначено в матеріалі.
Фактичне здійснення оцінки впливу не можливе, оскільки:
- доступ до реєстрів, публічної кадастрової карти заблоковано (для підготовки звіту використовується близько 60 реєстрів публічних даних);
- на даний час заборонено перебування в лісових масивах (за Методичними рекомендаціями Міндовкілля територія дослідження повинна охоплювати радіус 2 км від місця планованої діяльності, в які практично завжди потрапляють лісопосадки та ліси), що унеможливлює здійснення дослідження біорізноманіття;
- будь-яке переміщення з метою проведення натурних досліджень (відбір проб ґрунту, вод, атмосферного повітря) за межами населеного пункту повинно здійснюватися за погодженням з Військовими адміністраціями (в більшості випадків такі погодження не надаються).
Субʼєкти господарювання не мають можливості підготувати відповідні звіти.
“Фактично дерегуляція буде поширюватися на суб’єктів, які не потребують отримання дозвільних документів, не впливають на основні бюджетні надходження, не є роботодавцями для тисяч громадян. В свою чергу, суб’єкти, які реально впливають на економіку застрягнуть в очікуванні можливостей для проходження ОВД”, – пояснюють в ПАЕУ.
Нагадаємо, екологи закликали Міндовкілля не блокувати економіку на період воєнного стану.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, Міндовкілля врегулювало питання процедур ОВД, які було розпочато до 24 лютого.