В Україні хочуть повернути збір за утилізацію старих автомобілів, який платитимуть безпосередньо автовласники.
З такою ініціативою виступив голова Державної екологічної інспекції (ДЕІ) Андрій Мальований під час презентації "Автомобіль: їздити не можна утилізувати", повідомила пресслужба відомства.
Очільник Держекоінспекції наголосив на негативному впливі транспорту на довкілля внаслідок відсутності належної утилізації. За його словами, в Україні тільки 5% власників автомобілів віддають їх на утилізацію. Відповідно, у 2020 році було утилізовано лише 13 тисяч авто, тоді як решта опиняється на звалищах і забруднює довкілля.
"Потрапляючи на сміттєзвалища вживані автомобілі спричиняють забруднення ґрунту свинцем, іржею, відпрацьованими мастилами", — зазначив Мальований.
Посадовець зауважив, що відсутність розгалуженої мережі центрів для здачі та знешкодження старих авто, необхідність доплачувати за знищення машини не стимулюють водіїв утилізувати вживані авто згідно з вимогами законодавства, тож і сам цей бізнес не є високоприбутковим.
На думку голови ДЕІ, для розв'язання проблеми потрібно застосовувати аналогічні з Європою механізми, серед яких:
- доплати автовласникам під час купівлі нового авто після належної утилізації старого;
- стягнення утилізаційного збору після закінчення експлуатації автомобіля;
- високі штрафи для тих, хто порушує норми утилізації авто;
- розширена відповідальність автовиробника, який повинен подбати про подальше "знешкодження" відпрацьованого товару.
Яка може бути базова ставка утилізаційного збору — поки не відомо. У деяких країнах вона становить не більш як 5% від вартості автомобіля.
Мальований також нагадав про ухвалення в першому читанні законопроєкту № 2207-1д, який наблизить українську нормативну базу поводження з відходами до європейської. Зокрема, для автовиробників запроваджується розширена відповідальність за авто і шини.
Нагадаємо, що раніше в Україні вже був утилізаційний збір. Але колишній механізм діяв інакше – тоді податком обкладалися автомобілі, які ввозилися в країну. Спочатку його оплачували імпортери, але потім збір закладався в ціну машини для покупця.
Податок становив до 60 тис. грн для легкових автомобілів в залежності від новизни і об'єму двигуна, а також до 29,4 тис. грн в залежності від новизни й маси.
Такий механізм проіснував недовго - з вересня 2013-го до квітня 2014 року. Проти нього виступила Світова організація торгівлі (СОТ). Окрім того, не раз збиралися мітинги під Верховною Радою.
Як повідомляла ЕкоПолітика, у "Слузі народу" хочуть дозволити паркуватися біля Верховної Ради тільки електромобілям. Так нардепи мають намір звільнити паркінг біля ВРУ від "майбахів" і "ренджроверів", які забруднюють довкілля.