Професійна Асоціація екологів України заявила, що реформу державного екологічного контролю гальмують і досі не усунули важелі тиску на бізнес в законопроєкті №3091.
Про це сказано у заяві, опублікованій на сайті Асоціації.
"В абсолютно корумпованій системі це вкрай необхідно мінімізувати ризики перевищення службових повноважень і вчинення правопорушень посадовими особами контролюючого органу! Неодноразово Професійною асоціацією екологів України пропонувалися рішення, як передбачити механізми запобігання неправомірно адміністративного тиску на бізнес і передбачити відповідальність посадових осіб контролюючого органу. Без дзеркальної відповідальності кожного учасника відносин не можлива реформа: як відповідальність підприємств, так і відповідальність перевіряючих органів", — зазначила президент Професійної Асоціації екологів України Людмила Циганок.
ПАЕУ пояснила, в чому дисбаланс законопроєкту:
Посадові особи нестимуть відповідальність лише за ДВІ дії:
- за невнесення або внесення недостовірних відомостей чи відомостей не в повному обсязі до інформаційно-телекомунікаційної системи заходів держекоконтролю
- безпідставне накладення санкцій у виді штрафу.
Водночас, застосування наступних заходів відповідальності не передбачають:
- щодо безпідставного здійснення планових, позапланових заходів, порушення порядку їх здійснення, строків, періодичності;
- безпідставного винесення припису,
- безпідставного складення протоколу про адміністративне правопорушення;
- безпідставного складання вимог, приписів, постанов у справах про адміністративні правопорушення, претензії щодо відшкодування збитків (шкоди) заподіяних державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства та позовів.
Також викликає питання запропонований мінімальний розмір санкції:
- посадової особи контролюючого органу — 3 400 грн
- посадової особи підприємства, установи чи організації незалежно від форми власності, фізичних осіб – підприємців — 17 000 грн
"Не зрозуміло, як взагалі вказана сума відноситься з прожитковим мінімумом, який для працездатних осіб 2021 складає 2 270 грн та перевищує його більше, ніж у 7 разів. Для повного розуміння - за своїм статусом інспектор самостійно одноособово здійснює оцінку підконтрольного суб’єкта, складає припис та контролює його виконання, здійснює інші дії, а відповідальна посадова особа підприємства – підпорядкована особа керівнику підприємства, не наділена управлінсько-господарськими функціями та повноваженнями. Поточний текст даного ПЗУ ясно констатує, у законодавця інша мета. І на жаль, це не безпечне довкілля…" — констатували в ПАЕУ.
Як повідомляла ЕкоПолітика, раніше автори законопроєкту №3091 відповіли на звинувачення НАЗК щодо того, що в документі встановлено чотири рівні ризику для підприємств і недостатню регламентацію рейдових перевірок.