Мета — визначення правових та організаційних засад формування територій Смарагдової мережі в Україні, проведення оцінки впливу на території Смарагдової мережі та управління такими територіями для збереження природних оселищ і видів природної флори та фауни, що підлягають особливій охороні в Європі, згідно з вимогами Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі та з урахуванням вимог Пташиної та Оселищної директив.
Законопроєкт пропонує підходи, за якими заходи щодо збереження природних оселищ і видів природної флори та фауни мають враховувати економічні, соціальні та культурні потреби, а також регіональні та місцеві особливості (стаття 2 Оселищної директиви).
У пояснювальній записці сказано, що під час розроблення законопроєкту бралися до уваги сьогоденні політичні тренди, вагомими складниками яких є як екологізація та декарбонізація навколишнього середовища, так і інші пріоритети нашої держави, зокрема: боротьба з корупцією, інвестиційний розвиток, розвиток інфраструктурних проєктів, наприклад доріг.
Законопроєкт передбачає такі нововведення:
- упровадження прозорого механізму формування Смарагдової мережі із залученням громадськості та об’єднаних територіальних громад в особі відповідних сільських, селищних, міських рад, Кабінету міністрів України, а також розроблення планів управління із залученням об’єднаних територіальних громад;
- забезпечення можливості провадження господарської діяльності з огляду на суспільний, зокрема економічний, інтерес відповідно до ст. 6 п. 4 Оселищної директиви (у законопроєкті – планована діяльність у зв’язку із суспільною необхідністю);
- усунуто положення щодо необхідності заснування окремого органу центральної влади відповідно до зауважень Міністерства фінансів України, Національного агентства з запобігань корупції та Головного науково-експертного управління Верховної Ради України;
- нівельовано правові колізії щодо планованої діяльності, яка підлягає процедурі оцінки впливу на довкілля;
- встановлено чіткий перелік видів планованої діяльності, що підлягають оцінці впливу на території Смарагдової мережі;
- встановлення повноважень Кабінету міністрів України щодо затвердження критеріїв визначення ймовірності негативного впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі;
- забезпечено більш сприятливий термін перехідного періоду для введення в дію положень законопроєкту.
Що ще змінили в доопрацьованому документі:
- Управління територіями Смарагдової мережі буде здійснювати Міндовкілля. Моніторинг за територіями Смарагдової мережі здійснюють представники природно-заповідного фонду на місцях.
- Збільшено із шести до 12 місяців термін введення закону в дію.
- Оцінку впливу на території Смарагдової мережі (ОВТСМ) внесено до загальної процедури ОВД або СЕО (Стратегічної екологічної оцінки).
- Види діяльності, що вже пройшли ОВД, не мусять проходити процедуру ОВТСМ.
- Висновок з ОВТСМ повинен бути наданий не пізніше ніж за п'ять робочих днів. Сам дозвільний документ є дійсним протягом п'яти років.
- Тривалість громадського обговорення про необхідність здійснення ОВТСМ для проєктів планованої діяльності на територіях Смарагдової мережі може тривати не більш як десять днів.
- У межах проєктів землеустрою не потрібно надавати інформацію про межі та плани управління територіями Смарагдової мережі для проєктів землеустрою.
- З плану управління територіями Смарагдової мережі вилучено положення про необхідність визначення переліку видів діяльності, які заборонено чи які обмежуються на її території.
- Інформація про плани управління територіями Смарагдової мережі повинна вноситися до Нацреєстру про території Смарагдової мережі не довше ніж 5 днів.
- Уточнено вимогу здійснювати ОВТСМ тільки для територій, які вже внесено до Нацреєстру.
- Заборони та обмеження територій Смарагдової мережі не поширюються на види діяльності, що вже здійснюються на основі чинних дозвільних документів.