Міндовкілля ще не оприлюднило концепцію майбутньої СТВ, або її дорожню карту, тобто реальних термінів ми ще не бачимо. Проте, за нашими оцінками, Україна зможе запустити СТВ щонайменше за 12-15 років.

Особисто я, дуже скептично ставлюся до "турборежимів" та "амбітних цілей". Тому що створення ринку торгівлі викидами в Україні та подальше приєднання до європейського – це довга і кропітка робота. Давайте подивимося як тяжко йде створення енергетичного ринку. Його створили і запустили, і що? За 2 роки все запрацювало? Ні! Досі йде діалог між бізнесом, державою та експертами. Запроваджують нові інструменти, намагаються налаштовувати систему – це процес кропіткий і він буде тривати довго. Так само і зі створенням і запуском СТВ.

Що промисловим підприємства потрібно робити для того, щоб підготуватися до запуску СТВ?

Будувати та розвивати нові європейські системи моніторингу та звітності щодо викидів на підприємстві, вивчати європейські стандарти звітності та роботу підприємств їхньої галузі в умовах EU ETS, шукати партнерів, що будуть допомагати з верифікацією викидів та навчати персонал, розвиваючи компетенцію. Вуглецевий податок на імпорт в ЄС та розвиток карбонових ринків в усьому світі ставлять нові питання до виробництва та експорту продукції і українська економіка повинна бути готовою до цього.

Європейська Бізнес Асоціація та наш Комітет Промислової екології та сталого розвитку є дуже важливою експертною платформою для обговорення питань впровадження реформи з урядом та міністерствами. Ми консолідуємо практичну і корисну експертизу і відстоюємо інтереси бізнесу.

Які можемо очікувати позитивні наслідки запровадження СТВ в Україні?

Якщо система буде будуватися якісно та експертно, а не нашвидкуруч задля досягнення "турборезультатів", то головним позитивом буде долучення України до європейських фондів задля фінансування декарбонізації та зеленої трансформації промисловості.