Європейська комісія вже у березні запропонує спеціальну поправку до Регламенту про стандарти викидів CO2 для легкових автомобілів та мікроавтобусів, яка дозволить виробникам не подавати щорічну звітність, а усереднити свої показники за трирічний період (2025-2027 рр.).
Про це стало відомо у зв’язку з оприлюдненням Плану дій для автомобільної індустрії ЄС.
"Цілі залишаються незмінними. Вони повинні їх виконати, але це означає більше простору для дихання для промисловості. Це також означає більше ясності й без зміни узгоджених цілей", – пояснила президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн.
Посадовиця стверджує, що це рішення забезпечує баланс між справедливістю для "першопрохідців – тих, хто успішно виконав домашнє завдання", і прагматизмом та технологічною нейтральністю для зацікавлених сторін, які стикаються з "важкими часами".
Нагадаємо, цього року цільовий показник для нових автомобілів, що продаються в ЄС, становить 93,6 грама CO2/км. З 2030 до 2034 року мета – 49,5 г CO2/км. Починаючи з 2035 року, планується продавати лише автомобілі з нульовим рівнем викидів.
Сьогоднішній План дій супроводжується повідомленням "Декарбонізація корпоративних автопарків", в якому висвітлюються приклади найкращих практик та заохочення держав-членів до подальших дій щодо екологізації корпоративних автопарків, на які припадає близько 60% реєстрацій нових автомобілів.
Паралельно Єврокомісія працює над тим, як підвищити попит на європейські транспортні засоби з нульовим рівнем викидів. Оприлюднений План дій включає заходи, які забезпечать стимули для переходу на транспортні засоби з нульовим рівнем викидів і зміцнять довіру споживачів за допомогою конкретних заходів, таких як поліпшення стану і ремонтопридатності акумуляторів.
Урсула фон дер Ляєн також анонсувала створення та підтримку галузевого альянсу.
“Компанії зможуть об'єднати ресурси. Вони розроблятимуть спільне програмне забезпечення, чіпи та технології автономного водіння”, – сказала вона.
Для підтримки акумуляторної промисловості Єврокомісія має намір поступово запроваджувати європейські вимоги до вмісту елементів і компонентів, а також продовжувати скорочувати бюрократичну тяганину.
Що по фінансуванню
Для підтримки сильної європейської виробничої бази та уникнення стратегічної залежності ЄС виділить €1,8 млрд на створення безпечного та конкурентоспроможного ланцюжка постачання сировини для акумуляторів.
Також планується вкласти у розвиток індустрії близько €1 млрд спільних державно-приватних інвестицій за підтримки програми "Горизонт Європа" протягом 2025-2027 років, щоб допомогти галузі стати лідером у переході до керованих штучним інтелектом, підключених і автоматизованих транспортних засобів.
Яка думка фахівців
Аналітична компанія Kallanish Commodities опитала спеціалістів галузі про їхню думку щодо запропонованих послаблень вимог до автовиробників. Ось що вони відповіли.
Члени міжнародної некомерційної асоціації T&E, яка займається адвокацією чистого транспорту та енергетики, вважають запропонований захід "безпрецедентним подарунком" для європейської автомобільної промисловості.
"Послаблення правил ЄС щодо екологічно чистих автомобілів винагороджує тих, хто відстає, і мало що дає європейській автомобільній промисловості, окрім того, що вона ще більше відстає від Китаю в галузі електромобілів. ЄС ризикує створити дуже шкідливу невизначеність щодо переходу на електромобілі в Європі", – вважає виконавчий директор T&E та учасник автомобільного діалогу в ЄС Вільям Тодтс.
На думку генерального секретаря торгової організації E-Mobility Europe Кріса Херона, нова пропозиція може призвести до того, що у 2025 році на ринок ЄС вийде на 500 000 електромобілів менше, оскільки у 2025 і 2026 роках не потрібно буде досягати цільових показників.
"Ця невизначеність – погана новина для інвесторів у зарядну інфраструктуру ЄС, виробництво акумуляторів та електронну мобільність загалом. Зміна правил посеред 2025 року є несправедливою стосовно автовиробників, які сумлінно працювали над дотриманням законодавства", – каже він, вказуючи на появу “великих” юридичних питань.
Нагадаємо, у грудні 2024 року Верховна Рада України відтермінувала перехід на Євро-6 на 2 роки. Також наприкінці січня ми розповідали, що в Україні заарештували елітне ретроавто, яке не відповідало екологічним стандартам Євро-2.
Раніше ЕкоПолітика писала про заклик компанії Uber до ЄС заборонити автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння для корпоративних автопарків до 2030 року.