Екологи заявили, що 90% норм закону про відходи – мертві shutterstock

Екологи заявили, що 90% норм закону про відходи – мертві

Ганна Велика

“Чи це і є реформування і євроінтеграція?” – задають вони питання Міндовкіллю

Екологи та правники Асоціації професіоналів довкілля (PAEW) звернули увагу чиновників та громадськості на катастрофічну ситуацію із дозволами на здійснення операцій із оброблення відходів. Вони наголосили, що після завершення 9 липня 2024 року чергового перехідного періоду, передбаченого Законом України "Про управління відходами", у Реєстрі Дозволів на здійснення операцій зі змішаними побутовими відходами є тільки 2 суб’єкти замість потенційних 794 суб’єктів.

Своє звернення з детальним описом ситуації, яка склалася, та власними пропозиціями щодо виходу з неї члени PAEW розмістили на сайті Асоціації.

Відповідно до вимог Закону України "Про управління відходами", з 09 липня 2024 року виконавці послуг з управління побутовими відходами, установки яких потужністю менше ніж 100 т/добу, повинні мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів.

Фахівці повідомили, що станом на 10 липня тільки 2 суб’єкти їх мають:

  1. Комунальне підприємство "Снятинський господар" Дрогобицької міської ради Львівської обл.
  2. Львівське комунальне підприємство "Зелене місто".

Посилаючись на дані Держстату України, екологи PAEW стверджують, що потенційно Реєстр Дозволів на здійснення операцій з оброблення відходів  повинен включати 794 суб’єкти, оскільки на кінець 2022 року в країні обліковувалося 29 831 населений пункт та 794 спеціально відведених місця для розміщення побутових відходів.

"Наявність тільки 2 уповноважених суб’єктів щодо управління побутовими відходами на всю країну, це вирок загальній системі управління побутовими відходами!" – констатували вони.

Фахова спільнота PAEW звернулася до Кабінету Міністрів України, Міндовкілля, Асоціації міст України, Мінрегіонбуду та громад із пропозиціями:

  1. Озвучити проблемні питання неможливості, ускладнення організації системи управління побутовими відходами та оформлення дозволу на здійснення операцій з оброблення відходами.
  2. Пропонувати заходи щодо реального реформування, у т.ч. з достатнім, об’єктивним перехідним періодом та фінансуванням.
  3. Ініціювати зміни до законодавства, експериментальні, спрощені порядки та процедури отримання дозвільного документа, плани заходів з досягнення бажаного стану місць оброблення відходів.
  4. Формувати реальні регіональні плани управління відходами, які відображають демографічні показники, територіальні особливості, територіальні галузі виробництва, необхідну логістику.

Неодноразово ЕкоПолітика повідомляла про складнощі, які виникають при намаганні Міндовкілля реалізувати реформу сфери управління відходами. У січні Європейська бізнес асоціація закликала уряд терміново вжити заходи для відновлення роботи компаній у галузі управління небезпечними відходами, адже з 9 січня 2024 року попередні ліцензії на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами "втратили" свою чинність.

У лютому експерти Асоціації професіоналів довкілля зазначали, що на ринку управління небезпечними відходами майже 1,5 місяця панує хаос, адже вся галузь опинилася у “тіні”.

Як повідомляла ЕкоПолітика, станом на кінець березня цього року лише 9 компаній в Україні отримали ліцензії на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, 6 з яких мають вузько направлену дію або видані для власних потреб підприємств. Більшість українських підприємств з переробки небезпечних відходів свої ліцензії втратили.

У травні ми інформували, що в Україні понад 8 тисяч компаній стануть нелегальними через "реформу" відходів.