У Верховній Раді зареєстрували ще один законопроєкт про викиди в повітря: що передбачає shutterstock

У Верховній Раді зареєстрували ще один законопроєкт про викиди в повітря: що передбачає

Валентина Гембарська

У законі встановлюється максимально допустимий строк – 10 років для виконання заходів щодо скорочення викидів в атмосферне повітря

У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №5339 "Щодо удосконалення механізму регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря".

Текст документу вже з'явився на сайті парламенту. Його ініціатором став Кабінет міністрів.

Мета: регулює запровадження обов’язкових автоматизованих систем контролю викидів забруднюючих речовин, визначення якості атмосферного повітря та оцінки впливу його забруднення на здоров’я та життєдіяльність населення.

Як зазначається в пояснювальній записці, законопроєкт розроблено з урахуванням Указу президента України Володимира Зеленського від 23.03.2021 № 111 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23.03.2021 "Про виклики і загрози національній безпеці України в екологічній сфері та першочергові заходи щодо їх нейтралізації".

Законопроєкт передбачає:

  • основні вимоги для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, процедури видачі дозволу, підстав та порядку відмови, зупинення та анулювання дозволу на викиди;
  • часове обмеження та неможливість перенесення суб’єктами господарювання виконання природоохоронних заходів, затверджених дозволом на викиди;
  • механізм видачі дозволу на викиди від устаткування, яке підпадає під дію регулювання Закону України "Про оцінку впливу на довкілля";
  • зменшення адміністративного тиску на суб’єктів господарювання та скорочення їх адміністративних витрат при підготовці документів для отримання дозволу на викиди, виключення корупційних ризиків;
  • визначення "фонових концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі";
  • передає на рівень Мінприроди повноваження по затвердженню Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин;
  • визначення у законі нового виду порушення екологічного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря — необґрунтоване недопущення суб’єктом господарювання до проведення перевірок, органів, які здійснюють державний нагляд (контроль) у галузі охорони повітря;
  • нове поняття — фонова концентрація забруднюючих речовин в атмосферному повітрі;
  • визначає ознакою стаціонарних джерел викидів, які віднесені до першої групи обов’язок впровадження НДТМ.

Зазначається, що реалізація Закону не потребує додаткових витрат з державного та місцевого бюджетів.

У законі встановлюється максимально допустимий строк – 10 років для виконання заходів щодо скорочення викидів в атмосферне повітря. Він не підлягає продовженню.

Встановлює нові додаткові обов’язки для суб’єктів господарювання щодо:

  • автоматизованих систем контролю викидів забруднюючих речовин у повітря;
  • обладнати місця відбору проб для вимірювання газопилового потоку на установках незалежно від групи об’єкту;
  • щорічного подання звіту про дотримання умов дозволу на викиди та виконання заходів щодо скорочення викидів.

Законопроєкт повністю покладає виконання нових обов’язків виключно на суб’єктів господарювання, та не визначає жодних додаткових бюджетних джерел для фінансування таких заходів. Також, законопроєктом не враховується висока вартість та тривалість робіт по переобладнанню промислових підприємств такими засобами вимірювання, що потребує визначення у законі мінімально необхідного перехідного періоду для виконання нових вимог.

Нагадаємо, оновлений законопроєкт №5399 "Щодо удосконалення механізму регулювання викидів забруднюючих речовин в повітря вже готовий до реєстрації у Верховній Раді. Так, 6 квітня Кабінет міністрів підтримав відповідний документ, що стосується механізму регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Як повідомляла ЕкоПолітика, заступниця очільника Міндовкілля Ірина Ставчук заявила, що до 2030 року Україна здатна скоротити викиди вуглекислого газу на 70% порівняно з 1990 роком.

Читайте також
Екокомітет рекомендував ухвалити законопроєкти з корупційними ризиками й суттєвими огріхами
Екокомітет рекомендував ухвалити законопроєкти з корупційними ризиками й суттєвими огріхами

Водночас комітет не підтримав проєкту, який не містить негативних норм

З'явився порядок денний засідання екологічного комітету Ради на 15 листопада
З'явився порядок денний засідання екологічного комітету Ради на 15 листопада

Першими в порядку денному екокомітету є законопроєкти про промислове забруднення