Десять річкових систем транспортують 90% усього пластику, який потрапляє у світовий океан. До 2,7 млн тонн пластику щорічно пливе по двох річках в Африці: Ніл і Нігер, і по восьми в Азії: Ганг, Інд, Хуанхе, Янцзи, Хайхе, Перлина, Меконг і Амур. Тому з'являється дедалі більше технологій і розробок, які борються із цією проблемою.
Технологічний екостартап Ecola розповів про чотири уловлювачі сміття, які збирають пластик у річках. Добірку пристроїв, які знешкоджують річковий пластик, опубліковано на Facebook-сторінці проєкту.
Great bubble barrier – стіна з бульбашок, що не дає сміттю змоги плисти далі, водночас не заважаючи рибам та іншим тваринам. Це найновіша технологія видалення річкового сміття до того, як воно досягне моря. Її створили в нідерландській компанії і вже використовують в Амстердамі.
Високотехнологічний винахід WasteShark, електронно керований "аквадрон", який полює на 350 кг пластику за раз. Використовуючи алгоритми штучного інтелекту, WasteShark автономно переміщається і повертається до своєї док-станції, де катамаран зберігає зібраний пластик і заряджається.
Mr Trash Wheel збирає понад 17 тонн сміття за добу в гавані Балтимора з 2014 року. Це конвеєрно-стрічкова система, що живиться від струму та сонячної енергії, збирає сировину граблями у воді та вантажить на баржу. Баржа відвозить сміття на спалення на електростанції, хоча є надія, що зрештою зібрані відходи можна буде сортувати та переробляти. Нині в Балтиморі працює ціла сім’я Trash Wheels.
У листопаді в Харківській області на річці Уди організатори акції "Чисті Уди" встановили перший річковий уловлювач сміття Trash Killer. Конструкція коштувала до 250 тисяч гривень. За квітень 2022-го, попри війну уловлювач спинив 3 тонни сміття, а загалом майже 15 тонн.
Окрім проблем із фінансуванням для таких установок, на жаль, універсального рішення для всіх річок немає, оскільки річки дуже відрізняються за такими факторами, як глибина, ширина, течія та сезонність. Те, що може працювати у великій річці, як Міссісіпі в Сполучених Штатах, найімовірніше, не підійде для меншої, такої як Уди.
Раніше ЕкоПолітика писала, що гонконзький стартап Open Ocean Engineering розробив Clearbot Neo — роботизований човен зі штучним інтелектом, який автономно збирає тонни плаваючого сміття, яке з міських гаваней могло б потрапити в Тихий океан.