Законопроєкт №4167 "Про промислове забруднення" доопрацювали до повторного першого читання і 17 березня внесли в парламент узгоджений з екологічним комітетом текст документу.
ЕкоПолітика проаналізувала, яких змін зазнав документ перед ще одним розглядом у Верховній Раді (щоб переглянути порівняльну таблицю, доскрольте до кінця сторінки).
Мета документа — імплементувати в українське законодавство положення Директиви 2010/75/ЄС про промислові викиди, а саме: об'єднати природоохоронні дозволи в один — інтегрований, ввести найкращі доступні технології та методи керування (НДТМ), створити реєстр промислових підприємств, які повинні отримувати такий дозвіл і т.д.
Документ зареєстровано ще в кінці вересня 2020 року. Він передбачає впровадження системи контролю промислового забруднення в межах проєкту "Найкращі доступні технології та методи керування для України" (НДТМ для України), який реалізується за підтримки Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ) за дорученням уряду Німеччини.
Що він передбачає:
впровадження інтегрованого довкільного дозволу на викиди для підприємств-забруднювачів;
визначення видів діяльності, які вимагають інтегрованого довкільного дозволу;
вимог щодо застосування найкращих доступних технологій та методів управління (НДТМ);
моніторингу викидів та контролю суб’єктів господарювання, які отримали інтегрований довкільний дозвіл.
10 березня члени екологічного комітету підтримали та рекомендували розглянути законопроєкт на повторному першому читанні на сесії ВРУ.
Документ визначає основні вимоги до інтегрованого дозволу, перелік видів діяльності, які вимагають отримання такого дозволу, процедуру його видачі, особливості моніторингу викидів, а також контролю суб'єктів господарювання, які отримали дозволи.
Також буде введено електронну систему видачі дозволів. Вона покликана зменшити навантаження на суб'єктів господарювання, а також оптимізувати взаємодію держави, бізнесу й громадськості.
Що змінилося в новій редакції:
- Інтегрований дозвіл замінили на поняття інтегрований довкільний дозвіл.
- Подання заяви на отримання інтегрованого дозволу відбуватиметься тільки електронним шляхом.
- Видача та будь-які зміни інтегрованого дозволу будуть платними.
- На етапі внесення змін до інтегрованого дозволу проводитимуть громадське обговорення.
- Визначено ієрархію встановлення нормативів гранично допустимих викидів – НДТМ.
- Законопроєкт також поширюється на етап проведення пусконалагоджувальних робіт.
- Фінальне рішення про видачу інтегрованого дозволу ухвалюватиме Міндовкілля.
- Визначено додаткові умови для внесення змін та оновлення умов інтегрованого дозволу.
- Передбачається встановлення засобів автоматизованого моніторингу викидів, які в режимі реального часу мають передавати до дозвільного органу інформацію про викиди: діоксиду сірки, оксидів азоту та пилу у відхідних газах із кожної спалювальної установки, оксиду вуглецю у відхідних газах із кожної спалювальної установки, що працює на газоподібних видах палива, органічного вуглецю, хлороводню, фтороводню, діоксиду сірки з кожної установки для спалювання відходів та установки для сумісного спалювання відходів, концентрації газоподібного діоксиду та триоксиду сірки, що вивільняються в результаті розщеплення та кальцинування з установок задля накопичення відпрацьованої кислоти в об’єктах із сульфатним процесом, хлору з основних джерел у межах об’єктів із хлоридним процесом, пилу з основних джерел із кожної установки, що виробляє двоокис титану.
Зокрема:
Водний кодекс України
Внесено зміну, згідно з якою, за наявності інтегрованого довкільного дозволу отримання дозволу на спеціальне водокористування, охоплене інтегрованим довкільним дозволом, не вимагається.
Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища"
Запроваджує інститут найкращих доступних технологій та методів управління, висновків найкращих доступних технологій та методів управління та правил технічної експлуатації установок, на основі яких видаватимуться інтегровані довкільні дозволи.
Запровадження відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері запобігання, зменшення та контролю забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності.
Закон України "Про відходи"
Запровадження для видів діяльності, визначених у Законі України "Про промислове забруднення", інтегрованого довкільного дозволу замість дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
Закон України "Про охорону атмосферного повітря"
Запровадження для видів діяльності, визначених у Законі України "Про промислове забруднення", інтегрованого довкільного дозволу замість дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"
Підставами для здійснення позапланових заходів державного екологічного є:
перевірки установок на предмет дотримання умов інтегрованого довкільного дозволу та інші перевірки з підстав, визначених цим Законом.
Закон України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності"
Запровадження інтегрованого довкільного дозволу як нового документу дозвільного характеру.
Кодекс України з процедур банкрутства
У випадку банкрутства у другу чергу задовольняються вимоги із зобов’язань щодо усунення забруднення, спричиненого діяльністю суб'єкта господарювання, відповідно до законодавства у сфері запобігання, зменшення та контролю забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Як повідомляла ЕкоПолітика, президент об'єднання підприємств "Укрметалургпром" Олександр Каленков заявив, що у доопрацьованому законопроєкті №4167 "Про промислове забруднення" заплановані свідомо нездійсненні вимоги для української промисловості.