Податок на старі авто: в Україні можуть повернути "утилізаційний збір" Shutterstock

Податок на старі авто: в Україні можуть повернути "утилізаційний збір"

Олена Яценьо

Нині в Україні тільки 5% власників автомобілів віддають їх на утилізацію

В Україні хочуть повернути збір за утилізацію старих автомобілів, який платитимуть безпосередньо автовласники.

З такою ініціативою виступив голова Державної екологічної інспекції (ДЕІ) Андрій Мальований під час презентації "Автомобіль: їздити не можна утилізувати", повідомила пресслужба відомства.

Очільник Держекоінспекції наголосив на негативному впливі транспорту на довкілля внаслідок відсутності належної утилізації. За його словами, в Україні тільки 5% власників автомобілів віддають їх на утилізацію. Відповідно, у 2020 році було утилізовано лише 13 тисяч авто, тоді як решта опиняється на звалищах і забруднює довкілля.

"Потрапляючи на сміттєзвалища вживані автомобілі спричиняють забруднення ґрунту свинцем, іржею, відпрацьованими мастилами", — зазначив Мальований.

Посадовець зауважив, що відсутність розгалуженої мережі центрів для здачі та знешкодження старих авто, необхідність доплачувати за знищення машини не стимулюють водіїв утилізувати вживані авто згідно з вимогами законодавства, тож і сам цей бізнес не є високоприбутковим.

На думку голови ДЕІ, для розв'язання проблеми потрібно застосовувати аналогічні з Європою механізми, серед яких:

  • доплати автовласникам під час купівлі нового авто після належної утилізації старого;
  • стягнення утилізаційного збору після закінчення експлуатації автомобіля;
  • високі штрафи для тих, хто порушує норми утилізації авто;
  • розширена відповідальність автовиробника, який повинен подбати про подальше "знешкодження" відпрацьованого товару.

Яка може бути базова ставка утилізаційного збору — поки не відомо. У деяких країнах вона становить не більш як 5% від вартості автомобіля.

Мальований також нагадав про ухвалення в першому читанні законопроєкту № 2207-1д, який наблизить українську нормативну базу поводження з відходами до європейської. Зокрема, для автовиробників запроваджується розширена відповідальність за авто і шини.

Нагадаємо, що раніше в Україні вже був утилізаційний збір. Але колишній механізм діяв інакше – тоді податком обкладалися автомобілі, які ввозилися в країну. Спочатку його оплачували імпортери, але потім збір закладався в ціну машини для покупця.

Податок становив до 60 тис. грн для легкових автомобілів в залежності від новизни і об'єму двигуна, а також до 29,4 тис. грн в залежності від новизни й маси.

Такий механізм проіснував недовго - з вересня 2013-го до квітня 2014 року. Проти нього виступила Світова організація торгівлі (СОТ). Окрім того, не раз збиралися мітинги під Верховною Радою.

Як повідомляла ЕкоПолітика, у "Слузі народу" хочуть дозволити паркуватися біля Верховної Ради тільки електромобілям. Так нардепи мають намір звільнити паркінг біля ВРУ від "майбахів" і "ренджроверів", які забруднюють довкілля.

Читайте також
Голова ДЕІ розповів, скільки чадного газу й діоксиду азоту за рік виділяє одне авто
Голова ДЕІ розповів, скільки чадного газу й діоксиду азоту за рік виділяє одне авто

За словами Мальованого, в Україні немає належної утилізації автівок

Перші водневі автомобілі вже зареєстровані в Україні
Перші водневі автомобілі вже зареєстровані в Україні

Транспорт на водню поступово приходить і в Україну

Чим небезпечне використання старих авто для здоров'я людини
Чим небезпечне використання старих авто для здоров'я людини

Забруднене повітря може бути причиною хронічних обструктивних легеневих хвороб та раку легень

Українці долучилися до всесвітньої акції "День без автомобіля"
Українці долучилися до всесвітньої акції "День без автомобіля"

У нашій країні на державному рівні цей день не відзначають