Реформа держекоконтролю не повинна збільшувати регуляторний тиск на бізнес – EBA Shutterstock

Реформа держекоконтролю не повинна збільшувати регуляторний тиск на бізнес – EBA

Олекса Франко

У тексті законопроєкту №3091 містяться положення, які ще більше зарегульовують природоохоронну галузь

Європейська бізнес-асоціація звернулася до парламенту й уряду з проханням врахувати зауваження бізнес-спільноти під час розгляду законопроєкту "Про державний екологічний контроль", щоб сприяти розробленню якісної та комплексної природоохоронної системи.

Доопрацьовану версію проєкту закону №3091 Екологічний комітет ВРУ має розглянути 17 березня, повідомили у пресслужбі EBA.

Зазначимо, що документ забезпечує передумови для ліквідації Держекоінспекції та створення нового органу, що здійснюватиме державний екологічний контроль. В основі – ризик-орієнтований підхід.

Нагадаємо, що 19 лютого Верховна Рада провалила документ у першому читанні та відправила його на доопрацювання. Зокрема, у новій редакції законопроєкту врахували такі критичні зауваження для бізнесу:

  1. Планові та позапланові перевірки здійснюються в робочий час відповідно до правил внутрішнього трудового розпорядку підприємства.
  2. Визначено, що під час позапланової перевірки інспектуються тільки ті питання, які стали підставою для її проведення.
  3. Уточнено механізм проведення нового заходу державного екологічного контролю – рейдових перевірок, які можуть здійснюватися суто щодо фізичних осіб.
  4. Вилучено повноваження органів державного екологічного контролю зупиняти діяльність підприємств без рішення суду.
  5. З-під дії законопроєкту вилучено контроль за дотриманням вимог ліцензійних умов, що прибирає дублювання функцій з іншими органами.
  6. Надано фінансово-економічне обґрунтування реформи державного екологічного контролю та передбачено заходи з підвищення мотивації представників контролювального органу.

Як наголосили в EBA, законопроєкт прагне вписати принципи екологічного контролю в ієрархію чинного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Водночас у тексті документа містяться неоднозначні положення, що ще більше зарегульовують природоохоронну галузь та не підтримуються бізнесом, а саме:

  1. Можливість застосування правил міжнародних договорів, які ратифікувала ВРУ. Такі положення можуть бути не адаптовані в українське законодавство, а відтак створюють поле для подвійних трактувань і тиску.
  2. Перевірка може відбуватися на підставі звернення органів досудового розслідування в межах кримінального провадження. Це положення значно розширює підстави для позапланових перевірок, які виходять за межі природоохоронної сфери, а також може нести потенційні репутаційні втрати для підприємств.
  3. Пропонується запровадити 4-ступеневу градацію підприємств залежно від ступеня ризику на довкілля – від "найвищого ступеня ризику" до "незначного". Хоча нині в чинному законодавстві передбачається триступенева система класифікації. На думку бізнесу, це може сприяти суб’єктивному підходу щодо визначення періодичності проведення перевірок та упереджено скорочувати строк повторної перевірки контролювальним органом. У ЄС повторні перевірки можуть здійснюватися не частіше ніж раз на 6 місяців.
  4. Дублюються повноваження Морської адміністрації та Держекоінспекції, що суперечить одному із принципів державного нагляду (контролю), визначених статтею 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
  5. Повертається необхідність узгоджувати технологію перевантаження вантажів підприємствами морської галузі з інспекторами з охорони довкілля. Водночас необхідність такого узгодження нещодавно скасувала постанова Кабміну з метою лібералізації та спрощення ведення комерційної діяльності на території України.
  6. Законопроєкт не узгоджується із Законом України "Про внутрішній водний транспорт" від 03.12.2020 року № 1054-IX, який набув чинності 01.01.2021 року в частині термінології.
  7. Законопроєктом дублюються положення щодо відбору проб та проведення їх аналізу відповідно до ЗУ "Про охорону навколишнього природного середовища".
  8. Законопроєкт позбавляє судновласника права надати забезпечення морської вимоги й уникнути затримання і подальшого арешту судна, що є порушенням міжнародних договорів України.
  9. Контролювальні органи матимуть право зупиняти, оглядати, а також тимчасово вилучати будь-які транспортні засоби (зокрема, судна, кораблі), які можуть, на їхню думку, бути причетні до порушення природоохоронного законодавства.
  10. Наказ про перевірку підприємства може містити як назву компанії, так і тільки адресу, за якою виявлено порушення. Фактично це дає підстави здійснювати перевірку відразу кількох компаній, якщо в них спільна адреса.
  11. Використання як підстав для перевірки звернень фізичних осіб про порушення, спричинену шкоду від якого не доведено. Це може призвести до блокування роботи підприємства через заздалегідь неправдиві скарги. Тому обґрунтованість і наявність фактичних доказів такої шкоди обов’язково має бути передбачена в законопроєкті.
  12. Санкціонування за створення перешкод посадовим особам (недопуск). На думку бізнесу, це звужує можливості для реалізації права підприємств не допускати інспекторів до перевірок, якщо на те є законні причини, наприклад неправильно заповнені документи, непоказання документів тощо. Тож представники асоціації пропонують уточнити, що йдеться саме про незаконну або безпідставну відмову в допуску.
  13. Звільнення органів держекоконтролю від сплати судового збору, якщо позов подає бізнес, наприклад, оскаржуючи результати перевірки. Такий підхід порушує рівновагу можливостей держави та підприємств.
  14. Забезпечення встановлення систем автоматичного моніторингу протягом 6 місяців після набуття чинності законопроєкту. Це положення вже передбачено законопроєктом №4167.
  15. Чітко визначені повноваження та обов’язки як контролювальних органів, так і суб’єктів господарювання. Водночас відповідальність за їх невиконання передбачено тільки для підприємств. Відповідно, треба також встановити норму про відповідальність тих, що перевіряють, за втручання в роботу бізнесу.

Асоціація застерігає від створення в результаті реформи не ефективного органу, а бюрократичного гіганта, основна мета якого – тиск на бізнес.

Раніше ЕкоПолітика проаналізувала, що змінилося в доопрацьованому документі до повторного першого читання.

Читайте також
Проєкт Стратегії реформування державного екоконтролю: екоспільнота дала оцінку документу
Проєкт Стратегії реформування державного екоконтролю: екоспільнота дала оцінку документу

В екоспільноті підтримують необхідність реформування системи державного екоконтролю, попри певні занепокоєння

В ЄБА розповіли про переваги реформи екоконтролю в Україні
В ЄБА розповіли про переваги реформи екоконтролю в Україні

Держекоінспекція, в силу своїх широких повноважень, була одним з важелів тиску на бізнес

Міндовкілля розширило можливості для “екобатальйону” в застосунку “ЕкоЗагроза”
Міндовкілля розширило можливості для “екобатальйону” в застосунку “ЕкоЗагроза”

За допомогою “ЕкоЗагрози” українці можуть повідомляти про всі випадки шкоди довкіллю, свідками яких вони стали

Українці можуть вступити в "екологічний батальйон" через новий застосунок "ЕкоЗагроза"
Українці можуть вступити в "екологічний батальйон" через новий застосунок "ЕкоЗагроза"

Завдяки йому кожен зможе дізнатись точну інформацію про стан повітря, води, ґрунту та інші довкіллєві дані