У ЄС хочуть послабити правила дотримання автовиробниками норм викидів СО2 shutterstock

У ЄС хочуть послабити правила дотримання автовиробниками норм викидів СО2

Ганна Велика

Ці зміни мають бути прийняті урядами та законодавцями Євросоюзу

Європейська комісія вже у березні запропонує спеціальну поправку до Регламенту про стандарти викидів CO2 для легкових автомобілів та мікроавтобусів, яка дозволить виробникам не подавати щорічну звітність, а усереднити свої показники за трирічний період (2025-2027 рр.).

Про це стало відомо у зв’язку з оприлюдненням Плану дій для автомобільної індустрії ЄС.

"Цілі залишаються незмінними. Вони повинні їх виконати, але це означає більше простору для дихання для промисловості. Це також означає більше ясності й без зміни узгоджених цілей", – пояснила президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн.

Посадовиця стверджує, що це рішення забезпечує баланс між справедливістю для "першопрохідців – тих, хто успішно виконав домашнє завдання", і прагматизмом та технологічною нейтральністю для зацікавлених сторін, які стикаються з "важкими часами".

Нагадаємо, цього року цільовий показник для нових автомобілів, що продаються в ЄС, становить 93,6 грама CO2/км. З 2030 до 2034 року мета – 49,5 г CO2/км. Починаючи з 2035 року, планується продавати лише автомобілі з нульовим рівнем викидів.

Shutterstock

Сьогоднішній План дій супроводжується повідомленням "Декарбонізація корпоративних автопарків", в якому висвітлюються приклади найкращих практик та заохочення держав-членів до подальших дій щодо екологізації корпоративних автопарків, на які припадає близько 60% реєстрацій нових автомобілів.

Паралельно Єврокомісія працює над тим, як підвищити попит на європейські транспортні засоби з нульовим рівнем викидів. Оприлюднений План дій включає заходи, які забезпечать стимули для переходу на транспортні засоби з нульовим рівнем викидів і зміцнять довіру споживачів за допомогою конкретних заходів, таких як поліпшення стану і ремонтопридатності акумуляторів.

Урсула фон дер Ляєн також анонсувала створення та підтримку галузевого альянсу.

“Компанії зможуть об'єднати ресурси. Вони розроблятимуть спільне програмне забезпечення, чіпи та технології автономного водіння”, – сказала вона.

Для підтримки акумуляторної промисловості Єврокомісія має намір поступово запроваджувати європейські вимоги до вмісту елементів і компонентів, а також продовжувати скорочувати бюрократичну тяганину.

Що по фінансуванню

Для підтримки сильної європейської виробничої бази та уникнення стратегічної залежності ЄС виділить €1,8 млрд на створення безпечного та конкурентоспроможного ланцюжка постачання сировини для акумуляторів.

Також планується вкласти у розвиток індустрії близько €1 млрд спільних державно-приватних інвестицій за підтримки програми "Горизонт Європа" протягом 2025-2027 років, щоб допомогти галузі стати лідером у переході до керованих штучним інтелектом, підключених і автоматизованих транспортних засобів.

Яка думка фахівців

Аналітична компанія Kallanish Commodities опитала спеціалістів галузі про їхню думку щодо запропонованих послаблень вимог до автовиробників. Ось що вони відповіли.

Члени міжнародної некомерційної асоціації T&E, яка займається адвокацією чистого транспорту та енергетики, вважають запропонований захід "безпрецедентним подарунком" для європейської автомобільної промисловості.

"Послаблення правил ЄС щодо екологічно чистих автомобілів винагороджує тих, хто відстає, і мало що дає європейській автомобільній промисловості, окрім того, що вона ще більше відстає від Китаю в галузі електромобілів. ЄС ризикує створити дуже шкідливу невизначеність щодо переходу на електромобілі в Європі", – вважає виконавчий директор T&E та учасник автомобільного діалогу в ЄС Вільям Тодтс.

Shutterstock

На думку генерального секретаря торгової організації E-Mobility Europe Кріса Херона, нова пропозиція може призвести до того, що у 2025 році на ринок ЄС вийде на 500 000 електромобілів менше, оскільки у 2025 і 2026 роках не потрібно буде досягати цільових показників.

"Ця невизначеність – погана новина для інвесторів у зарядну інфраструктуру ЄС, виробництво акумуляторів та електронну мобільність загалом. Зміна правил посеред 2025 року є несправедливою стосовно автовиробників, які сумлінно працювали над дотриманням законодавства", – каже він, вказуючи на появу “великих” юридичних питань.

Нагадаємо, у грудні 2024 року Верховна Рада України відтермінувала перехід на Євро-6 на 2 роки. Також наприкінці січня ми розповідали, що в Україні заарештували елітне ретроавто, яке не відповідало екологічним стандартам Євро-2.

Раніше ЕкоПолітика писала про заклик компанії Uber до ЄС заборонити автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння для корпоративних автопарків до 2030 року.

Читайте також
Європарламент підтримав послаблення для автовиробників, запропоноване Єврокомісією
Європарламент підтримав послаблення для автовиробників, запропоноване Єврокомісією

Для набуття чинності законопроєкт тепер потребує офіційного схвалення Радою ЄС

Європейський автопром закликає ЄС не знижувати ціль у 25% переробленого пластику для нових авто
Європейський автопром закликає ЄС не знижувати ціль у 25% переробленого пластику для нових авто

За останні 5 років потужності з переробки пластику в ЄС зросли більш ніж на 55%, але значна частина з них залишається недовикористаною через низький попит

В Україні заарештували елітне ретроавто, яке не відповідало екологічним стандартам Євро-2
В Україні заарештували елітне ретроавто, яке не відповідало екологічним стандартам Євро-2

Власником цього люксового англійського раритету в Україні виявився мешканець Львівської області

Верховна Рада відтермінувала перехід на Євро-6 на 2 роки
Верховна Рада відтермінувала перехід на Євро-6 на 2 роки

Це вже друге перенесення дати після підписання Угоди про асоціацію з ЄС