Податок на старі авто: в Україні можуть повернути "утилізаційний збір" shutterstock

Податок на старі авто: в Україні можуть повернути "утилізаційний збір"

Олена Яценьо

Нині в Україні тільки 5% власників автомобілів віддають їх на утилізацію

В Україні хочуть повернути збір за утилізацію старих автомобілів, який платитимуть безпосередньо автовласники.

З такою ініціативою виступив голова Державної екологічної інспекції (ДЕІ) Андрій Мальований під час презентації "Автомобіль: їздити не можна утилізувати", повідомила пресслужба відомства.

Очільник Держекоінспекції наголосив на негативному впливі транспорту на довкілля внаслідок відсутності належної утилізації. За його словами, в Україні тільки 5% власників автомобілів віддають їх на утилізацію. Відповідно, у 2020 році було утилізовано лише 13 тисяч авто, тоді як решта опиняється на звалищах і забруднює довкілля.

"Потрапляючи на сміттєзвалища вживані автомобілі спричиняють забруднення ґрунту свинцем, іржею, відпрацьованими мастилами", — зазначив Мальований.

Посадовець зауважив, що відсутність розгалуженої мережі центрів для здачі та знешкодження старих авто, необхідність доплачувати за знищення машини не стимулюють водіїв утилізувати вживані авто згідно з вимогами законодавства, тож і сам цей бізнес не є високоприбутковим.

На думку голови ДЕІ, для розв'язання проблеми потрібно застосовувати аналогічні з Європою механізми, серед яких:

  • доплати автовласникам під час купівлі нового авто після належної утилізації старого;
  • стягнення утилізаційного збору після закінчення експлуатації автомобіля;
  • високі штрафи для тих, хто порушує норми утилізації авто;
  • розширена відповідальність автовиробника, який повинен подбати про подальше "знешкодження" відпрацьованого товару.

Яка може бути базова ставка утилізаційного збору — поки не відомо. У деяких країнах вона становить не більш як 5% від вартості автомобіля.

Мальований також нагадав про ухвалення в першому читанні законопроєкту № 2207-1д, який наблизить українську нормативну базу поводження з відходами до європейської. Зокрема, для автовиробників запроваджується розширена відповідальність за авто і шини.

Нагадаємо, що раніше в Україні вже був утилізаційний збір. Але колишній механізм діяв інакше – тоді податком обкладалися автомобілі, які ввозилися в країну. Спочатку його оплачували імпортери, але потім збір закладався в ціну машини для покупця.

Податок становив до 60 тис. грн для легкових автомобілів в залежності від новизни і об'єму двигуна, а також до 29,4 тис. грн в залежності від новизни й маси.

Такий механізм проіснував недовго - з вересня 2013-го до квітня 2014 року. Проти нього виступила Світова організація торгівлі (СОТ). Окрім того, не раз збиралися мітинги під Верховною Радою.

Як повідомляла ЕкоПолітика, у "Слузі народу" хочуть дозволити паркуватися біля Верховної Ради тільки електромобілям. Так нардепи мають намір звільнити паркінг біля ВРУ від "майбахів" і "ренджроверів", які забруднюють довкілля.

Читайте також
Європарламент підтримав послаблення для автовиробників, запропоноване Єврокомісією
Європарламент підтримав послаблення для автовиробників, запропоноване Єврокомісією

Для набуття чинності законопроєкт тепер потребує офіційного схвалення Радою ЄС

Європейський автопром закликає ЄС не знижувати ціль у 25% переробленого пластику для нових авто
Європейський автопром закликає ЄС не знижувати ціль у 25% переробленого пластику для нових авто

За останні 5 років потужності з переробки пластику в ЄС зросли більш ніж на 55%, але значна частина з них залишається недовикористаною через низький попит

У ЄС хочуть послабити правила дотримання автовиробниками норм викидів СО2
У ЄС хочуть послабити правила дотримання автовиробниками норм викидів СО2

Ці зміни мають бути прийняті урядами та законодавцями Євросоюзу

В Україні заарештували елітне ретроавто, яке не відповідало екологічним стандартам Євро-2
В Україні заарештували елітне ретроавто, яке не відповідало екологічним стандартам Євро-2

Власником цього люксового англійського раритету в Україні виявився мешканець Львівської області