Наприкінці 2020 року в парламенті зареєстрували законопроєкт №4503 "Про імплементацію положень законодавства ЄС про доброчесність, прозорість і запобігання спотворенню конкуренції на гуртових ринках".
ЕкоПолітика проаналізувала законопроєкт, автором якого є нардепка від "Слуги народу" Людмила Буймістер (щоб переглянути текст законопроєкту, доскрольте до кінця сторінки).
"Відповідно до положень частини другої статті 1 Закону України "Про ратифікацію Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства" та рішення Ради міністрів Енергетичного Співтовариства № 2018/01/MC-EnC від 29 листопада 2019 року Україна як Договірна сторона Енергетичного Співтовариства взяла на себе зобов’язання імплементувати Регламент № 1227/2011 від 25 жовтня 2011 року щодо цілісності та прозорості гуртового енергетичного ринку в його адаптованій редакції.
Регламент вимагає від держав, які є членами Європейського Союзу або сторонами Енергетичного Співтовариства, встановити на національному рівні такі вимоги та правила, що забезпечать прозорість і цілісність гуртових енергетичних ринків: ринків електричної енергії та природного газу, та дадуть змогу запобігати зловживанню учасників на гуртових енергетичних ринках, зокрема, що стосується маніпулювання ринками, торгівлі на основі інсайдерської інформації, використання переваг, пов’язаних із монопольним становищем тощо", — сказано в пояснювальній записці.
Мета — імплементація положень проєкту закону № 4503 має допомогти наблизити українську нормативно-правову базу у сфері енергетики до законодавства Європейського Союзу.
Проєкт закону розроблено на виконання міжнародних зобов’язань України, які було взято в межах Договору про заснування Енергетичного Співтовариства щодо наближення українського законодавства до законодавства ЄС. Спрямований на запобігання зловживанню з боку учасників на гуртових енергетичних ринках.
Що передбачає:
- Запроваджуються нові поняття "гуртовий енергетичний ринок", "гуртові енергетичні продукти", "особа, яка професійно організовує операції з гуртовими енергетичними продуктами", "інсайдерська інформація на ринку електричної енергії", "інсайдерська інформація на ринку природного газу", "маніпулювання на ринку електричної енергії", "маніпулювання на ринку природного газу".
- Надає додаткові повноваження НКРЕКП у частині визначення вимог щодо заборони та запобігання зловживанням на гуртових енергетичних ринках відповідно до вимог нормативно-правових актів Енергетичного Співтовариства.
- Впроваджує норми Регламенту REMIT (Regulation on Wholesale Energy Market Integrity and Transparency) – Положення про цілісність і прозорість гуртових ринків електроенергії та газу. Тож його ухвалення має стати підставою для закриття справи, розпочатої Секретаріатом Енергетичного Співтовариства проти України через брак імплементації норм REMIT в українському законодавстві.
- Впроваджує рекомендовані Секретаріатом Енергетичного Співтовариства положення щодо діяльності маркет-мейкерів. На розвинених ринках вони забезпечують достатній рівень ліквідності та унеможливлюють зловживання на ринках із високим рівнем концентрації ринкової влади.
Ухвалення цього законопроєкту допоможе конкретизувати аспекти антимонопольної та регуляторної політики, захисту прав споживачів, встановити на законодавчому рівні правила, що забезпечують прозорість і цілісність гуртових енергетичних ринків: ринків електричної енергії та природного газу.
Текст законопроєкту:
Як повідомляла ЕкоПолітика, законопроєкт №4461 "Про території Смарагдової мережі" рекомендували до розгляду в першому читанні Верховної Ради України. Таке рішення ухвалили члени комітету парламенту з питань екологічної політики на своєму засіданні 14 квітня.