№3091
Ліквідовує Державну екологічну інспекцію та створює новий орган у сфері екоконтролю. Передбачає комплексну реформу відомства
Законопроєкт: №3091

Про державний екологічний контроль

Ухвалено в першому читанні

Мета — реформа державного екологічного контролю. Він усуває низку перепон на шляху перевірок; посилює відповідальність за порушення природоохоронного законодавства; встановлює суттєвий штраф за недопуск інспектора; прибирає дублювання повноважень між різними державними установами.

Що ще передбачає законопроєкт:

  • урегулювання наявних колізій і правових невизначеностей у законодавстві;
  • встановлення адміністративно-господарської відповідальності суб’єктів господарювання за правопорушення;
  • порядок проведення перевірок не тільки суб’єктів господарювання, але й органів державної влади та місцевого самоврядування;
  • заходи з виявлення та притягнення фізичних осіб до відповідальності за екологічні правопорушення;
  • права та обов’язки суб’єктів господарювання та інспекторів;
  • усунення прогалин законодавства, що стосуються ухвалення та використання методик нарахування збитків;
  • посилення громадського контролю за діяльністю інспекторів;
  • зміну підходу до ризик-орієнтованого принципу, зважаючи на найбільші забрудники в окремий четвертий рівень ризику.

Також проєкт закону запроваджує такі зміни:

  1. Створення нового органу, що здійснюватиме контроль за дотриманням вимог і норм законодавства у сфері екологічного контролю. Натомість чинний орган — Державну екологічну інспекцію — відповідно до законопроєкту мають ліквідувати.
  2. Тривалість перевірок буде:
  • не більш ніж п'ять днів для суб’єктів середнього та незначного ступеня ризику;
  • на підприємствах зі значним ступенем ризику — не більш як 15 днів.
  1. Обов'язок підприємства щороку подавати письмовий звіт про робочий час здійснення діяльності трудового колективу. Дедлайн — не пізніше як 15 січня.
  2. Зобов'язання повідомляти в органи контролю про будь-які суттєві зміни в роботі підприємства не пізніше ніж через 12 годин після набуття таких змін чинності.
  3. Розрахування всіх зарплат представників органів держекоконтролю на основі прожиткового мінімуму. Формулу визначено в законопроєкті.

Як зазначається в пояснювальній записці, на реалізацію законопроєкту знадобиться додатково близько 5 млн грн і збільшення видатків із держбюджету на оплату праці екоінспекторів.

Голова Державної екологічної інспекції Андрій Мальований розповів, що документ закріплює також такі положення:

  1. Штраф за недопуск інспектора до перевірок становитиме 1,8 мільйона гривень для найбільших підприємств-забруднювачів та 600 тисяч гривень для підприємств із незначним ступенем ризику для довкілля. Нині ж цей штраф становить усього лише 760 гривень.
  2. Зарплата інспекторів буде підвищена і стартуватиме від 13 134 грн (нині вона становить від 5 500 грн).
  3. Скасовується судовий збір для інспекції у справах стягнення збитків, щоб забезпечити їх відшкодування державі.
  4. Проведення заходів екологічного контролю дозволяється в неробочий час, якщо підприємство працює в ці години.
  5. Інспектор отримує додаткові інструменти для здійснення заходів контролю, зокрема можливість робити запити до підприємства, що пришвидшить хід перевірки. Крім того, обов'язковою стане фіксація перевірок технічними засобами, зокрема за допомогою нагрудних камер для інспекторів.
Читайте також
ЄС чекає від України у 2024 році ухвалення нового законопроєкту про екоконтроль
ЄС чекає від України у 2024 році ухвалення нового законопроєкту про екоконтроль

Захист навколишнього середовища – це одна з основних функцій держави

Законопроєкт “Про Державний екологічний контроль" розблоковано, – Маріковський
Законопроєкт “Про Державний екологічний контроль" розблоковано, – Маріковський

Групі експертів надали таблицю для ознайомлення

Реформа Держекоінспекції залишається незавершеною, – ПАЕУ
Реформа Держекоінспекції залишається незавершеною, – ПАЕУ

Надані ПАЕУ пропозиції, не дивлячись на публічні обіцянки посадовців, не враховані