Використання викопного палива є однією з причин зміни клімату. Воно небезпечне з точки зору як екології, так й здоров’я людей. Теплові та електростанції, які працюють за рахунок спалення вугілля чи нафти, спричиняють забруднення довкілля через викиди у повітря великої кількості речовин, шкідливих для людей, для природи і, відповідно, провокують мільйони смертей щорічно. Саме тому весь світ зараз шукає шляхи здійснення так званого "зеленого" переходу, метою якого є забезпечення чистого та безпечного майбутнього для наступних поколінь за рахунок використання чистих відновлюваних джерел енергії.

В усіх країнах світу введений спеціальний податок на викиди СО2, який є певною платою за негативний вплив на довкілля і стимулом поступового зменшення використання цих небезпечних джерел енергії. І в Україні такий податок теж існує, але тільки формально, адже він становить лише 10 гривень (або 0,37 євро) за тонну викидів СО2. Він більше ніж в 100 разів нижчий за середньостатистичний розмір податку в країнах ЄС і в 200 разів нижчий, ніж, наприклад, податок у Швеції.

pastedGraphic.png

Податок на викиди СО2 такого мізерного розміру працює на користь традиційної генерації, сприяє подальшому використанню викопного палива, яке несе пряму загрозу здоров’ю українців. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, Україна має найбільший рівень смертності в світі від забруднення повітря, який становить 120 смертей на 100 тисяч населення, що перевищує майже вдвічі показник Китаю і в 24 рази показник Канади.

Підняття розміру податку на викиди СО2 в Україні вже давно вимагають екологи. Нещодавня пропозиція Міністерства фінансів підняти розмір податку на викиди СО2 втричі, до рівня 30 гривень, є необхідним, але все ще недостатнім кроком.  Тому громадяни і надалі будуть змушені платити своїми життями і податками за субсидіювання підприємств, які спричиняють ці шкідливі викиди.

Низький рівень податків має також пряму загрозу розвитку економіки України. З 2023 року ЄС вводить в дію так званий механізм "прикордонного вуглецевого коригування", який передбачає додаткове оподаткування "брудних" товарів, при виробництві яких були значні викиди СО2, з метою унеможливлення їх потрапляння на європейський ринок і захисту інтересів європейських виробників, які, на відміну від наших виробників, платять реальну ціну за викиди. Таким товаром може бути будь-що: від українських шкарпеток до літаків.

З одного боку це означає, що експорт українських товарів стане економічно невигідним, особливо металургійної продукції, а з іншого – через використання брудних джерел енергії наповнюватиметься європейський, а не український бюджет. Бо розмір податку, який вітчизняні виробники платитимуть на кордоні з ЄС, напряму залежатиме від розміру цього податку, який існує в країні. Чим нижчий в країні – тим вищий на кордоні з ЄС. Та і платити будемо у валюті – в євро.

Таким чином, єдиним правильним виходом є поступове збільшення податку на викиди СО2 та розвиток відновлюваних джерел енергії. Без цього вітчизняні товари втратять конкурентоспроможність на світовій арені, а Україна – шанс на чисте і безпечне майбутнє. Тож вибір за нами: або ризикуємо власним здоров’ям заради викопного палива, або ж забезпечуємо чисте та безпечне життя через широкомасштабний розвиток відновлюваних джерел енергії.