Екологічний податок — явище відносно нове. Першопроходцем була Фінляндія, яка ввела податок на викиди CO2 ще в 1990 році. Проте такі країни, як Австрія та Угорщина, почали впроваджувати це лише в 2022-2023 роках.

Від 10 центів до €100: чому екологічний податок у різних країнах Європи відрізняється?

Кожна країна впроваджує свої податки незалежно від того, чи є вона членом торгових об'єднань, таких як ЄС, і ці податки поширюються на резидентів країни. Рівень цього податку кожна країна теж визначає самостійно. У різних країнах існує значна різниця в ставках екологічного податку: наприклад, у Швейцарії ці податки одні з найвищих, сягаючи €122 за тонну, тоді як у Польщі — одні з найнижчих (€0,09). ЄС не має централізованої податкової системи, а отже, не може безпосередньо контролювати податки кожної країни.

Однак у випадку Європейського Союзу є інший механізм — EU Emission Trading System (ETS), європейська система торгівлі викидами. Це не податок, а фактично плата за викиди в іншому форматі. Уряд встановлює загальний рівень викидів, а підприємства можуть купувати і продавати дозволи на викиди в межах цього ліміту. Якщо в однієї компанії залишилися "зайві" дозволи, вона може продати їх тій, яка викидає більше. Таким чином, ринок сам знаходить баланс, а компанії мають мотивацію знижувати свої викиди. Дохід від цієї ініціативи надходить до національних бюджетів, і держави-члени повинні використовувати його для підтримки проєктів, які допомагають зменшити викиди парникових газів.

Німеччина, наприклад, як країна ЄС є учасником європейської системи торгівлі викидами, і в той самий час має податок на вуглець на рівні держави. Це два різні компоненти, які країна поєднує, щоб уникнути подвійного оподаткування для своїх резидентів.