Декарбонізація у секторі роздрібної торгівлі: хто платитиме за кліматичну стійкість shutterstock

Декарбонізація у секторі роздрібної торгівлі: хто платитиме за кліматичну стійкість

Катерина Бєлоусова

Розподіл витрат буде значно відрізнятися за підсекторами роздрібної торгівлі, а часові рамки інвестицій будуть вимірюватися десятиліттями

Роздрібні торговці повинні підготуватися до розробки кліматичної стратегії, яка включає шлях до декарбонізації та джерела фінансування для її оплати

Витрати на декарбонізацію в різній мірі нестимуть зацікавлені сторони по всьому ланцюжку створення вартості, включаючи постачальників, працівників, державний сектор, інвесторів та споживачів, повідомляє McKinsey.

Хоча шлях до декарбонізації залишається неясним, роздрібні торговці можуть підготуватися, краще розуміючи, як витрати можуть розподілятися вздовж ланцюга створення вартості.

Підприємства відіграватимуть важливу роль у довготривалій кліматичній боротьбі, що потребуватиме мобілізації зусиль від кожної галузі.

У 2016 році була лише невелика кількість великих роздрібних продавців, включаючи Walmart, з науково обґрунтованою метою скорочення викидів вуглецю. Всього через п’ять років понад 65 глобальних роздрібних торговців поставили такі цілі, і їх число з кожним роком збільшується більш ніж вдвічі.

Як і в інших галузях, роздрібні торговці повинні протистояти власним прямим і непрямим викидам, а також викидам їх далекого ланцюга поставок. 

Розподіл витрат буде значно відрізнятися за підсекторами роздрібної торгівлі, а часові рамки інвестицій будуть вимірюватися десятиліттями, а не кварталами чи фінансовими роками.

Роздрібні торговці мають доступ до низки існуючих і нових джерел фінансування, а також також можуть закласти основу для залучення своєї галузі, створення партнерських відносин і союзів, щоб вони не вирішували проблему самостійно.

Розрахунок вартості декарбонізації

Протокол про парникові гази розподіляє викиди на три категорії. 

Так викиди Scope 1 і 2 виробляються безпосередньо компаніями під час їх діяльності та опосередковано через закупівлю енергії відповідно. Щоб знизити ці викиди, роздрібні торговці могли б покращити енергоефективність магазинів зі світлодіодами, більш ефективні двигуни опалення, вентиляції та кондиціонування повітря (HVAC), теплові насоси, виробництво сонячної енергії на місці і накопичувач енергії акумулятора. 

Вони також можуть декарбонізувати свій транспортний парк завдяки транспортним засобам з нульовими викидами. Для бакалійних магазинів охолодження в магазинах викликає особливу проблему викидів і вимагає зусиль для виявлення та усунення витоків холодоагенту та, в крайніх випадках, повного ремонту систем магазинів.

Scope 3 включає викиди, що утворюються в ланцюжку створення вартості і не контролюються безпосередньо роздрібним продавцем. Ця категорія включає викиди постачальників при виробництві та транспортуванні продукції та викиди споживачів при використанні продукції. 

Викиди Scope 3 можуть становити 80% загального вуглецевого сліду для багатьох компаній і аж 98% для роздрібних торговців домашніми та модними товарами. 

Прямі витрати на скорочення цих викидів ляжуть насамперед на постачальників. Велику частину викидів Scope 3 можна зменшити, зосередившись на викидах, що виникають у результаті використання продуктів після їх продажу. Заходи включають декарбонізацію мережі шляхом переходу на більш чисті джерела енергії та заохочення споживачів торгувати старими, менш енергоефективними продуктами на нові, більш енергоефективні.

Інші витрати, крім скорочення викидів у сферах 1, 2 і 3, включають укомплектування нових команд і ролей, необхідних для внутрішнього управління процесом декарбонізації та переходу, а також витрати на сплату податків на викиди вуглецю на залишкові викиди.

Профіль витрат на скорочення викидів буде значно відрізнятися між підсекторами роздрібної торгівлі. Наприклад, роздрібні торговці одягом часто мають магазини, розташовані в торгових центрах та інших багатоквартирних будинках, де вартість переобладнання магазинів на теплові насоси може бути надто високою, а експлуатаційна можливість сильно залежить від орендодавця. 

Фінансування декарбонізаційної трансформації

Кожна група зацікавлених сторін може взяти на себе частину витрат, але роздрібні торговці повинні оцінити більш широкий вплив, щоб зрозуміти компроміси та взаємозалежності.

Продавці та постачальники

Постачальники стануть відправною точкою для більшості зусиль із залучення зацікавлених сторін. Багато національних постачальників можуть поглинути свої витрати в короткостроковій перспективі та поступово передати частину збільшення роздрібним торговцям. Деякі постачальники з сильними брендами вже беруть на себе сміливі зобов’язання щодо сталого розвитку суспільства. 

Постачальники з нижчою впізнаваністю бренду можуть опинитися під тиском великих роздрібних продавців, щоб вони взяли на себе витрати на декарбонізацію Scope 3. Менші роздрібні торговці можуть використовувати цю динаміку, підтримуючи поточні ціни з цими постачальниками — приклад ефекту вільного їзди.

Уряди та регулятори

Частина витрат на декарбонізацію економіки може спрямовуватися на сприяння поширенню споживачами екологічно чистих продуктів за допомогою державних стимулів, таких як фінансова підтримка енергоефективних продуктів, а інші кошти можуть підтримувати інновації через гранти технологічним компаніям, академічне фінансування або цільові державні закупівлі. 

Інвестори

Інвестори готові відігравати подвійну роль у переході роздрібної торгівлі на низьковуглецевий слід. Вони вимагають екологічної, соціальної та управлінської стратегії (ESG) від роздрібних продавців у своєму кейсі. 

Щоб підготуватися до декарбонізації роздрібним торговцям радять:

  • Включити стійкість у дослідження споживачів;
  • Тестувати зелені продукти;
  • Створити прозорість викидів на рівні продукту; 
  • Включати декарбонізацію в усі обговорення закупівель; 
  • Залучати ключових інвесторів до стратегії та планування декарбонізації;
  • Приєднатися до зусиль державного сектору щодо декарбонізації;
  • Розвивати та керувати відповідними галузевими партнерствами. 

Навіть найбільші світові роздрібні торговці отримають користь від усіх галузевих зусиль, щоб змусити окремих постачальників декарбонізувати свій ланцюг поставок.

Питання споживача

Дослідження споживачів показують, що споживачі готові платити за екологічно чисті продукти, іноді до 60%. Ці настрої найбільш поширені серед покупців із покоління Z та з високим рівнем доходу, які швидко стають домінуючими споживачами у всьому світі. 

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, експерти вважають, що податок на вуглець може прискорити декарбонізацію.

Читайте також
Канада та ЄС домовилися допомагати розвивати вуглецеве ціноутворення у світі
Канада та ЄС домовилися допомагати розвивати вуглецеве ціноутворення у світі

Вони підкреслили вирішальну роль приватного сектора в стимулюванні інновацій та прискоренні інвестицій для переходу на чисту енергію

Фонд декарбонізації досі не запрацював: отримує гроші, але не може їх використовувати
Фонд декарбонізації досі не запрацював: отримує гроші, але не може їх використовувати

Установа наразі не може виконувати завдання, задля яких була створена

Державний фонд декарбонізації: чекаємо на сумне майбутнє?
Державний фонд декарбонізації: чекаємо на сумне майбутнє?

Державний фонд декарбонізації не може фінансувати кліматичні заходи