Лише дев’ять країн ЄС виконують цілі з переробки побутових відходів

Лише дев’ять країн ЄС виконують цілі з переробки побутових відходів AP Photo

Марія Семенова

Побутові, офісні та магазинні відходи досі становлять 27% від всього сміття Євросоюзу

ЄС мав на меті вже до кінця 2025 року скоротити кількість побутових відходів на 55%, а пакування – на 65%. Проте звіт Європейського суду аудиторів (ЕСА) засвідчив, що це під силу лише дев’яти країнам.

Видання Euronews повідомляє, що головними причинами провалу аудитори вважають брак фінансування та контролю над його використанням, а також слабкість переробної галузі.

Лідери та аутсайдери

Деякі країни змогли успішно інтегрувати норми циркулярної політики. Тож цілком імовірно, що вони досягнуть цільових показників. Мова про такі держави, як Німеччина, Австрія, Данія, Бельгія, Чехія, Словенія, Нідерланди, Італія та Люксембург.

Інші ж не змогли достатньо налагодити процес переробки та повторного використання відходів. Серед причин аудитори називають брак державного фінансування, недієвість схеми повернення депозитів за тару, підвищення податку на захоронення відходів.

AP Photo

Джерело: AP Photo

Переробка як хитка основа циркулярності

Переробка відходів є одним із з ключових інструментів досягнення цілей циркулярної політики. Проте зараз ця галузь переживає не найкращі часи. На це впливає кілька чинників:

  • високі тарифи. Через зростання цін на енергоносії відповідно зростають і операційні витрати переробних підприємств;
  • низький попит. Перероблені в Євросоюзі відходи в самому ЄС не користуються особливою популярністю;
  • конкуренція з-за кордону. Ринок заповнив імпортний пластик неперевіреної якості.

Тож перероблений у Європі пластик має низьку вартість, що підриває економічні показники підприємств. Разом з тим, до покупців його доводиться транспортувати все далі. Це, в свою чергу, призводить до викидів від пального, що може звести нанівець всі екологічні зусилля переробки.

Без контролю система не працює

Єврокомісія допомагає країнам-членам ЄС впроваджувати заходи циркулярної політики. Проте виявилось, що вона не контролює, чи дійсно ці заходи втілюють. За десять років інституція жодного разу не відвідувала країни з візитом щодо дотримання вимог циркулярності.

В той час навіть виявленні порушення законодавства про відходи не отримують вчасної та відчутної реакції від керівництва Євросоюзу. До прикладу, щодо країн, які не виконали вимоги у 2008 році, реакція виконавчої влади ЄС була лише в 2024-му.

Стимули та підтримка

Проте ЄС не втрачає надії вмотивувати громадян та бізнеси до переробки й повторного використання відходів. Для цього Євросоюз ухвалив низку заходів в межах нових законодавчих змін.

Також з січня 2029 року для певних форматів упаковки запрацює обов’язкова схема повернення депозитів. Розширена відповідальність виробника (РВВ) вже є обов’язковою з початку 2025 року.

Очікується, що новий закон про циркулярну економіку буде оприлюднений вже в 2026 році.

 

ЕкоПолітика повідомляла, що нещодавно в Україні стартував пілотний проєкт для впровадження національної системи РВВ. За його підсумками планують підготувати рекомендації і масштабувати норми на всю країну.

Читайте також
В ЄС оцінили свої успіхи у запровадженні циркулярної економіки
В ЄС оцінили свої успіхи у запровадженні циркулярної економіки

За словами аналітиків, матеріальні потоки в ЄС ще не є повністю циркулярними

ЄС далекий від досягнення своєї мети – подвоїти рівень циркулярності до 2030 року, – Шейх
ЄС далекий від досягнення своєї мети – подвоїти рівень циркулярності до 2030 року, – Шейх

Серед причин – лінійне мислення споживачів і бізнес-лідерів

В Індії “набирає обертів” галузь переробки старих авто
В Індії “набирає обертів” галузь переробки старих авто

Очікується, що виробництво брухту з відпрацьованих авто сягне 4,6 млн тонн у 2023 фінансовому році та 7,30 млн тонн до 29-30 років