Професійна асоціація екологів України (ПАЕУ) розкритикувала частину вимог Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів щодо отримання дозволів та подання звітів для видобутку нафти та газу, зокрема в процедурі ОВД.
Вони вважають, що це не сприяє збільшенню обсягів видобування енергоресурсів, залученню інвестицій та негативно впливає на енергонезалежність України, повідомляє ECOBUSINESS.
“Ми ніби прагнемо до стандартів європейського товариства у сфері охорони навколишнього середовища, але часто імітуємо, що прагнемо. Особливо гостро це проглядається у процедурі ОВД”, – зазначили екологи.
В матеріалі пояснили, що для суб’єктів господарювання нафтогазової галузі є певні особливості.
Екологи вказали на суперечливі моменти у спорудженні нафтогазових свердловин на прикладі одного з реальних позитивних висновків з ОВД за 2022 рік:
- "Спорудження водозабірних свердловин, а також утворення супутньо-пластових вод та повернення їх у пласт даною процедурою оцінки впливу на довкілля не оцінювалось";
- "Захоронення відходів буріння, зокрема будь-яких інших відходів, у межах бурових майданчиків даною процедурою оцінки впливу на довкілля не оцінювалось";
- "поводження з супутньо-пластовими водами здійснювати відповідно до вимог статей 72 та 75 Водного кодексу України, а у разі повернення супутньо-пластових вод до підземних горизонтів, будь-яким суб'єктом господарювання, забезпечити здійснення оцінки впливу на довкілля";
- "не здійснювати захоронення відходів буріння, в тому числі будь-яких інших відходів, у межах бурових майданчиків";
- "у разі здійснення тампонування та ліквідації свердловин, непридатних для експлуатації, забезпечити здійснення оцінки впливу на довкілля".
В матеріалі пояснили, що буріння нафтогазової свердловини без водозабору – майже неможливе, оскільки для збурювання свердловини, приготування бурового розчину, тампонажних рідин необхідно значний обсяг води (декілька сотень м3). Крім цього, для забезпечення охолодження і промивки бурового обладнання та санітарно-гігієнічних потреб працівників також потрібен значний обсяг води.
“Більшість родовищ України виснажені або знаходяться на завершальній стадії розробки, тому, як правило, будуть присутні супутньо-пластові води, особливо на нафтових родовищах. І найбільш раціональним та екологічно безпечним є їхнє повернення до підземних горизонтів”, – зазначили екологи.
В матеріалі пояснили, що згідно Водному кодексу повернення до підземних горизонтів супутньо-пластових вод нафтогазових родовищ встановлюються обласними, Київською, Севастопольською міськими держадміністраціями, органом виконавчої влади АР Крим з питань охорони навколишнього природного середовища. Також повернення супутньо-пластових вод здійснюється за технологічними проєктами, погодженими з центральним органом виконавчої влади та не передбачає проведення ОВД.
Екологи наголосили, що у ст. 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", також відсутня вимога щодо ОВД на повернення супутньо-пластових вод при видобуванні нафти і газу. А якщо немає такої вимоги – така діяльність не підлягає оцінці впливу на довкілля.
“У процесі буріння, і особливо під час випробовування чи освоєння свердловини встановлюються цементні мости, проводиться ізоляція міжпластових перетоків, а у разі відсутності промислового притоку вуглеводнів або за технічними причинами (аварія) свердловина може бути ліквідована. Передбачити все на стадії проектування чи підготовки звіту з ОВД неможливо”, – пояснили в ПАЕУ.
Екологи підкреслили, що, таким чином, цим висновком надається можливість розробникам Звітів з ОВД виконати ще чотири Звіти і затягнути процес споруджування свердловини на декілька місяців, а може й років.
Вони також розкритикували вимогу щомісячно надавати інформацію щодо утворюваних відходів на підприємстві, їх кількісного та якісного складів, а також відомості стосовно спеціалізованої організації, яка забезпечує їх утилізацію. Адже у Висновках за минулі роки така інформація мала надаватися один раз на рік.
Екологи підкреслили, що відповідно до вимог Податкового кодексу України, для сплати екологічного податку звітним періодом є квартал. Згідно вимог нормативних актів Держстату України, звіт про утворення та поводження з відходами згідно форми №1-відходи подається щороку. Не кожен день, тиждень чи місяць, а виключно щороку.
“Виникає запитання, для чого ця інформація для Міндовкілля? – йдеться в матеріалі. – Крім Висновку з ОВД, суб’єкти господарювання повинні отримати ще дозвіл на викиди для так званих тимчасових джерел, оскільки термін буріння свердловини становить 5-6 місяців, а термін дії дозволу для другої групи – сім років.”
Екологи зазначили, що процедура отримання цього дозволу також є досить тривалою. Також необхідно отримати дозвіл на спецводокористування терміном дії на три роки.
Нагадаємо, Професійна асоціація екологів України (ПАЕУ) розкритикувала Міндовкілля за нерозгляд 7 пропозицій бізнесу до нового законопроєкту "Про оцінку впливу на довкілля".
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, в Україні з численних ініціатив влади щодо дерегуляції ведення бізнесу у сфері захисту довкілля, прийнятих протягом воєнного стану, фактично працюють тільки два – можливість продовжувати дію або отримувати дозвільні документи на основі подачі декларації та мораторій на планові перевірки.