У воєнний час дії окремих посадовців виглядають як мародерство, — екологиня

У воєнний час дії окремих посадовців виглядають як мародерство, — екологиня

Валентина Гембарська

За відсутності доступу громадськості процедура оцінки впливу на довкілля себе нівелює

В Україні відсутність ефективного регулювання процедури ОВД та спрощення інших дозвільних процедур у період воєнного та поствоєнного часу робить інвестування в економіку вкрай ускладненим.

Про це в ексклюзивному коментарі виданню ЕкоПолітика заявила президентка профспілки екологів Професійної асоціації екологів України (ПАЕУ) Людмила Циганок.

Експертка переконана, що наразі вкрай важливо відновити саме виробництва, адже без потужної промисловості Україні не подолати воєнних і поствоєнних викликів.

"Президент України та КМУ дає чітку задачу всім ЦОВВ створити максимально сприятливі умови та прибрати будь-які зайві бар’єри. Безперечно, дуже важливо не втратити довоєнні надбання, в тому числі в сфері охорони довкілля. Однак є безліч бюрократичних процедур, які жодним чином не сприяли збереженню природних ресурсів та не покращували стан всіх компонентів довкілля, проте всіляко тиснули на доброчесний бізнес, водночас даючи всілякі прогалини для безчинств недоброчесних підприємців", — пояснила Циганок.

Вона вважає, що цю ганебну практику слід подолати давно, а у воєнний час дії окремих посадовців виглядають як мародерство. Оскільки, триває 49 доба війни, а економіка заблокована окремими процедурами.

Президентка ПАЕУ підкреслила, що звернення асоціації щодо необхідності спрощення окремих дозвільних процедур спирається на реальну ситуацію і стан суб’єктів господарювання та регіонів тут і зараз.

"В Україні видається зазвичай 84 дозвільні документи — із них 29 безпосередньо Міндовкілля. Якщо врахувати, що дозволи та, наприклад, висновки з ОВД враховуються при видачі інших дозвільних документів — то вплив Міндовкілля на бізнес-процеси в державі просто неймовірний. Саме тому ми звернулись до ДРС та КМУ з проханням спрощення процедур у воєнний період з максимальною зваженістю і по-державницьки!" — заявила пані Людмила.

Вона пояснила, що саме ОВД охоплює 115 видів діяльності, які зараз заблоковані. Зокрема, після завершення війни на отримання висновку знадобиться від 4 до 6 місяців, згідно попереднього кількарічного досвіду.

"Як результат, бізнес за основними бюджетоутворюючими напрямками стоїть, зокрема там, де не ведуться бойові дії. Це відбувається другий місяць і так і далі триватиме протягом всього періоду війни + ще півроку для отримання висновку. Ціна бездіяльності в розблокуванні процедур надто висока! Всі ми хочемо чистого довкілля і озеленення економіки. Це задача №1 після Перемоги! Реальної діяльності для збереження довкілля, а не її імітації!" — наголосила президента ПАЕУ.

Як зазначається, наразі доступ до Реєстру з ОВД закрито. Причина — забезпечення безпеки даних, які містяться у Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля та не допущення будь-яких несанкціонованих дій з інформацією реєстру з боку країни-агресора.

Екологиня додає — на прилеглих територіях до територій, на яких ведуться чи велися бойові дії, окупованих територіях, відділення "Укрпошти", через які здійснюється розповсюдження друкованих ЗМІ не працюють, в зв’язку з чим друк ЗМІ не здійснюється. Відсутність можливості розмістити оголошення у друкованих ЗМІ також є порушенням процедури ОВД та порушенням принципу гласності оцінки впливу на довкілля.

"Враховуючи ці факти за відсутності доступу громадськості процедура оцінки впливу на довкілля себе нівелює. Також немає можливостей підготовки самого звіту. Зупинено доступ до роботи інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів, понад 60 з них недоступні. А вони потрібні для підготовки висновку ОВД. Наприклад, публічна кадастрова карта, кадастри територій та об’єктів природно-заповідного фонду, дані державної системи моніторингу довкілля, інтерактивна карта ділянок надр, інформація про стан мінерально-сировинної бази України, оглядові геологічні карти, державний водний кадастр недоступні", — пояснила Циганок.

За її словами, можливість здійснювати післяпроєктний моніторинг фізично теж відсутні, а лабораторні дослідження ускладнені можливістю логістики по території України, дотримання вимог безпеки під час "повітряних тривог", перевірки на блокпостах.

"Тому наш прогноз такий — відсутність ефективного регулювання процедури оцінки впливу на довкілля у період воєнного та поствоєнного стану частково відтермінує інвестування у нові проєкти, а частково робить таке інвестування неможливим", — підсумувала вона.

Як повідомляла ЕкоПолітика, раніше ПАЕУ звернулась до КМУ, МЕРТ, Міндовкілля та екологічного комітету ВР з пропозицією реформування регуляторної системи з метою спрощення всіх економічно значущих процедур, зокрема оцінки впливу на довкілля.

Читайте також
Ставчук розповіла про екологічні досягнення за час роботи в Міндовкілля
Ставчук розповіла про екологічні досягнення за час роботи в Міндовкілля

Напрацювання мають трансформуватися в принципи і плани дій щодо зеленого відновлення України

Нова заступниця міністра екології втрапила у скандал: екоактивісти висунули звинувачення
Нова заступниця міністра екології втрапила у скандал: екоактивісти висунули звинувачення

Від Кабінету Міністрів вимогають відкритої кадрової політики у сфері захисту довкілля

У Міндовкілля кадрові рішення ухвалюють потайки від профільного комітету, — нардепка
У Міндовкілля кадрові рішення ухвалюють потайки від профільного комітету, — нардепка

Криворучкіна вимагатиме від міністра звіту перед комітетом стосовно ефективності одночасної заміни такої кількості держчиновників