Підняття ставок екологічних податків без впровадження оновленого законодавства з управління відходами не дасть жодного результату, окрім збільшення обсягів надходження коштів до загального бюджету для їх подальшого спрямування на будь-які державні потреби.
Таку експертну оцінку разом із членами Комітету громадської ради при Міністерстві захисту довкілля та природних ресурсів України з питань управління відходами та ресурсами дала президентка всеукраїнської громадської організації "Жива планета" Світлана Берзіна.
Позицію громадської ради вона виклала на своїй сторінці в соціальній мережі "Фейсбук", де розповіла висновки з аналізу законопроєктів № 5524 від 20.05.2021 про внесення змін до Закону України "Про відходи", а також № 6345 від 24.11.2021 та № 6345-1 від 09.12.2021, які стосуються підвищення ставок екологічних податків на розміщення відходів.
За словами експертки, законопроєкт № 6345 не містить жодних механізмів стимулювання до скорочення утворення відходів, окрім суто фіскального методу, який є невиправданим і може призвести до викривлення чи приховування інформації та, як наслідок, підвищення рівня корупції. Інший № 6345-1 надає право утворювачам відходів завдяки широкому спектру природоохоронних заходів застосувати понижуючий коефіцієнт під час обрахунку податків.
"Уважаємо, що перелік таких заходів може бути переглянуто й уточнено, враховуючи європейське законодавство та досвід ЄС з його імплементації", — зазначила Берзіна.
Вона нагадала, що вже не раз наголошували на необхідності реформування системи екологічного оподаткування й розподілу податку.
Громадська рада закликала нардепів зосередитися на законопроєкті № 2207-1-д про управління відходами й довести його разом із Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів й іншими стейкхолдерами до другого читання.
На думку експертів, подальше внесення змін до Податкового кодексу України з ініціативами щодо підвищення ставок екологічних податків за розміщення відходів повинні пропонуватись у сукупності із можливістю застосування понижуючих коефіцієнтів у разі вжиття природоохоронних заходів, передбачених новим законом про управління відходами та секторальним законодавством у сфері управління відходами.
Зазначимо, що проєкти законів про підвищення екоподатку пропонують:
- збільшення ставок податку за розміщення надзвичайно небезпечних відходів обладнання та приладів, що містять ртуть, елементи з іонізуючим випромінюванням;
- підвищення ставок податку за розміщення відходів, які встановлюються залежно від класу небезпеки та рівня небезпечності відходів;
- поступове збільшення ставок податку за розміщення окремих видів відходів починаючи з 1 липня 2022 року.
"Пропоновані зміни ніяк не вплинуть на:
- сферу управління відходами, притоку інвестицій у сферу переробляння промислових відходів для їх подальшої утилізації як поновлюваного матеріалу для забезпечення будівельної та інших галузей економіки;
- впровадження природоохоронних заходів, оскільки їх фінансування ніяким чином не пов’язано зі ставками екологічних податків, що плануються до зміни", — підсумувала експертка.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, експерти організації “Екологія. Право. Людина” проаналізували проєкт закону України “Про управління відходами” №2207-1-д. На їхню думку, у документі залишилися суперечливі положення, що не відповідають вимогам основних директив ЄС у цій сфері.