В Азії низькі ціни на викиди не допомагають боротися зі зміною клімату – Bloomberg shutterstock

В Азії низькі ціни на викиди не допомагають боротися зі зміною клімату – Bloomberg

Катерина Бєлоусова

Ціни на викиди вуглецю в Китаї досягли свого піка близько $9 за тонну на початку 2022 року

В більшості країн Азії ціни та податки на викиди вуглецю занадто низькі, щоб істотно вплинути на боротьбу зі зміною клімату і змусити забруднювачів зменшити викиди.

Ціни на викиди вуглецю в Китаї та Південній Кореї становлять лише частки від цін у ЄС, а податки в Японії та Сінгапурі встановлені на дуже низькому рівні, повідомляє Bloomberg.

Цих ринків, у поточному стані, буде недостатньо, щоб змінити поведінку промислових підприємств, що забруднюють довкілля, або допомогти країнам досягти своїх цілей чистого нуля.

У Світовому банку зазначили, що Азії важко впровадити амбітні інструменти ціноутворення за забруднення, особливо в час стрімкої інфляції, зростання цін на енергоносії та економічної нестабільності. Ціноутворення на викиди вуглецю є одним із найпотужніших інструментів для переведення економіки на шляхи з низьким рівнем викидів, але цінові сигнали мають бути стійкими, зміцненими та поширеними на більшу частину глобальних викидів.

bloomberg.com

Вуглецеві ринки в Азії не мають жорсткого регулювання, отже не можуть подавати правильні сигнали, які призведуть до скорочення викидів.

"Ринки будуть добре функціонувати лише тоді, коли будуть встановлені жорсткіші обмеження на рівні забруднення, підвищення цін і викликання термінового бажання серед компаній стримувати викиди та попит на кредити", – сказав Йон Седжонг, директор Plan 1.5, організації захисту клімату в Сеулі.

Так, ціни на викиди вуглецю в Китаї досягли свого піку близько $9 за тонну на початку 2022 року. Лише Нова Зеландія має ціни близько $80 за тонну найбільш ліквідного ринку вуглецю.

За даними Міжнародного валютного фонду, близько 46 країн світу зараз встановлюють ціни на вуглець через схеми торгівлі або податки, що покриває приблизно третину викидів. Поточна середня ціна в $6 за тонну еквіваленту вуглекислого газу має зрости до $75 до 2030 року, щоб ефективно обмежити глобальне потепління. 

Огляд поточного прогресу в Азії

  • Китай

Найбільший у світі забруднювач, запустив свою схему торгівлі викидами в середині 2021 року. Початкова увага зосереджена на більш ніж 2200 генераторах електроенергії, на які припадає близько 40% викидів країни. Також до схеми приєднаються виробники сталі, цементу, алюмінію та нафтохімії.

Торгівля на найбільшому в світі ринку за охопленими викидами, однак, була слабкою, і були затримки з додаванням нових галузей, а також проблеми зі збором даних. Китай, ймовірно, намагається знайти баланс між своїми екологічними та економічними цілями, віддаючи перевагу участі в ETS над більш суворими цілями щодо скорочення викидів, оскільки дефіцит енергії 2021 року також спонукав владу послабити обмеження на викопне паливо.

  • Південна Корея 

Запровадила національну ETS у 2015 році, яка наразі охоплює 74% внутрішніх викидів у галузях промисловості, включаючи енергетику, транспорт, авіацію, будівництво та управління відходами. Ціна на вуглець залишається відносно низькою і становить $21,57 за тонну СО2, що становить близько чверті від рівня в Європі. Лише 10% виділених вуглецевих кредитів буде продано на аукціоні між 2021 і 2025 роками, а решта – роздана компаніям безкоштовно.

  • Нова Зеландія

Запустила ETS у 2008 році, а у 2021 році провела серйозні реформи. Вони включали нове обмеження на пропозицію одиниць і запровадження механізму аукціону. Аукціони стартували в березні 2021 року, на цей рік було доступно 26,3 мільйона квот. Однак сільське господарство, головний сектор викидів у країні, досі не охоплений. Національна ціна на вуглець є найвищою в Азії – $52,39.

  • Японія 

Перша азіатська країна, яка ввела національний податок на викиди вуглецю у 2012 році, але він встановлений на рівні лише $2,17 за тонну CO2-еквівалента. Міністерство охорони навколишнього середовища вимагало запровадження значно більшого збору, але уряд відмовився від пропозиції на тлі протестів промисловості. Японія також має субнаціональні системи торгівлі викидами для префектур Токіо та Сайтама.

  • Сінгапур

У 2019 році запровадив податок на викиди вуглецю $3,62 за тонну CO2-еквіваленту. У 2024 році він планує підвищити його до $25, а потім поступово підняти до $50-80 до кінця десятиліття. Уряд також дозволяє компаніям використовувати високоякісні міжнародні вуглецеві кредити для компенсації до 5% своїх оподатковуваних викидів.

  • Індонезія 

Планувала з квітня 2022 року запровадити податок на викиди вугільних електростанцій у розмірі $2,01 за тонну CO2-еквіваленту на вугільних електростанціях, які виробляють близько 70% електроенергії в країні. Збір було відкладено, і в уряді заявили, що це мало захистити економіку від зростання цін на пальне та продукти харчування. Індонезія пообіцяла продовжити введення податку до кінця року, а також працює над пропозицією щодо встановлення вартості будівництва ВДЕ для заміни вугільних електростанцій. 

  • Австралія

В країні діє Фонд скорочення викидів, добровільна система, яка передбачає купівлю державою одиниць вуглецевих кредитів через зворотні аукціони, в основному з проєктів поглинання. Новий лейбористський уряд бачить величезний потенціал для вуглецевих ринків і оголосив про незалежний перегляд поточної системи через занепокоєння щодо її цілісності.

Ендрю Макінтош, колишній голова Комітету країни із забезпечення скорочення викидів, заявив, що майже 80% вуглецевих кредитів, виданих за добровільною системою, не пропонують справжнього чи додаткового скорочення викидів парникових газів. Раніше в Австралії був національний ринок ціноутворення на викиди вуглецю, який розпочався у 2012 році, однак був скасований у 2014 році.

  • Індія

Індія, третій за величиною забруднювач у світі, планує ринок торгівлі вуглецем, який охопить енергетичну, сталеливарну та цементну промисловість. Офіційно це може бути оголошено на День Незалежності 15 серпня, а детальний план, ймовірно, буде готовий у четвертому кварталі 2022 року.

За даними МВФ, в інших країнах Азії, Таїланді, В’єтнамі, Малайзії та Пакистані, певна форма ціноутворення на викиди вуглецю запланована або розглядається.

Нагадаємо, в Індії планують запустити ринок торгівлі викидами вуглецю для основних джерел викидів в енергетичній, сталеливарній та цементній промисловості.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, Євродепутати домовилися про нові умови для ETS і CBAM.

Читайте також
Експерти Deloitte дали рекомендації Україні щодо СТВ та формування ціни на вуглець
Експерти Deloitte дали рекомендації Україні щодо СТВ та формування ціни на вуглець

Вони відзначили низьку довіру українських стейкхолдерів до суто національних фондів та механізмів підтримки декарбонізації

Єврокомісії вказали на перешкоду для розвитку технології уловлювання та зберігання вуглецю
Єврокомісії вказали на перешкоду для розвитку технології уловлювання та зберігання вуглецю

Експерти зауважили, що законодавство, прийняте ще 15 років тому, досі не почало діяти

У 2023 році топ-10 країн-забруднювачів викинули рекордну кількість СО2
У 2023 році топ-10 країн-забруднювачів викинули рекордну кількість СО2

Приріст порівняно з попереднім роком склав 582 млн тонн

Український стартап отримав грант від ЄС на вловлення вуглецю з повітря
Український стартап отримав грант від ЄС на вловлення вуглецю з повітря

Вловлений вуглець може покращити врожайність ферм на 30%