П'ять причин відмовитися від шопінгу в Чорну п'ятницю. Інфографіка SANVT

П'ять причин відмовитися від шопінгу в Чорну п'ятницю. Інфографіка

Олена Яценьо

Як не купувати зайвого й не нашкодити планеті у свято споживацтва

Кожна куплена річ відбивається не лише на гаманці, але й на стані навколишнього природного середовища. Так, будь-який товар має і свою "довкільну" ціну, яка залежить від низки факторів.

Чому варто утриматися від закупів у Чорну п'ятницю та як залишатися екосвідомим — читайте в матеріалі ЕкоПолітики.

Що таке Чорна п'ятниця

Чорна п'ятниця — це день неймовірних акцій і знижок на всі товари. Зазвичай вона триває 24 години, але останніми роками нерідко розтягується на кілька днів.

Сама ідея зародилася в США, а дата проведення настає відразу після американського державного свята — Дня подяки, коли починається підготовка до Різдва, а з нею і традиційний різдвяний сезон розпродажів.

"Чорною" п'ятницю почали називати через те, що в американському бухобліку прибуток позначають чорним кольором — саме в день розпродажів магазини заробляють більше грошей, ніж їм доводиться витрачати.

Чому варто відмовитися від шопінгу в Чорну п'ятницю

1. Через знижки люди купують те, що їм непотрібне

З легкої руки ритейлерів і маркетологів Чорна п’ятниця стала сприйматися споживачами як погоня за "найвигіднішими" пропозиціями. Як наслідок, люди купують те, що їм насправді непотрібне, бо воно має привабливу ціну. Люди "заражаються" шкідливими думками, як-от "майже задарма — кому не треба", "гріх пропустити такі знижки" тощо.

Однак потім більшість людей шкодує про імпульсивні покупки. Наприклад, 64% з опитаних американців заявили, що пошкодували про свій шопінг у Чорну п’ятницю.

2. Багато речей купують, щоб ними володіти, а не користуватися

Сьогодні багато людей купує речі не тому, що вони їм справді потрібні, а тому, що просто хочуть їх мати. Зазвичай це постійно новіші й розрекламовані товари.

Раніше папа Римський Франциск закликав людей не піддаватися "вірусу споживацтва" під час таких масових розпродажів, як Чорна п'ятниця і Кіберпонеділок. Консюмеризм (споживацтво) напередодні Різдва понтифік назвав вірусом, який нападає на віру й ображає нужденних.

"Коли ви живете заради речей, речей ніколи не буває вдосталь, жадібність наростає, а інші люди стають перешкодами в цій гонитві", — йшлося в одній недільній проповіді понтифіка.

3. Чорна п'ятниця шкодить планеті

Шопінг призводить до збільшення споживання, а для виготовлення товарів витрачають енергію та матеріали. Із цим пов'язана втрата ресурсів, промислове забруднення, викиди парникових газів, розширення площ видобувної галузі та, нарешті, зміна клімату.

Зокрема, кожен товар має свою екологічну ціну, яка залежить від кількох факторів: виготовлення, перевезення та кінець життєвого циклу. Тобто йдеться про те, із чого річ було зроблено, як далеко її транспортували та що з нею трапляється наприкінці її "життя".

За словами Петсі Перрі з Манчестерського університету, Чорна п'ятниця - чудова нагода, щоб скористатися знижками, але це суперечить прагненню екологічної безпеки та рівноваги.

Модна індустрія відповідальна за 2–3 % глобальних викидів парникових газів, який сприяє світовій кліматичній кризі.

Близько 63 % нашого одягу виготовлено із синтетичних волокон, таких як поліестер, акрил і нейлон.

Якщо не змінювати одяг на новий, тільки-но з’явиться "вигідна пропозиція", а носити його вдвічі довше, викиди парникових газів на його одиницю знизяться на 44 %.

4. Багато речей — одноразовий непотріб

Дедалі більше товарів є одноразового споживання, яке швидко стає сміттям.

На ринку з'являється купа маленьких речей і дрібничок, які не несуть жодної користі. Вони дешеві, але швидко стають нецікавими. У контексті декількох мільярдів людей на планеті такі товари несуть велику загрозу.

5. Шопінг у Чорну п'ятницю насправді не такий вигідний

Чи не всі маркетингові кампанії в Чорну п’ятницю зводяться до банального нагнітання: "тільки сьогодні", "унікальний шанс", "поки товар є в наявності". Це маніпулятивна пастка, яка змушує людей діяти нераціонально.

Варто пам’ятати: у сучасному світі розпродажі проводяться що два-три місяці, а окремі знижки трапляються ледь не щодня, тож жодних особливих причин поспішати з купівлею немає. Річ, яка могла вам здаватися потрібною сьогодні ввечері, уже завтра зранку може бути успішно вами забута.

Змінити звички: не Чорна п'ятниця, а День без покупок

Екосвідомі споживачі та виробники цього дня нерідко влаштовують бойкот святу споживання. Шопінг цього дня або зводять до мінімуму, або утримуються від нього зовсім.

Якщо все ж купуєте, вибирайте сталі товари, виготовлені із сертифікованих чи перероблених матеріалів.

Як підготуватися до шопінгу з розумом — дивіться на нашій інфографіці.

Раніше ЕкоПолітика писала про те, що до кінця 2021 року Європейська бізнес-асоціація (ЕBА) планує повністю запустити платформу-маркетплейс Second Chance Bank відповідно до концепції сталого розвитку.

Нагадаємо також, що Лісова опікунська рада (FSC) запустила ініціативу Fashion Forever Green Pact (“Угода щодо “зеленої” моди для майбутнього”), якою закликала бренди, роздрібних продавців і виробників одягу вести бізнес відповідально для захисту світових лісів.

Читайте також
НБУ зобов’яже фінустанови оцінювати вплив своїх проєктів на довкілля
НБУ зобов’яже фінустанови оцінювати вплив своїх проєктів на довкілля

Йдеться про спеціальну звітність і ризик-менеджмент впливу на довкілля

Майже половина бізнесу інвестує до 100 млн грн у проєкти сталого розвитку – дослідження ЕВА
Майже половина бізнесу інвестує до 100 млн грн у проєкти сталого розвитку – дослідження ЕВА

96% учасників опитування орієнтуються на Цілі сталого розвитку у своїй діяльності

В Україні запрацює Офіс Цілей сталого розвитку
В Україні запрацює Офіс Цілей сталого розвитку

ПРООН уже розпочав відбір п'яти тематичних експертів до Офісу ЦСР